Posádky elektroaut mohou chránit řízené exploze. Pro bezpečnost budou nezbytné

V souvislosti s elektromobily oprávněně vyvstává řada otázek týkajících se bezpečnosti posádky po nehodě. Aby nedocházelo k průniku elektrického proudu do karoserie, mohou pomoci řízené exploze.

Přestože v elektromobilech není nádrž s palivem, existuje v případě nehody řada nezanedbatelných rizik. Proto výrobci i partnerské firmy pracují na zvýšení bezpečnosti v takových situacích. Bosch minulý týden prezentoval poměrně neobvyklý způsob ochrany posádky, při kterém využívá řízené exploze.

Richard Hammond měl vážnou nehodu. Testovaný elektrický hypersport shořel

Richard Hammond měl vážnou nehodu. Testovaný elektrický hypersport shořel

Zatímco v případě aut se spalovacím motorem je největší hrozbou poškození palivové nádrže nebo přívodu paliva do motoru, u elektrických aut pramení riziko především z poškození kabeláže a akumulátorů. Při nehodě může dojít k průniku elektrického proudu o napětí 400 až 800 voltů do kovové karoserie a rámu, což je nebezpečné nejen pro posádku, ale též pro záchranáře.

Zdánlivě prosté řešení

Bosch se snaží vyřešit rizikovou situaci rozpojením elektrických okruhů, do kterých umísťuje malé pyropatrony o rozměrech asi 1×1 centimetr. V případě nehody dojde k malým řízeným explozím, které přeruší napájecí kabely. Cílem je fyzicky odpojit komponenty vozidla od akumulátorů a významně tak snížit riziko úrazu elektrickým proudem.

Nový Volkswagen ID.3 poprvé naživo. Důležitější auto tady už dlouho nebylo!

Nový Volkswagen ID.3 poprvé naživo. Důležitější auto tady už dlouho nebylo!

Pyropatrony se aktivují v sérii malých výbuchů, během kterých oddělí vysokonapěťovou kabeláž propojující baterii a elektrické součásti. Tím teoreticky eliminují riziko úrazu elektrickým proudem nebo požáru. Řízené výbuchy sice mohou znít dramaticky, nicméně v praxi budou tak malé, že si jich posádka vozu pravděpodobně ani nevšimne. Speciálně navržené mikročipy deaktivují výkonové obvody vozidla během zlomku sekundy.

V Číně zařízli dotace na elektromobily. Následek na sebe nenechal dlouho čekat

V Číně zařízli dotace na elektromobily. Následek na sebe nenechal dlouho čekat

Z hlediska principu to funguje podobně, jako v případě pyropatron v airbagu či bezpečnostních pásech. K řízeným explozím tedy dojde jedině v okamžiku, kdy systémy vozidla nezpochybnitelně detekují nehodu. Ačkoli nová technologie nevylučuje všechna rizika, Bosch věří, že její používání pomůže zmírnit obavy majitelů elektrických vozidel o svou bezpečnost.

Největší riziko stále hrozí

Zásadní výhodou nového systému má být nezávislost na ostatních elektrických okruzích. Měl by tedy fungovat bez ohledu na to, v jakém stavu je elektroinstalace vozu po nehodě a zajistit odpojení jednotlivých segmentů. „Naše polovodičová technologie hraje zásadní roli v bezpečnosti hybridních a elektrických vozidel,“ říká manažer Bosch Automotive Electronics Jens Fabrowsky.

Nejlevnější elektromobily na českém trhu: Tyto u nás seženete do milionu

Nejlevnější elektromobily na českém trhu: Tyto u nás seženete do milionu

Toto řešení pochopitelně nemůže eliminovat všechna rizika, související s haváriemi elektrických aut. Největší hrozbou je v tomto případě exploze a požár baterií, k níž může dojít následkem jejich fyzického poškození.

 „Vzhledem k rostoucímu počtu elektrických vozidel, která mohou být potenciálně účastníky nehod, jsou takové systémy naprosto nezbytné, pokud máme co nejrychleji a nejbezpečněji plnit své poslání pomáhat a zachraňovat oběti dopravních nehod,“ dodává Karl-Heinz Knorr, místopředseda německé asociace hasičů (DFV).

Autor: Karel Kilián

Článek připravila redakce VTM.cz

Poprvé za volantem nového Hyundaie i10 1.2 MPi: Když se chce, všechno jde!

Hyundai i10 1.2 MPi

Hyundai představil třetí generaci nejmenšího modelu i10. Nabízí ji s dvěma zážehovými motory a manuální či robotizovanou převodovkou. Kromě designu chce lákat i racionálním zaměřením a stále příznivou cenou.

23.  1.  2020 | Svět motorů | 13 příspěvků
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG

Nabídka verzí Škody Superb je teď nejširší v historii. Jednou z nich je i oplastovaný Scout, který u tohoto modelu slaví premiéru. Vyplatí se o něm uvažovat, nebo jsou lehce přizvednuté kombíky v době vzestupu vozů SUV už přežitkem?

21.  1.  2020 | Jan Mička | 76 příspěvků
Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků