Data vycházejí z  ADAC Pannenstatistik , což jsou statistiky zaznamenané na základě skutečných zásahů silniční asistence ADAC („žlutých andělů“). Zdroj: BMW/Toyota/Audi/Dacia

Data vycházejí z ADAC Pannenstatistik, což jsou statistiky zaznamenané na základě skutečných zásahů silniční asistence ADAC („žlutých andělů“). | Zdroj: BMW/Toyota/Audi/Dacia

Statistika zahrnuje výhradně případy, kdy vozidlo kvůli technické poruše nemohlo pokračovat v jízdě a řidič byl nucen zavolat asistenční službu ADAC („žluté anděly“). Zdroj: stux/pixabay.com

Statistika zahrnuje výhradně případy, kdy vozidlo kvůli technické poruše nemohlo pokračovat v jízdě a řidič byl nucen zavolat asistenční službu ADAC („žluté anděly“). | Zdroj: stux/pixabay.com

Toyota C-HR Zdroj: Toyota

Toyota C-HR | Zdroj: Toyota

BMW i3 Zdroj: BMW

BMW i3 | Zdroj: BMW

Audi A4 Zdroj: Audi

Audi A4 | Zdroj: Audi

Dacia Spring Zdroj: Dacia

Dacia Spring | Zdroj: Dacia

Statistika zahrnuje výhradně případy, kdy vozidlo kvůli technické poruše nemohlo pokračovat v jízdě a řidič byl nucen zavolat asistenční službu ADAC („žluté anděly“). Zdroj: stux/pixabay.com
Toyota C-HR Zdroj: Toyota
BMW i3 Zdroj: BMW
Audi A4 Zdroj: Audi
6
Fotogalerie

Hledáte opravdu spolehlivé auto? Kupte si elektromobil. Data Němců hovoří jasně

Německý autoklub vydal tradiční analýzu výjezdů „žlutých andělů“ k porouchaným vozům. Výsledky potěší majitele koncernových vozů i malé elektro Dacie.

Statistiky ADAC za rok 2024 ukazují jasný trend: elektromobily vykazují nižší četnost poruch než srovnatelně stará auta se spalovacím motorem. U vozidel stáří 3 až 5 let je počet poruch na 1000 vozidel u spalovacích aut o 148 % vyšší než u stejně starých elektroaut. 

Konkrétně musela ADAC v roce 2024 zasahovat u pětiletých aut se spalovacím motorem v 12,9 případech na 1000 vozidel, zatímco u pětiletých elektromobilů to bylo jen 8,5/1000. Po sloučení dat pro vozidla stáří tří až pěti let vychází 10,4 poruch/1000 u spalovacích vozů oproti pouhým 4,2/1000 u elektromobilů.

Trend v posledních letech hraje ve prospěch elektromobilů. Poruchovost tříletých elektroaut klesala: zatímco v roce 2022 připadalo na 1000 tříletých EV asi 4,9 poruchy, v roce 2023 to bylo 2,8 a v roce 2024 dále jen 1,7 poruchy/1000. Naproti tomu stejně stará spalovací auta se zlepšovala jen nepatrně – z 6,9 (2022) na 6,4 (2023) a 5,4 (2024) poruch/1000 vozidel. Data tudíž naznačují, že elektromobily jsou čím dál spolehlivější.

ADAC vysvětluje pokles poruchovosti elektromobilů tím, že výrobci se poučili a odstranili počáteční problémy a slabiny prvních modelů, ale zároveň upozorňuje, že na definitivní soud je brzy, protože flotila bateriových vozů je stále relativně nová.

Spolehlivost vybraných značek a modelů

Statistika ADAC pro rok 2025 detailně hodnotí 159 modelových řad vozidel ve stáří 3 až 10 let, z toho 13 modelů jsou elektromobily. Mezi značkami a konkrétními modely jsou patrné výrazné rozdíly.

Volkswagen: Široká paleta spolehlivých modelů

Celý koncern Volkswagen má v aktuální statistice řadu modelů s výbornou spolehlivostí. V kategorii malých vozů automobilky Volkswagen patří mezi nejspolehlivější treba modely Polo, T-Cross Taigo. Ve střední třídě dosahují špičkových výsledků tradiční modely jako Golf, Tiguan nebo Passat.

Elektromobily VW ID.3 a ID.4 se zařadily mezi nejspolehlivější vozy ve svých segmentech. Dokonce i městský mini vůz VW up! – který měl u starších ročníků vyšší poruchovost – se od modelového roku 2016 výrazně zlepšil a nyní vykazuje mimořádnou spolehlivost.

Audi vyniká ve spolehlivosti napříč třídami

Audi se v statistice ADAC pro rok 2025 řadí k premiantům. A4 dosáhla opět nejlepších výsledků ve všech hodnocených ročnících  – tedy bez ohledu na stáří (3 až 10 let) patří mezi špičku. Také Audi A5, Q5 či Audi A6 figurují mezi velmi spolehlivými modely. V nižších třídách si skvěle vedou A1, A3, Q2 a Q3. Dokonce i relativně nové elektromobily Audi Q4 e-tron jsou zařazeny mezi spolehlivé vozy střední třídy.

BMW: Výborná spolehlivost včetně elektromobilu i3

Také BMW si vede výtečně. Malý elektrický hatchback BMW i3 patří k nejspolehlivějším vozům – v letech, kdy splnil podmínky pro zařazení do statistiky, obdržel nejlepší možné hodnocení poruchovosti. V nižší střední třídě se mezi špičku řadí BMW 1 a 2 (včetně Active/Grand Tourer) a crossover BMW X2 . Ve střední třídě excelují BMW 3 a 4 a SUV BMW X3. Ve vyšší střední třídě jsou velmi spolehlivé BMW řady 5 i X5.

Toyota řeší problém s dobíjením na záruku

Automobilka Toyota se v posledních letech poněkud propadla v žebříčcích spolehlivosti. Týká se to zejména pětileté Toyoty C-HR a moc dobře si nevedly ani modely Toyota RAV4 (ročníky 2017–2022) a Toyota Corolla (hlavně rok 2023). V kategorii malých vozů se vyšší poruchovost týká modelů Yaris (zejména ročníky 2021–2023) a Yaris Cross (2022–2023)

Toyota na zjištění autoklubu reagovala vysvětlením, že u vybraných vozů byly problémy se startovací baterií (12V akumulátorem). Kvůli vadné baterii nedocházelo k dostatečnému dobíjení, což vedlo k potížím při startování. Toyota od února 2024 vyměňuje původní akumulátory (s nabíjecím proudem 7,6 A) za nové, silnější baterie (13,6 A) v rámci záruky. 

Od listopadu 2024 také Toyota montuje do nových vozů upravenou baterii a zavedla do aplikace MyToyota funkci monitorování stavu baterie, která včas upozorní zákazníka. Za zmínku stojí, že jediný model této značky, který v letošních statistikách potvrzuje tradiční spolehlivost Toyoty, je maličké Aygo.

Mercedes-Benz: Spolehlivé modely napříč segmenty

Mercedes-Benz rovněž zaznamenal výborné výsledky u řady svých modelů. V nižší střední třídě se mezi spolehlivé zařadila třída B. Ve střední třídě dominují sedany/kombi třídy C a kompaktní SUV GLB a GLC – všechny patří k nadprůměrně spolehlivým vozům. Ve vyšší střední třídě si skvěle vede SUV Mercedes GLE. Za zmínku stojí i model Sprinter, který je nejspolehlivějším transportérem/dodávkou v přehledu.

Další zajímavosti

  • Dacia Spring (EV) – Tento dostupný elektromobil se nově dostal do statistik a překvapivě se řadí mezi nejspolehlivější malá auta.
  • Suzuki Ignis – Malý crossover Ignis je lídrem mezi mini vozy, dlouhodobě si drží špičkovou spolehlivost . Spolu s ním zůstává na špici i již zmíněná Toyota Aygo.
  • Hyundai Ioniq 5 (EV) – U ročníků 2022–2023 měl tento vůz zvýšený počet poruch, což ho v kategorii střední třídy dostalo mezi nejhorších 5 %.
  • Opel (Meriva, Zafira, Insignia) – Z konvenčních vozů se v negativním smyslu vybarvily některé starší modely. Například Meriva s rokem výroby byla 2021 extrémně poruchová, podobně Zafira a Opel Insignia s lety výroby 2015–2018 a 2022.
  • Renault (Mégane, Scénic) – Podobně i u Renaultu měly některé starší ročníky modelů Mégane a Scénic nadprůměrný výskyt poruch . Naopak elektromobil Renault Zoe se na druhé straně spektra řadí k velmi spolehlivým malým vozům – i když u něj profesionální opraváři (EVClinic) upozorňují na téměř nevyhnutelné pozdější selhání palubní nabíječky.
  • Tesla a další – Za zmínku stojí, že Tesla Model 3 a Model Y se rovněž řadí k nadprůměrně spolehlivým. Podobně Škoda Enyaq iV a CUPRA Born.

Nejčastější příčiny poruch

Statistika ADAC také rozebrala, které komponenty vozidel způsobují poruchy nejčastěji, a jak se liší u elektromobilů a aut se spalovacím motorem.

  • Startovací baterie (12V akumulátor): Zůstává nejčastější příčinou poruch u obou kategorií vozů. Přibližně 45 % všech výjezdů k autům se spalovacím motorem a dokonce 50 % výjezdů k elektromobilům je způsobeno selháním startovací baterie. Tato položka zahrnuje zejména případy, kdy je baterie vybitá či vadná a vozidlo nelze nastartovat. Ačkoli u EV tvoří baterie zdánlivě větší podíl problémů (polovina všech poruch), v absolutních číslech připadá na 1000 spalovacích aut více poruch baterie než na 1000 elektroaut  – spalovací vozy jich mají více celkově, jen u EV se poruchy koncentrují téměř výhradně do této oblasti. V roce 2024 se dokonce podíl baterie jako příčiny poruch ještě nepatrně zvýšil (meziročně o ~1 %). To potvrzuje, že slabý 12V akumulátor je dlouhodobě Achillovou patou moderních automobilů, bez ohledu na druh pohonu.
  • Motor a pohonný systém: Druhou nejčastější skupinou příčin jsou poruchy motoru, motorového managementu a souvisejících systémů (u EV sem spadá vysokonapěťový systém, u spalovacích motor, zapalování, palivová soustava apod.). Spalovací vozy trpí motorickými závadami častěji než elektromobily. Důvod je zřejmý: podstatně složitější konstrukce spalovacích motorů – obsahují stovky pohyblivých dílů, provozní kapaliny a vytvářejí velké teplo, které namáhá komponenty. Naproti tomu elektromotor má často jen jedinou pohyblivou část (rotor) a obejde se bez oleje či tekutého paliva, takže má méně příležitostí k selhání a menší opotřebení.
  • Elektronika a palubní síť: Sem lze zařadit různé poruchy elektroinstalace, řídicích jednotek a palubních systémů mimo samotnou 12V startovací baterii. Elektromobily zde vykazují častější problémy než spalováky. Paradoxně to opět souvisí s 12V baterií – moderní elektroauta mívají bohatou výbavu a jsou neustále připojené online, což zatěžuje jejich 12V akumulátor více, než výrobci předpokládali. Uživatelé často vzdáleně přistupují k vozům přes mobilní aplikace (např. kontrola stavu, „probuzení“ vozu), což aktivuje palubní systémy a může rychleji vybíjet 12V baterii. Ta pak selže dříve, případně způsobí anomálie v elektronických systémech. ADAC uvádí, že právě časté problémy palubní elektroniky jsou u EV častější a zvyšují tak jejich poruchovost v této kategorii . U spalovacích aut samozřejmě také dochází k závadám elektrických systémů (alternátor, kabeláž, čidla apod.), ale protože u nich častěji selže přímo baterie, podíl ostatních elektronických závad je relativně menší.
  • Zámky a zabezpečení (zamčení klíčů, imobilizér): Kuriózní, ale nikoli zanedbatelnou položkou, jsou zásahy v situacích, kdy se řidič nemůže dostat do vozu (ztracené/nefunkční klíče, zabouchnuté auto s klíčem uvnitř, problémy s imobilizérem). Elektromobily mají těchto „poruch“ méně než konvenční auta. Příčina tkví dle ADAC v moderních funkcích: mnoho EV lze odemknout chytrým telefonem nebo mají pokročilý bezklíčový přístup, takže situace se zabouchnutým klíčem uvnitř vozidla téměř nenastane. I pokud si řidič omylem zamkne klíče v autě, u vozů s online připojením (častěji EV) může často otevřít na dálku přes aplikaci, bez potřeby zásahu asistenční služby. U tradičních aut tyto technologie nejsou tak rozšířené (často jen za příplatek), takže u nich k podobným incidentům dochází častěji. Rozdíl je tedy spíše v dostupnosti konektivity a vyspělých asistenčních funkcí, které snižují výskyt triviálních „poruch“ typu zamčeného vozu u elektroaut.
Zdroj: Oficiální zpráva ADAC Pannenstatistik 2025

Doporučujeme

Články odjinud