Tříminutová dokumentární podívaná vás možná donutí otevřít inzertní servery a po nějakém tom Turbu se mrknout.
Porsche Turbo slaví padesátiny. Zní to hrozně, jako že už je život skoro u konce, ale Mini a Ford Mustang by ho určitě poplácali po rameni, že teď ten život teprve začíná. A oslavy jsou velkolepé, tiskové oddělení vydává jednu tiskovou zprávu za druhou a zaměstnanci v archivu jedou snad přesčasy, aby nějaké ty pikantnosti spojené s turbem vyhrabali.
Jednou z nich je třeba úplně první Porsche Turbo, což byla 911 ještě v prototypové fázy, které dostala darem sestra Ferryho Porsche Louise Piëchová 29. srpna roku 1974. Tehdy vůz ještě neměl designové změny, které si s Turbem té éry spojujeme. V rámci výročí se snaží angažovat i různí umělci, třeba švédský umělec Martin Palm vytvořil pěkné dioráma s Porsche 911 z lega v lese.
Oblečení a doplňky z Porsche Collection oslavují tartanové obložení interiéru a můžete si tak nakoupit výroční brýle, trička, hrnky, klíčenky nebo třeba speciální designovou kapotu, ale ta už teda stojí 3690 eur. V rámci oslav 50 let vyšel také krátkometrážní film, řemeslně velmi umně natočený dokumentární flák, který zkouknete za tři minuty.
Jako u jiných výrobců, má i přeplňování u Porsche kořeny v motorsportu, konkrétně u závodních model 917/10 a 917/30. Prototyp silničního modelu 911 s turbem byl představen na frankfurtském autosalonu v roce 1973. Původně mělo jít o limitovanou edici, která slibovala výkon 191 kW (260 koní), akceleraci na stovku za 5,5 sekundy a maximálku přes 250 km/h. V té době se představilo Ferrari 308 GTB, které mělo 188 kW a jelo 252 km/h. 911 Turbo pak bylo samozřejmě mnohem rychlejší než Ferrari Dino 208 GT4.
Porsche Turbo přetrvává v nabídce značky do dnešního dne. Název se propsal také do elektrických modelů Taycan i Macan, kde značí ty nejvýkonnější verze. Současná 911 Turbo disponuje výkonem 427 kW (580 koní) a na stovku zrychlí za 2,8 sekundy. Současný vrchol je ale Turbo S, kdy máte za zadkem 650 koní a můžete jet až 330 km/h.