I přes možnosti supermoderního zkušebního tunelu Porsche nadále vyzdvihuje důležitost reálných jízdních testů s lidmi za volantem.
Porsche čas od času nechává nahlédnout do zákulisí výroby a testování svých nových modelů. Nyní se německá automobilka zaměřila na nejmodernější klimatický větrný tunel, který ve Weissachu používá od roku 2022. Zařízení funguje nejen pro ladění aerodynamiky vozů, ale také poskytuje zátěžové testy v opravdu širokém rozsahu simulovaných podmínek.
V klimatickém centru může Porsche dle vlastních slov simulovat téměř všechny možné povětrnostní a klimatické podmínky na světě. A přestože automobilka i nadále testuje své nové modely po celém světě, aby je vystavila nejrůznějším okolnostem, v klimatickém tunelu může auta mnohem snadněji vystavit úplným extrémům.
„Můžeme reprodukovat vše od teploty vzduchu od -30 do +50 °C, od monzunu po mrholení. Simulovat umíme také rychlost větru až 250 km/h a sluneční záření až 1200 wattů na metr čtvereční a relativní vlhkost vzduchu mezi 5 a 95 procenty,“ upřesňuje Horst-Uwe Kroß, jeden z inženýrů, který u Porsche pracuje již desátým rokem.
Cílem je prototypy vystavit podmínkám, kterým by mohly čelit u polárního kruhu, v Jižní Africe, při jízdě po alpském průsmyku nebo v zácpě na dálnici v Dubaji. V klimatickém aerodynamickém tunelu lze zkoumat nejen vliv okolního prostředí, ale také konkrétní způsob použití modelů. Přizpůsobením odporu dynamometru a použitím importovaných navigačních dat lze třeba simulovat podmínky tažení přívěsu pro SUV Cayenne.
Dalšími z typických aktivit centra je vystavení vozů teplotám přes 40 °C pro otestování, zda je možné v kabině udržovat komfortní teplotu 22 °C. V kategorii zimních testů se například měří rychlost a efektivita odmrazování oken nebo rychlost vytápění na příjemnou vnitřní teplotu pro cestující po nástupu do vozu v zimě.
Po zkouškách v klimatickém větrném tunelu jsou vozy následně testovány v reálném světě. „Nemůžeme se spoléhat pouze na naše moderní zkušební centrum. Jízda na silnici zůstává nezbytnou součástí testovacího procesu,“ říká Kroß. „Typický zážitek z jízdy v Porsche je subjektivní pocit ovlivněný charakterem každého vozidla – pouze lidští testovací řidiči tak mohou zjistit, zda má nový model všechno, co potřebuje,“ dodává inženýr. Koneckonců jsou prototypy testovány také v chladných a teplých zemích, aby bylo možné naměřené výsledky porovnat s těmi z klimatického tunelu.