Nejstarší Porsche jde do aukce. Může stát až půl miliardy, má speciální význam

Nebýt tohoto vozu, nevznikly by modely 356, 550 či legendární 911. Jeden ze tří prototypů teď může být váš.

Nejstarší automobil, který kdy nosil znak automobilky Porsche, je na prodej. Jeden ze tří prototypů, které předcházely prvnímu modelu německé automobilky, typu 356, vydraží o víkendu známá aukční síň RM Sotheby's. Nový majitel by za něj podle odhadů mohl zaplatit až 20 milionů dolarů (462 milionů korun), což by z vozu označovaného jako Type 64 činilo nejdražší porsche všech dob.

Nejlevnější Porsche 911 má české ceny. I naprostý základ pořád vypadá skvěle

Nejlevnější Porsche 911 má české ceny. I naprostý základ pořád vypadá skvěle

Automobil navrhl tým pod vedením samotného Ferdinanda Porsche v roce 1939, aby se zúčastnil 1500 kilometrů dlouhého vytrvalostního závodu z Berlína do Říma. Propagandistický podnik, který měl oslavit zahájení výroby lidového vozu (pozdějšího Volkswagenu Brouk), se ale nakonec nekonal. Začala druhá světová válka.

Ferdinand Porsche: jen geniální konstruktér? Nebo i aktivní nacista?

Ferdinand Porsche: jen geniální konstruktér? Nebo i aktivní nacista?

Zastavil se i vývoj těchto prototypů, které měly být základem budoucích sportovních vozů. Ferdinand Porsche se zapojil do vývoje válečné techniky. Se stavbou Typu 64 tak pokračoval jeho syn Ferry, pozdější zakladatel automobilky Porsche. Vznikly další dva prototypy a právě třetí z nich byl jediný, který přečkal válku. „Bez Typu 64 by nebylo žádné Porsche 356, žádný model 550, žádná 911,“ vyzdvihuje význam vozu specialista RM Sotheby’s Marcus Görig.

Zemřel tvůrce legendárního vozu Porsche 911

Zemřel tvůrce legendárního vozu Porsche 911

Rodina si vůz nechala jako své osobní auto až do roku 1948, kdy jej koupil závodník Otto Mathé. Během 50. let vůz s Mathém za volantem vyhrál řadu soutěží a Type 64 se tak zároveň stalo prvním aktivním závodním vozem se znakem Porsche. Mathé si vůz nechal celých 46 let – až do své smrti v roce 1995. Ani poté se majitelé nestřídali ve vysokém tempu, automobil má nyní teprve čtvrtého vlastníka.

Znáte Porsche 928 Koenig? Míří do aukce, nevyjde ani moc draho

Znáte Porsche 928 Koenig? Míří do aukce, nevyjde ani moc draho

Na tradiční přehlídce automobilových veteránu v kalifornském Monterey, kterou doprovází i řada specializovaných aukcí, by Type 64 mohl stanovit nový aukční rekord pro vůz německé automobilky. Aby se tak stalo, musí osmdesátiletý veterán překonat částku 14 milionů dolarů, za kterou se předloni prodal závodní vůz Porsche 917.

Autor: Štěpán Bruner

Článek připravila redakce E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 189 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků