Nejstarší Porsche jde do aukce. Může stát až půl miliardy, má speciální význam

Nebýt tohoto vozu, nevznikly by modely 356, 550 či legendární 911. Jeden ze tří prototypů teď může být váš.

Nejstarší automobil, který kdy nosil znak automobilky Porsche, je na prodej. Jeden ze tří prototypů, které předcházely prvnímu modelu německé automobilky, typu 356, vydraží o víkendu známá aukční síň RM Sotheby's. Nový majitel by za něj podle odhadů mohl zaplatit až 20 milionů dolarů (462 milionů korun), což by z vozu označovaného jako Type 64 činilo nejdražší porsche všech dob.

Nejlevnější Porsche 911 má české ceny. I naprostý základ pořád vypadá skvěle

Nejlevnější Porsche 911 má české ceny. I naprostý základ pořád vypadá skvěle

Automobil navrhl tým pod vedením samotného Ferdinanda Porsche v roce 1939, aby se zúčastnil 1500 kilometrů dlouhého vytrvalostního závodu z Berlína do Říma. Propagandistický podnik, který měl oslavit zahájení výroby lidového vozu (pozdějšího Volkswagenu Brouk), se ale nakonec nekonal. Začala druhá světová válka.

Ferdinand Porsche: jen geniální konstruktér? Nebo i aktivní nacista?

Ferdinand Porsche: jen geniální konstruktér? Nebo i aktivní nacista?

Zastavil se i vývoj těchto prototypů, které měly být základem budoucích sportovních vozů. Ferdinand Porsche se zapojil do vývoje válečné techniky. Se stavbou Typu 64 tak pokračoval jeho syn Ferry, pozdější zakladatel automobilky Porsche. Vznikly další dva prototypy a právě třetí z nich byl jediný, který přečkal válku. „Bez Typu 64 by nebylo žádné Porsche 356, žádný model 550, žádná 911,“ vyzdvihuje význam vozu specialista RM Sotheby’s Marcus Görig.

Zemřel tvůrce legendárního vozu Porsche 911

Zemřel tvůrce legendárního vozu Porsche 911

Rodina si vůz nechala jako své osobní auto až do roku 1948, kdy jej koupil závodník Otto Mathé. Během 50. let vůz s Mathém za volantem vyhrál řadu soutěží a Type 64 se tak zároveň stalo prvním aktivním závodním vozem se znakem Porsche. Mathé si vůz nechal celých 46 let – až do své smrti v roce 1995. Ani poté se majitelé nestřídali ve vysokém tempu, automobil má nyní teprve čtvrtého vlastníka.

Znáte Porsche 928 Koenig? Míří do aukce, nevyjde ani moc draho

Znáte Porsche 928 Koenig? Míří do aukce, nevyjde ani moc draho

Na tradiční přehlídce automobilových veteránu v kalifornském Monterey, kterou doprovází i řada specializovaných aukcí, by Type 64 mohl stanovit nový aukční rekord pro vůz německé automobilky. Aby se tak stalo, musí osmdesátiletý veterán překonat částku 14 milionů dolarů, za kterou se předloni prodal závodní vůz Porsche 917.

Autor: Štěpán Bruner

Článek připravila redakce E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků