Porsche Panamera: čtyřdveřové kupé bude v roce 2009

Pátá modelová řada automobilky Porsche je pojmenovaná podle slavného závodu Carrera Panamericana a přijede v roce 2009. Pod kapotou bude dunět osmiválec v atmosférické i turbem přeplňované verzi a top verze zřejmě dostane ostrý V10 z Carrery GT o výkonu 450 kW/612 k.
Porsche Panamera: čtyřdveřové kupé bude v roce 2009

Na konci července tohoto roku předseda představenstva automobilky Porsche, pan Wendelin Wiedeking, odsouhlasil projekt vozu Panamera. Čtyřdveřové sportovní kupé se stane po modelech 911, Boxster, Cayenne a Cayman pátou konstrukční řadou německé automobilky.

Vůz se ale objeví na trhu až v roce 2009 a předběžné výpočty nákladů na vývoj počítají s částkou jedné miliardy eur. Ve snaze ušetřit na výrobě maximum peněz bude Porsche přebírat přibližně 40 procent dílů z modelů 911 a Cayenne. Karosérii bude vyrábět firma Magna Steyr v rakouském Grazu a poté ji dopraví do nového lipského závodu Porsche. Tam má díky další modelové řadě vzniknout okolo 400 nových pracovních míst. O tyto místa je možné žádat již teď a na internetu se již objevily spekulace, že k Porsche přejde celé jedno oddělení vývojového centra automobilky Mercedes-Benz. Jeho členové jsou prý až tak nespokojeni s dosavadní politikou koncernu Daimler-Chrysler, že chtějí své zkušenosti uplatnit u Porsche.

Odhadovaná cena Panamery se nyní pohybuje níže než u dřívějších spekulací. Základní model by měl stát mezi 70 a 100 tisíci Eur. Dle interní kalkulace má Porsche spočítáno, že aby se zaplatil vývoj a výrobu, musí ročně prodat kolem 25 000 vozů Panamera, což je nemalé číslo.

Porsche Panamera by mělo částečně vyplnit nabídku mezi kupé 911 a SUV Cayenne. Průzkumy automobilky ukázaly, že mnoho zákazníků by si rádo pořídilo praktické Porsche, ale není s to se sžít s "nesportovní" image přerostlého Cayenne. Přesně pro ty je tu Panamera, svým pojetím bude konkurovat luxusním vozům, jako je např. Maserati Quattroporte, Ferrari 612 Scaglietti nebo Mercedes-Benz CLS. Základní filozofií vozu bude: naložit 4 dospělé osoby se zavazadly a odvézt je z místa A do místa B maximální rychlostí a se vším komfortem.

Na přídi se objeví bi-xenonové světlomety z Carrery GT, v kabině budou čtyři anatomicky tvarovaná sedadla a zavazadlový prostor nabídne slušný objem pro bagáž: 450 l. Vůz bude mít motor uložen za přední nápravou a náhon na zadní kola. Za příplatek bude možné koupit i pohon všech kol.

Porsche Panamera bude mít při uvedení na trh dva motory, známé z modelu Cayenne: atmosférický 4.5 V8 se základním výkonem 250 kW (340 k) a přeplňovaná verze Turbo dostane 331-367 kW (450-500 k). Internetová média píší, že se v nabídce objeví i nejvýkonnější model s desetiválcem z Carrery GT s výkonem přes 600 k (cca 440 kW). Později se objeví i nejslabší verze s šestiválcovým zážehovým agregátem o objemu 3.2 l s výkonem 184 kW (250 k), kterou opět najdeme v dnešním Cayenne.

U převodovek bude v nabídce klasický šestistupňový manuál nebo automatická převodovka Tiptronic. Doménou by však měla být zcela nová dvouspojková sekvenční převodovka od firmy ZF, která bude mít premiéru na zářijovém autosalónu ve Frankfurtu v modelu 911 Turbo.

Tip: Podívejte se na ceny všech modelů Porsche na českém trhu.

Klepněte pro větší obrázek
Prozatimní oficiální skica

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků