Porsche Panamera: čtyřdveřové kupé bude v roce 2009

Pátá modelová řada automobilky Porsche je pojmenovaná podle slavného závodu Carrera Panamericana a přijede v roce 2009. Pod kapotou bude dunět osmiválec v atmosférické i turbem přeplňované verzi a top verze zřejmě dostane ostrý V10 z Carrery GT o výkonu 450 kW/612 k.
Porsche Panamera: čtyřdveřové kupé bude v roce 2009

Na konci července tohoto roku předseda představenstva automobilky Porsche, pan Wendelin Wiedeking, odsouhlasil projekt vozu Panamera. Čtyřdveřové sportovní kupé se stane po modelech 911, Boxster, Cayenne a Cayman pátou konstrukční řadou německé automobilky.

Vůz se ale objeví na trhu až v roce 2009 a předběžné výpočty nákladů na vývoj počítají s částkou jedné miliardy eur. Ve snaze ušetřit na výrobě maximum peněz bude Porsche přebírat přibližně 40 procent dílů z modelů 911 a Cayenne. Karosérii bude vyrábět firma Magna Steyr v rakouském Grazu a poté ji dopraví do nového lipského závodu Porsche. Tam má díky další modelové řadě vzniknout okolo 400 nových pracovních míst. O tyto místa je možné žádat již teď a na internetu se již objevily spekulace, že k Porsche přejde celé jedno oddělení vývojového centra automobilky Mercedes-Benz. Jeho členové jsou prý až tak nespokojeni s dosavadní politikou koncernu Daimler-Chrysler, že chtějí své zkušenosti uplatnit u Porsche.

Odhadovaná cena Panamery se nyní pohybuje níže než u dřívějších spekulací. Základní model by měl stát mezi 70 a 100 tisíci Eur. Dle interní kalkulace má Porsche spočítáno, že aby se zaplatil vývoj a výrobu, musí ročně prodat kolem 25 000 vozů Panamera, což je nemalé číslo.

Porsche Panamera by mělo částečně vyplnit nabídku mezi kupé 911 a SUV Cayenne. Průzkumy automobilky ukázaly, že mnoho zákazníků by si rádo pořídilo praktické Porsche, ale není s to se sžít s "nesportovní" image přerostlého Cayenne. Přesně pro ty je tu Panamera, svým pojetím bude konkurovat luxusním vozům, jako je např. Maserati Quattroporte, Ferrari 612 Scaglietti nebo Mercedes-Benz CLS. Základní filozofií vozu bude: naložit 4 dospělé osoby se zavazadly a odvézt je z místa A do místa B maximální rychlostí a se vším komfortem.

Na přídi se objeví bi-xenonové světlomety z Carrery GT, v kabině budou čtyři anatomicky tvarovaná sedadla a zavazadlový prostor nabídne slušný objem pro bagáž: 450 l. Vůz bude mít motor uložen za přední nápravou a náhon na zadní kola. Za příplatek bude možné koupit i pohon všech kol.

Porsche Panamera bude mít při uvedení na trh dva motory, známé z modelu Cayenne: atmosférický 4.5 V8 se základním výkonem 250 kW (340 k) a přeplňovaná verze Turbo dostane 331-367 kW (450-500 k). Internetová média píší, že se v nabídce objeví i nejvýkonnější model s desetiválcem z Carrery GT s výkonem přes 600 k (cca 440 kW). Později se objeví i nejslabší verze s šestiválcovým zážehovým agregátem o objemu 3.2 l s výkonem 184 kW (250 k), kterou opět najdeme v dnešním Cayenne.

U převodovek bude v nabídce klasický šestistupňový manuál nebo automatická převodovka Tiptronic. Doménou by však měla být zcela nová dvouspojková sekvenční převodovka od firmy ZF, která bude mít premiéru na zářijovém autosalónu ve Frankfurtu v modelu 911 Turbo.

Tip: Podívejte se na ceny všech modelů Porsche na českém trhu.

Klepněte pro větší obrázek
Prozatimní oficiální skica

bazar

Porsche Boxster 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 58 037 km
Cena: 600 000 Kč
Chrysler 300C 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 163 262 km
Cena: 167 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2,8
Rok výroby: 2007
Stav: 227 736 km
Cena: 95 000 Kč
Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků