Porsche má jasno: hybrid a líh ano, naftu ne

38 komentářů

Petr1968
25. března • 2:00

Líh samozřejmě ropu nenahradí. Spotřeba motoru ba líh je cca . o 25% větší.Má nižší výhřevnost. Moje Favo má s 50% lihu spotřebu 8,5 litru.:-D

martin2
29. března • 21:36

nj, jde o to, že když přizpůsobíš motor lihu, (zvedneš kompresní poměr a přizpůsobíš řídící jednotku)můžeš dosáhnout skoro stejné spotřeby, jako s benzínem

ridic v lihu
28. listopadu • 1:52

Drazsi motor o 15-30 tis? To je zbytecne drahy
Zvedat kompresni pomer ? A jak ho chces zase snizit kdyz budes muset jet na benzin zrovna?
Menit ridici jednotku ? To by se pekne prodraziloTadyhle koukam sikovny cesky hlavy a ruce uz nabizi jednodussi/levnejsi reseni
e85.rostlinnyolej.czAkorat to jde asi vsechno na export

Leo
21. března • 10:42

Porsche bylo jednou z mála automobilek, která se neohradila proti šíleným návrhům EK na drastické snižování emisí.A proč? No protože pokud bude automobil z důvodu implementace "UltraEkologických" technologií o 150.000Kč dražší, kupec Porsche to ani nezaregistruje - v ceně se to ztratí.Je to jen další ukázka toho, jak každý socialismus (i ten unijní) likviduje střední třídu, přesto že tvrdí pravý opak.Pracháči to ani nezaznamenají (procentuální cenový rozdíl bude malý). Socky, které si kupují pidiauta s litrovými motory plnit normy budou a odnese to střední třída kupující vozy střední třídy - prostě se o 100.000Kč zdraží auta třídy Passatu, Mondea, atd... Čili čověk buď bude muset být velkej pracháč, nebo ho EU nažene do nebezpečných miniaturních pidiautíček s parodií motoru.

Mirda
21. března • 11:26

Ale to jsou dristy prdy, jak rika Ostravak. Lihovy motor (E85) stoji, kdyz hodne, tak o 15 tis Kc vice, nez stejny benzinovy. Ve vyrobni cene jeste mene. Ono totiz toto "drasticke" snizeni emisi dokaze lehce vyresit lihova uprava za par stokorun. Tak uz tu neopakujte ty PR blafy automobilek. Jiz mesic po schvaleni onoho emeisniho limitu je zrejme, ze dosazeni 130g nebude pro vyrobce zadny problem - viz Passat na letosni Zeneve, ktery u takto velkeho auta dosahl 140 g jenom jinym zprevodovanim, nekolika aerodynamickymi upravami (lepsi zakryti spodku) a lepsimi pneumatikami. Tak o cem tu placete?

Leo
21. března • 11:49

1) Pokud by ke snizeni emisi (i spotreby) stacilo par uprav plastu (bez jinych negativnich efektu), tak uz to automobilky davno udelaly.2) Tipnul bych si, ze motor na E85 bude drazsi o vic jak 15.000Kc3) Prechod na lih holt nezaplatime jen v cene auta, ale treba i v danich, ktere jdou na zemedelske dotace (bez nich by lih vysel daleko draze, nez benzin) - cili to opet zaplati stredni trida, protoze socky dane neplatej (ale dostavaj) a vyssi trida neni tak blba, aby se nechavala oskubavat.4) Na jak velke zemedelske plose by se musely pestovat plodiny pro vyrobu lihu, abychom vsichni mohli jezdit na E85? Hadal bych tak na desetinasobku plochy Ceske republiky...
Pokud se diky nesystemovym dotacim zemedelci preorientuji na praci pro lihovou lobby, klesne produkce jinych potravin a ty tak zdrazi. Jakmile vzroste poptavka po E85, zdrazi (treba i nasoble) i ten lih. Budeme ho bud emuset dotovat vic a vic, nebo ti chudaci, co si koupili auto na E85 splacou nad vydelkem a zase prejdou na benzin.Bohuzel v podobnych uvahach vsichni berou v uvahu jen okamzity stav a ne vyvoj vzajemne souvisejichch velicin :-(

Mirda
21. března • 16:39

1) Neudelali, protoze proc by pridavali nejake kryty (par korun to stoji) kdyz tu zadny zavazny limit emisi neexistuje.
2) Typovat muzete v sazkove kancelari ale Ford Focus LIH stoji ve Svedsku uplne stejne jako FF benzin. Prave jste prohral sazku.
3) Dotace jdou tak jako tak. Vyroba lihu muze spotrebovat nadbytecnou urodu, se kterou jsou kazdy rok problemy a jeji odkup se musi dotovat. Tato dotace by dokonce mohla odpadnout
4) Je v moznostech CR vyrobit lih (s dnes znamymi technologiemi), ktery by nahradil asi 1/5 spotreby benzinu. Zbytek se doveze. Nez spustite narky o nutnosti dovozu . dovolil bych si upozornit ze dnes dovazime 99% spotreby a nikomu to nevadi. Lih napr. z Brazilie (ale i jinych klimaticky vyhodnych zemich) stoji mene nez benzin jiz dnes a jejich kapacita je obrovska. Ke skokovemu zdrazovani lihu neni duvod.

Bob
21. března • 22:27

Do prd ele - když je to lacinější, proč se to nevyrábí? Co je to za celosvětové spiknutí?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Polovnik
21. března • 22:49

Nedaněný líh může být při vyspělé výrobě levnější než daněný benzín.
Ovšem za 100 let bude daleko levnější i při stejných podmínkách.
Ještě s tím otravou co mě nahoře naštval. Nikdo neříká, že se mají zemědělcům zvednout celkové dotace, ty se budou spíš trochu zmenšovat, ale z podpor blbostí, jako půda ladem, se musí přejít na podporování biopaliv a úprav proti povodním a erozy.

Leonardo Cupranek
21. března • 23:16

Prvni veta - fakt parada. Nezdanene zlato muze byt levnejsi, nez zdanene zelezo. Zkus to udelat a postavis ekonomiku na hlavu - stejne jako to byrokrati nyni zkousi udelat s lihem versus benzinem.Jak to bude za 100 let, nevim. Pravdepodobne budeme letat a pohanet nas bude fuze. Nebo jeste jinak - nikdo netusi, jakeho pokroku dosahnem za 20 let, natoz za 100. A dosahli bychom jeste vetsiho pokroku, nebyt regulaci, dani, dotaci a jinych zasahu, ktere JEDNOZNACNE narusuji efektivni aloaci (vzacnych) zdroju, vedou k chaosu, chybnym investicim a ztratam.Nejlepsi uprava proti povodnim a erozi je LES. A ne lany plodin na kvaseni.

Mirda
21. března • 23:41

Diskutujeme o nicem. Porsche se pro lih ROZHODLO. Docela snadno poznali ze to je cesta a nepochybne necekaji, ze jim nekdo bude lihova auta dotovat. Muzete napsat firme Porsche, ze jsou hlupaci, ze Vy vite mnohem lepe, jak to s tim lihem je beznadejne. Treba se chytnou za nos.

Typrd
22. března • 8:47

Porschum je to jedno. Prodaj par aut na lih, reknou si o ne 100 klacku navic, to jejich zakaznik ani nepozna.
A jelikoz prodavaj malo aut, bude jim taky stacit prodat malo lihovejch, aby splnili prumerne emise pozadovane EU.Naopak automobilka, ktera masove prodava neprestizni (value for money) auta stredni tridy bude mit problem.

petr
21. března • 12:26

ad 1) při spalování E85 klesá množství CO2 až o 90% (ostatní emise o míň)ad 2)
Saab 9-5 Vector 2.0t 150k = 279.900,- SEK
Saab 9-5 Vector 2.0t 180k BioPower = 288.900,- SEK
1,- SEK = 3,07 Kč (KB valuty prodej)
288900 - 279900 = 9000 * 3,07 = 27.630,- Kč (je to víc než 15tis., ale pořád to ujde).ad 3)
Švédové dováží E85 z Brazílie a na benzinkách tam stojí cca 24,- Kč za litr, američani si jej vyrábí sami a díky dotovanému zemědělství tam litr E85 vychází cca na 12,- Kč.ad 4)
soběstační bychom nebyli, sice pole co leží dnes ladem by byla schopná většinu poptávky pokrýt, navíc by lidi dostali práci, protože většina cukrovarů u nás byla zavřena a díky E85 by je znovu otevřeli, ale ta pole jsou potřeba i pro biomasu na výrobu elektřiny, takže bychom většinu E85 museli určitě dovést. To by mohla být zase strategie jak pomoci chudé Africe, kde by se mohl E85 vyrábět místo toho abychom tam bezúčelně cpali prachy.

Leo
21. března • 13:41

Pro spalovani sice mene emisi vznika, ale kdo zhodnoti druhou stranu mince, tedy ekologicke skody, ktere v dusledku toho vzniknou?
- Vice traktoru, ktere take na neco musi jezdit
- Vice hnojiv v pude
- Narusene spodni vody
atd... Proste zemedelstvi je z pohledu ekologie dost velka skodna. Kvuli oteplovani a udrzovani vody v krajine bychom spis potrebovali misto poli lesy (idealne luzni, mokrady, pralesy).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirda
21. března • 16:22

Vas lih desi k smrti a kazdodenni spalovani statisicu tun ropy vas nechava nevydeseneho. Nastesti svet ma jiz vasi fazi "paneboze co se to riti za nestesti s lihem" za sebou. Proste to zacali delat a ono to jde. I u nas se to bezpochyby spusti, jisteze se nejake problemy ukazi ale nebudet to zadna katastrofa. Vase katastroficke scenare jsou pouze vitrualni.

Leonardo Cupranek
21. března • 16:54

Katastrofické scénáře tady naopak šíří ti, kteří už asi sto let marně straší, že docházejí zdroje, suroviny, paliva...A ano, spalování ropy mne nechává zcela chladným. Pokud nám arabové jsou ochotni prodávat ropu za výrazně nižší cenu, než za kolik si jsme schopni vyrobit alternativu, tak mrháním je právě to křečovité hledání alternativ za každou cenu.Racionální by bylo kupovat ropu od arabů dokud (a to bez všech daní) je levnější, než alternativy. Jakmile skutečně začne docházet, její cena půjde nahoru a plynule a bez zásahů státu se začne vyplácet hledat alternativy.Ale šetřit arabům JEJICH ropu, v tom fakt nevidím smysl.A opět říkám, je nesmysl se koukat do Švédska, které kupuje za dumpingovou cenu líh z Brazílie. Jakmile by na toto palivo přešla celá EU (nebo dokonce nelý svět - aby to mělo vliv na emise CO2), bude lihu totální nedostatek (tak na 5% spotřeby) a jeho cena bude násobkem ceny benzínu. A ještě kvůli tomu budeme platit daně na dotace zemědělcům, budeme mít zničenou a "vysosanou" krajinu, hnojiva ve spodních vodách, krajinu, která nezadrží žádnou vodu, natož povodeň.

Mirda
21. března • 23:36

Nema cenu Vam to vyvracet. Nastesti uz temer cely svet prisel na to ze to s lihem jde docela dobre a ze pokracovat ve spalovani kvant ropy jiz dale neni mozne. O budoucnost lihu jiz strach nemam. Ani v tech cislech ci ve zdroji Svedskeho lihu nemate pravdu. Ja vim ze mne nazvete arogantnim, ale o tom jiz tu sla diskuze 1000x a opravdu nemam silu ani cas uvadet po stoprve fakta na pravou miru.

Leo
22. března • 8:57

Cely svet dela i jine blbosti. Byly doby, kdy si cely svet myslel, ze Zeme je placata. A ona se kvuli tomu (potvora) nezplacatila ani o milimetr.Nastesti pravdu neurcuje to, co si "mysli cely svet".Chapu, ze mate na praci tisic lidstvu prospesnejsich veci, nez tady argumentovat konkretnima cislama.Me by zajimalo treba jedno: kdyby se v EU kompletne preslo z ropy na lih (v autech, nakladacich, traktorech, autobusech, na vytapeni, ...), tak kolik lihu by na to bylo potreba? Vite, jaka je nyni spotreba ropy v cele EU? A tusite, kolik lihu je EU schopna vypestovat, aniz by klesla produkce potravin, vykacely se vsechny lesy, atd...? Podle me mezi temito cisly bude ZCELA ZASADNI disproporce. Nebo mi zkuste napsat tato dve cisla (spotreba versus mozna produkce) jen za CR.

Mirda
22. března • 15:16

Hm. To je presne ono. Vymyslite si neresitelny problem, a na nem se tocite. Jenomze pred nami nestoji problem nahradit 100% ropy 100%ty lihu. Jiz dnes je evidentni, ze budoucnost bude multizdrojova a ta historicka absurdita (kterou stale mnozi povazuji za normalni) - totiz monopolni zdroj energie, uz se v budoucnu nezopakuje. Biopaliva budou jednim ze zdroju, mnoho (desitek) let budou dobihat ropna paliva, neco muze resit zemni plyn, a postupne se prosadi elektrina, ukladana bud v bateriiich nebo ve vodiku. Takze pokud biopaliva pokryji cca 20% spotreby je to naprosto v pohode a realne. Napr uz dnes v nemecku tvori 10% spotreby bionafta a zadny problem s tim nemaji. Naopak planuji dalsi rust. Je treba se zabyvat realnymi problemy a ne v hlave generovat problemy virtualni.

Leo
22. března • 15:55

No vzdyt ja vam multizdrojovost neberu. Ja vam jen upiram pravo porusovat cizi (vlastnicka) prava. Napriklad nekoho NUTIT na tu bionaftu jezdit (povinne primichavani do mineralni nafty).

Kdyby neexistovaly statni nasilne zasahy, nemuseli bychom se na toto tema bavit, zdroju energie by bylo vice a ty efektivnejsi by holt prevazovaly. For je v tom, ze v situaci statnich zasahu NELZE poznat, ktery zdoj je efektivnejsi, perspektivnejsi, atd...

Buchca
23. března • 16:10

http://ekonomika.idnes.cz/brazilsti-katolici-kritizuji-plany-na-sireni-biopaliv-p19-/ekonomika.asp?c=A070323_114807_ekonomika_spi

dave-o-
21. března • 14:41

Fakt nevim co resite, cesti zemedelci si furt stezujou jak je valcuje import zeleniny ovoce a jinych vypestku z EU a jizni ameriky jak budou muset povesit vidle na hrebik, tohle jim da dalsi moznost na seberealizaci. Navic rostliny pro biolih (konopy) nejsou tak narocne jako treba zelenina

Leonardo Cupranek
21. března • 15:38

Co řeším?
Třeba to, že tomu zemědělci prostřednictvím daní budu muset dát dotaci 50Kč na každej litr lihu.
Nebo to, že intenzivní zemědělství ničí krajinu.
Nebo to, že bych místo polí raději lesy a rybníky.
Nebo prostorné stavební parcely na přízemní domky v rozestupu 300m, se vzrostlými stromy na zahradě a s živými ploty, aby to celé bylo "friendly" k divé havěti.

Polovnik
21. března • 22:42

Kdybys napsal 5Kč tak napíšu, že přeháníš.
Když píšeš 50Kč, tak odpovím, že jsi idiot.

Leonardo Cupranek
21. března • 23:10

A co jsi ty, kdyz pouzivas takove vyrazy? Nastejsi jsem slusne vychovany a takove slovo nemam ve slovni zasobe.

Leo
21. března • 13:38

No cili:
Jednak to tedy neni 15, ale skoro 30 tisic.
Dale je otazka, jestli tento cenovy rozdil neni dosazen umele danovym zvyhodnenim auta na E85 (cili bychom to zaplatili jinde).Dale:
- I v Brazilii je zemedelstvi dotovane, cili ani tam nejde o realnou cenu
- Brazilie zcela jiste nema sil na to, aby lihem zasobovala celou EU - cili jakmile to nebude chtit jen Svedsko, ale vsichni, cena pujde RAPIDNE nahoru. A za 50Kc je nam to na nic.S tou Afrikou bych souhlasil, soucasna politika ochrany evropskych zemedelcu je vuci africanum primo zlocinna (tedy ona je zlocinna i vuci nam spotrebitelum, ale to je na jinou diskusi). Jenze Afrika ma problem vypestovat i zakladni potraviny pro vlastni potrebu. Na Sahare asi nic neporoste a kdyby kvuli lihu zacali kacet pralesy, asi by to take nebylo nejstastnejsi. Takze fakt nevim.
Nehlede k tomu, ze napred by tam nekdo muzel nastolit nejake normalni politicke zrizeni. Ale kdyby tam treba USA vrthly (kdyz pominu, ze uz na to nemaj ani lidi a penize), tak by cely svet zacal kricet, jak se vmesujou (coz by ostatne byla pravda).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirda
21. března • 16:28

Ve Svedsku se flexifuel (lihovy) Ford Focus prodava za stejnou cenu jako benzinovy. Bez obav je to bez danovych ulev. Proste ta uprava stoji par stokorun a je jenom na marketingu automobilky jak s tim nalozi. Brazilie - vsechno je jinak, ale nemam cas to tady rozebirat. Vase prispevky pusobi tak, jako ze jste se vcera dozvedel ze na lih jde jezdit a dnes jste si o tom prtecetl clanek. A ted tu generujete prispevky z poloviny zalozene na neznalosti a z poloviny na virtualnich problemech, ktere vas prave napadly. Neco si o tom nastudujte a muzeme si o tom podiskutovat. Vysvetlovat to od a do zet je nad me sily.

Leonardo Cupranek
21. března • 16:45

Jo, tak tyhle povýšený všeználky fakt miluju.Jednoduše: Kdyby líh byl levnější než benzín a zároveň auta na obě paliva stála stejně, začne se tato alternativa BOUŘLIVĚ rozšiřovat bez jakýchkoli zásahů státu, bez dotací, regulací, daňového zvýhodnění, zákazů, příkazů, kriminálů, podvodů okolo biolihu, kauz okolo Setuzy, lobování a upláceni politiků, atd...

Bob
21. března • 22:20

Fakt tleskám, protože proti tomuto už nikdo nemůže říct ani slůvka, protože to je prostě pravda.
Kdyby to bylo na litr paliva (při stejném výkonu) o pitomou korunu lacinější, tak by se to opravdu velmi rychle rozšířilo samo od sebe ...

Mirda
21. března • 23:25

Jenomze to pravda neni. Protoze to zmet zakonu neumoznuje. Na veskery lih je stanovena spotrebni dan, ktera je vetsi nez na ropna paliva a cini lih nekolikanasobne drazsim. Musite nejdrive v zakone vyresit spotrebni dan. Pak musite vyresit system kontrol jak rozlisit lih jako palivo (bez sp.dane) a lih jako potravinu (se sp. dani) . Ale to neni vse. V hromade dalsich zakonu se o palivech hovori. I tam se to musi nastavit, aby lih byl jako palivo legalni. Atd, atd. Predstava, ze kdyz to bude levnejsi tak to nastaruje samo je hodne naivni.

Leo
22. března • 8:52

Koukam, ze ten vas socialismus vam dost komplikuje zivot.
Na tu samou vec davate dve ruzne dane a mota vam to hlavu. Jak proste by to bylo v liberalnim radu. Na alkohol (at je na piti ci na paleni ci na cisteni) by zadna dan nebyla, na benzin take ne. Stejne tak by nebyly zadne dotace. Krasne by bylo videt, co se vyplati a co ne.
Fakt musim politovat socialisticky stat, kde so o palivech hovori "v halde zakonu". Ktery padouch to tem chudakum politikum a byrokratum takto zasmodrchal? Ze by nejaky zly imperialista? Mozna zidi...

Mirda
22. března • 15:29

:-)) Tak jsem se dostal smahem mezi socialisty. To jste mne pobavil. Biolih jako palivo mocne podporuje prezident USA stejne jako republikan Arnold Terminator. Mezi takovymi socialisty se citim opravdu dobre. Jak se ten svet meni, co? Uz i ten Bush podlehl ekoteroristum. Patrne se blizi Vas konec sveta. Ono to totiz milej zlatej funguje stejne v 99% statu, bez ohledu na miru socializmu. Proste zivot upravuji stovky zakonu a nektere z nich je pro pouziti lihu treba adaptovat. Svet je slozity a zvlaste nove problemy ochrany prostredi se Vam do vasich ideologickych poucek nevejdou.

Leo
22. března • 15:51

No socialista je kazdej, kdo nadrazuje spolecnost (to je to "socio") nad prava jednotlivce - zejmena vlastnicka. A tuplovanej socialista je kazdej, kdo prosazuje nasilne prerozdelovani. A je uplne jedno, jestli si rika republikan, nebo Klaus, nebo jakkoli jinak.A jestli se blizi konec sveta? No konec EU urcite a pokud se zbytek sveta nepouci, tak i jeho. Ale chapu, ze to dost lidi nevnima - v roce 1985 take malokdo tusil, ze komunismus padne - a to mu zbyvaly 4 roky.Bush podleha ledaskomu - pocinaje ekologistama a konce vojenskoprumyslovou lobby - jak se momentalne hodi jeho kapse ci snaze zalibit se masam. Ostatne to plati pro jakehokoli politika. Jen nevim, co tim chcete dokazovat.Proste Bushovi doslo, ze muze zvysit svou popularitu a moc pod zaminkou boje s globalnim oteplovanim, tak ji vyuzil. Stejne jako vyuzil k posileni moci statu boj s terorismem. To se da od politiku cekat, ne?

Marek Litzman
21. března • 15:36

Taky se zapojím. Spalování E85 je otázkou výměny potrubí, protože líh je korozivnější a naladění ŘJ, toť vše. Pokud bychom konstruovali motory přímo na E85, ne na benzín s tím, že můžeme jezdit i na líh, můžeme zvýšit kompresi a tudíž i účinnost a tedy i spotřebu, posléze emise. Problém je, že takovýho motor by měl problémy s ježděním na natural. Při spalování ethanolu se produkuje méně CO2, jenže ethanol vzniká kvašením a při tom se také uvolňuje CO2. Otázkou je to, že takto vyrobený oxid se dá snadno jímat a využívat jinde v průmyslu, dělají to ale závody?

Leonardo Cupranek
21. března • 15:52

No podle mne toto není hlavní problém.
Problémem je, že (zejména v našich podmínkách) můžeme vypěstovat stěží desetinu lihu, který bychom potřebovali, kdyby se na něj začalo jezdit.Pokud by se to zde ujalo, vzroste po lihu poptávka a tudíž i jeho cena. Bude se muset víc dotovat. Zemědělci budou pěstovat to, na čem jsou největší dotace. Klesne produkce potravin, jejich ceny vzrostou.
Bude se intenzivnějsi "zemědělčit" a více si zhuntujeme krajinu. Bude více povodní.
Atd... prostě celá tato akce bude mít tisíce dílčích negativních dopadů, které ale budou víceméně skryté, budou rozprostřeny v celé ekonomice a bude obtížné dát je do souvislosti s produkcí lihu. Resp. posbírat ty všechny (i budoucí) dopady a náklady a dát je na druhou misku vah, to žádný centrální plánovač (regulátor, byrokrat) neumí a ani nechce.

Snehulak
21. března • 2:44

No konecne rozumna automobilka :-).

WinDiesel
21. března • 8:47

Mno, Porsche je všechno jen ne rozumná automobilka!!!
A tvůrce tohoto článku by se jim hodil jako mluvčí, to jak vkládá představitelům Porsche do úst věci, které nikdy neřekli, je až komické.
Pokud si přečtete stejnou zprávu na jiných webech, dozvíte se poněkud odlišné věci, hlavně to, že diesel nebude nasazen z komerčních důvodů. Není tam ani slovo o jakýchsi ekologických důvodech. Navíc představitel Porsche jasně říká, že v pravidelných intervalech je nasazení dieselu znovu zvažováno.

itchy355
21. března • 8:42

preeeesne tak:)

Doporučujeme

Články odjinud