Prodej nových osobních aut na českém trhu meziročně klesl. Pokles prodejů se očekává i v letošním roce, podle importéra Porsche Česká republika bude klíčové uvedení nových elektrických a hybridních vozů - chce být ten, kdo udává trend.
V loňském roce bylo na českém trhu registrováno 249.915 osobních, meziročně o 4,4 % méně, což souviselo se zaváděním metodiky měření spotřeby a emisí WLTP. Dealeři museli vyprázdnit sklady, protože od září 2018 prakticky nebylo možné prodávat vozy se starou homologací, následovaly výpadky výroby a nedostatek nově homologovaných vozidel, což vykrystalizovalo v propady u osobních vozů. Užitkové vozy ale vytrvale rostou. Loni jich bylo na našem trhu dodáno 38.584, o 6,7 % více než v roce 2018.
V případě společnosti Porsche Česká republika, importéra značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy, se bavíme o meziročním poklesu dodávek o 7 % na 41.734 vozů. Největší propad zaznamenala značka Volkswagen, která loni dodala zákazníkům 23.415 vozů, tedy o téměř 17 % méně než v roce 2018. Šéf českého zastoupení VW Jiří Štoček to vysvětlil nedostatkem motorů 1.5 TSI, po kterých je hlad nejenom v Česku, a delším životním cyklem sedmé generace modelu Golf. Nástupce se na české silnice dostane až za pár týdnů, původně se s ním však počítalo mnohem dřív. Poptávka po sedmé generaci nadále byla, zákazníkům však nebylo co nabídnout.
Zajímavý vývoj na českém trhu zažil model Touareg, vlajková loď Volkswagenu. Zatímco původně bylo loni v plánu na českém trhu prodat zhruba 500 kusů, nakonec jich bylo předáno 769. Touareg letos dorazí i v plug-in hybridní verzi R o výkonu okolo 500 koní. Jiří Štoček si pochvaloval i vřelé přijetí elektromobilu ID.3, který se na silnicích objeví v polovině roku. Ještě letos se nabídka modelů ID rozroste o crossover ID.4, který byl zatím k vidění pouze v zamaskované podobě.
Vedle nových elektromobilů Volkswagen v letošním roce představí řadu nových a modernizovaných modelů. Během února dorazí up! a e-up! po faceliftu a nová generace golfu, druhý kvartál je vyhrazen otevřené verzi modelu T-Roc a elektromobilu ID. 3, ve třetím kvartálu čekejte omlazený Arteon včetně verze Shooting Brake a ke konci roku uvidíme ID.4 a Golf Variant. Rok 2020 bude pro Volkswagen rok golfu. Vedle provedení hatchback a kombi totiž dorazí také deriváty GTD, GTI, R a Alltrack.
Značka Audi se v loňském roce snažila stabilizovat. Na český trh dodala 2771 vozů, o 21 vozů více než v roce 2018 a po dvou letech poklesu už zase nepatrně roste. Tržní podíl 1,1 % však zůstal zachován. Loni značka uvedla na český trh 22 nových modelů (nebo jejich derivátů) a o 32 % vzrostl počet zákaznických objednávek. Letos můžeme očekávat uvedení nové generace hatchbacku A3, dorazí i modernizované SUV Q5 a plug-in hybridní verze modelů A6, A7 a Q7.
Dařilo se i Seatu, který loni uvedl na český trh sportovní značku Cupra. V Česku dodal 8209 vozů (v roce 2018 to bylo 6806 vozů) a šlo o jeho druhý nejlepší rok v historii působení na českém trhu. Největší novinkou letošního roku je nová generace modelu Leon, který se světu oficiálně představil před pár hodinami. Na trhu se objeví v druhém kvartálu, praktičtější Sportstourer dorazí o něco později. Očekávejte i modernizované SUV Ateca a dva nové modely značky Cupra – crossover Formentor a Leon. V závěru roku sestavu doplní elektromobil el-Born, sourozenec Volkswagenu ID.3, který jsme zatím mohli vidět ve formě konceptu blízkého sériové produkci.
Rekord si připisuje značka Volkswagen Užitkové vozy, která letos překonala Peugeot, usadila se na první příčce v kategoriích N1 a M1 a zvýšila tržní podíl na 16,9 %. Značka koncem loňského roku uvedla na náš trh modernizovaný Volkswagen T6 (označení T6.1), který pro ni bude klíčový. Pátá generace modelu Caddy, který jsme vám ukázali na prvních skicách, se k nám totiž dostane až začátkem příštího roku. V polovině června značka ve velkém stylu oslaví 70 let Volkswagenu Transporter – v Praze chystá koncert šesti kapel či spanilou jízdu centrem města.
„Stojíme na prahu nové doby, která přináší elektromobilitu a my budeme tím, kdo udává trend. Kromě čistě elektrických modelů představíme rovněž hybridní vozy, jež jsou nedílnou součástí nových trendů mobility. S tím musí jít ruku v ruce vybavenost dealerů. U nich intenzivně probíhají školení personálu s cílem nejen prodávat, ale také servisovat hybridy a elektromobily, a proces vybavenosti potřebnými zařízeními, zejména pak dostatečným množstvím nabíječek,“ komentoval zlomové období Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika