Velmi slušná dynamika
Funkčnost podvozku
Komfort odpružení
Kvalita zpracování
Vyšší hmotnost
Vysoká spotřeba s vybitou baterií
Menší kufr oproti klasické verzi
8 /10
Psát tady o tom, že Porsche není jen o krájení desetinek na okruhu s 911 GT3 RS, nebo o vychutnávání si každého tónu výfuků v 718 Spyder, které se odrážejí od svodidel lemujících alpské silnice, je asi už zbytečné. Porsche má i dvě SUV a obě jsou fajn, Macan i Cayenne navíc táhnou prodeje a také díky nim je Porsche tam, kde dnes je. Oba modely se dají považovat za rodinná auta, a pak je tu ještě Panamera. Právě Cayenne a Panameru si teď můžete koupit ve výbavě Platinum Edition. Opusťme tedy výše uvedená klišé a řekněme si, proč je to opravdu dobrý nápad.
Není pravda, že kdo si kupuje Porsche, neví co s penězi. Porsche jsou ta auta, která se kupují i hlavou a mají předpoklady vám vydržet jak na dlouhé denní ježdění, tak i při velmi náročném zacházení. Asi tak není divu, že se u Porsche objevila edice, která finančně výrazně zvýhodní určitou výbavu a připraví pro zákazníky finančně lákavou nabídku, jak je to běžné u konvenčních aut. Právě proto tady máme Porsche Cayenne Coupe s touto výbavou a ještě navíc s motorizací, se kterou jsme ještě neměli to štěstí se seznámit - e-Hybrid.
Co je Platinum Edition a proč to chtít?
Jedná se o verze modelu v konfigurátoru, které se týkají pouze základní motorizace, silnější S a také plug-in hybridu e-Hybrid, a to jak základu, tak i verze Coupe. Základní Cayenne E-Hybrid Coupe stojí 2.726.107 Kč, Platinum Edition je dražší o 79.980 Kč, ale počítejte se mnou. S Platinum Edition získáte navíc natáčecí přední světlomety Porsche Dynamic Light System (25.430 Kč), 21palcová kola RS Spyder s rozšířenými lemy blatníků v barvě karoserie (69.913 Kč), vyhřívaná sedadla vpředu (12.380 Kč), zatmavená skla (14.209 Kč) a audiosystém Bose (38.450 Kč).
To je dohromady více než 160 tisíc korun, což už je slušný rozdíl. Když se ale podíváte na základní Porsche Cayenne s klasickou karoserií, ušetříte ještě víc, a to za ambientní osvětlení (11.526 Kč) nebo za panoramatickou střechu (57.233 Kč). K tomu má platinová edice několik svébytných prvků, jako je třeba povrchové úpravy kol, přední masky a lišt okolo oken v platinové barvě, vnitřní hliníkové kliky dveří a lišty, analogové hodiny na palubní desce nebo sportovní přední sedadla, která základní Cayenne ani mít nemůže.
Tohle konkrétní auto bylo ještě naházené příplatkovou výbavou v hodnotě přes půl milionu korun, takže celková cena vozu se vyšplhala na 3.445.169 Kč. Nicméně ve výbavě nechybělo vzduchové odpružení, automatické dovírání dveří, kamery s rozhledem okolo celého vozu, 4zónová klimatizace i řízení zadní nápravy, takže mě vlastně nenapadla jediná věc, která by mi v autě scházela, nebo bych si ji chtěl dopřát jen tak z rozmaru. Tohle auto mělo jednoduše všechno. Ale teď konečně k motoru.
Pokračování 2 / 3
Hrošík
Porsche Cayenne třetí generace je s námi na trhu už od roku 2017, není tak třeba se dlouze seznamovat. V květnu roku 2018 získal vůz dnes testovaný pohon, který kombinuje vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru s výkonem 250 kW (340 koní) s elektromotorem o výkonu 100 kW (136 koní) umístěným mezi spalovacím motorem a osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic S. Baterie chlazená vodním okruhem o kapacitě 14,1 kWh je uložená pod podlahou kufru. Nicméně pozor, od modernizace z října roku 2020 je kapacita 17,9 kWh (14,1 kWh využitelných).
To vyústilo v lepší dojezd na nabití, konkrétně se zvýšil o 30 % na hodnotu 42 km dle WLTP. Teoretické výhody plug-in hybridního pohonu, čímž myslím dojezd na elektřinu a spotřebu 3,4 l/100 km, se ovšem negativně promítnou do menšího zavazadlového prostoru o objemu 460 litrů, běžně má Cayenne Coupe 592 litrů. Plus vám ještě zabírá místo z boku připevněná brašna na kabely. Dejme tomu, to se ještě dá, ale horší je to s pohotovostní hmotností, která činí 2435 kilogramů, což je o 330 kg více než u běžného Cayenne Coupe.
Kompenzací ale může být i to, že Cayenne má i jako hybrid maximální povolenou hmotnost brzděného přívěsu 3500 kilogramů. Elektricky výsuvné tažné vás vyjde na 34.547 Kč. V takovém případě už ale budete mít teoreticky až skoro šestitunovou soupravu. Tak teorii bychom měli. Jo, vlastně ještě nabíjení. Standardně má auto 3,6kW palubní nabíječku, za 29.455 Kč máte 7,2kW nabíječku. Tak teď tedy k té realitě.
Nejzábavnější nabíjení
Sedíte tu jako v Porsche. Znamená to, že posaz za volantem je vynikající, i na poměry SUV sedíte poměrně nízko a velmi malý volant skvěle padne do ruky. Jenže zatímco menší Porsche Macan opravdu působí kompaktně, Cayenne z pohledu řidiče působí z pochopitelných důvodů mohutně a asi bude chvíli trvat, než si do hlavy pořádně načtete jeho rozměry. Cayenne e-Hybrid má nádrž na 75 litrů paliva, o 15 litrů menší než běžná verze. Po prvním nastartování tak ukazuje auto dojezd 570 km na benzin a 37 km na elektřinu.
Cayenne má vpředu i vzadu víceprvkové hliníkové nápravy, ocelové pružiny a aktivní tlumiče PASM. Standardem je také stabilizační systém karoserie Porsche 4D Chassis Control a pohon všech kol Porsche Traction Management. Technické základy čtyřkolky jsou vlastně u všech modelů stejné, tedy primárně poháněná zadní kola a připojování předních přes vícelamelovou spojku. Jak už ale bylo řečeno, tohle auto bylo ještě vybavené řízením zadní nápravy a vzduchovým odpružením.
Pozitivně se to podepsalo na agilitě a komfortu. 21palcová kola s pneumatikami Pirelli P Zero o rozměrech 285/40 ZR21 vpředu a 315/35 ZR21 vzadu se tak i s ostrými příčnými nerovnostmi poprali celkem statečně. Auto umí být v tomto ohledu velmi pohodlné a neztrácí svůj glanc ani na dlažebních kostkách. Pozor ale, je to Porsche, takže zcela odfiltrované nemáte vlastně nic, auto vás tak neustále informuje o dění pod koly, ale není to nepříjemné. Těžké SUV na velkých kolech tak nemusí být nutně zlo, když je dobře naladěné, takový předchozí Range Rover byl ale skutečná peřinka.
Kombinovaný výkon činí 340 kW (462 koní) a točivý moment je maximálně 700 N.m. Autu to má stačit ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a k dosažení rychlosti 253 km/h. V tomto ohledu se hodí velmi pochválit celkový management pohonu a vlastně i brzdy. Tady totiž máte pocit, že auto zrychluje konzistentně nehledě na stav baterie a brzdy nejsou takzvaně dvojité, tedy že necítíte tak výrazný přechod mezi rekuperací. Celkově překvapil i účinek brzd, který 2435 kg celkem dobře umravňuje, nicméně kdyby to bylo ještě lepší, asi by se nikdo nezlobil. Pro jistotu...
V hybridním režimu auto vypne motor klidně i ve 130 km/h a opětovné nastartování je tak hladké, jak to jen jde. Do 200 km/h tento pohon skvěle maskuje rychlost a rapidně zrychluje. Při takovém zacházení však elektřina z auta mizí jako teď listí ze stromů, se spotřebou ale pomoct opravdu umí. Auto jsem si přebral s polovinou baterie a v hybridním režimu vydržela akorát na cestu domů (54 kilometrů). Spotřeba činila 7,6 l/100 km. S vybitou baterií ale spotřeba snadno vyleze nad deset litrů a když se nebudete hlídat, jste klidně na třinácti litrech. Asi se také nebudete divit, že Cayenne e-Hybrid umí jezdit i za 17 l/100 km při opravdu ostrém tempu.
Nicméně v režimu Sport+ toho hodně získáte, protože je to nejlepší způsob nabíjení. Baterie ukazovala dojezd nula, ale za 40 minut intenzivního ježdění jsem získal 80 % kapacity baterie zpět, což bylo na 33 km čistě elektrické jízdy. Nad 80 % už to nešlo. A byla to zábava? Vlastně ano. Stačí širší okresní silnice a auto se ukáže jako... nechci teď úplně napsat čiperné, ale spíše překvapivě schopné. Ve volantu sice cítíte, že stáčíte něco velkého a těžkého, ale pneumatiky se drží i na posmrkané silnici (jsou to vůbec P Zero?). V táhlejších zatáčkách potom stačí vlastně jen trochu odlevit na plynu a jakmile zase přidáte, lehce si proklouzne přední vnější kolo, drapne se asfaltu a frčíte dál.
Do ostřejší zatáčky můžete klidně najet trochu rychleji a nebát se autu naložit, lehce vybočená záď vás vyhrne ven až se budete divit, co se to právě stalo. Pozor ale na přenosy hmotnosti, když na sebe zatáčky rychle navazují. Podvozek může být dobrý jak chce, ale pořád je to 2,4 tunové auto s vysokým těžištěm. Na druhou stranu rychlosti, ve kterých je vůz už nedotáčivý, jsou hodně vysoké a vlastně zbytečné. Ve sportovním režimu má auto docela hezký zvuk. V běžných rychlostech vás může překvapit hlasité vytí elektromotoru. Zní to jako kdybyste měli v motorovém prostoru meluzínu.
Pokračování 3 / 3
Závěr
To, co se u plug-in hybridu dá vyladit, se u Porsche vyladilo moc hezky. Mám na mysli brzdy, přechod mezi spalovacím a elektrickým pohonem, konzistentnost výkonu i logiku pohonu ve městě a na dálnici. Nicméně pořád čelíme faktu, že má Cayenne e-Hybrid menší kufr a nádrž, je o více než tři metráky těžší než běžná verze a reálně s ním na elektřinu ujedete zhruba třicet kilometrů.
Pokud chcete Cayenne Coupe, asi lze doporučit verzi S, která disponuje výkonem 440 koní a stojí v Platinum Edition 2,8 milionu. Pokud ale skutečně využijete plug-in hybrid a máte kde nabíjet, kupte si e-Hybrid, nabíjejte a jezděte se spotřebou okolo sedmi litrů na sto. To verze S určitě nedokáže. V každém případě ale nezapomeňte, že tu ta Platinum Edition je, ušetříte opravdu hodně.
Porsche Cayenne Coupe: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
2.397.159 Kč (Cayenne 3.0 V6/250 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
2.806.087 Kč (e-Hybrid PE/340 kW) |
Cena testovaného vozidla |
3.445.169 Kč (e-Hybrid PE/340 kW) |
Technické údaje: Porsche Cayenne Coupe E-Hybrid
Rok • stupeň výbavy
2022 • Platinum Edition
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,5 mm • 89,0 mm
Nejvyšší výkon
250 kW (340 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 300 až 6 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 1 340 až 5 300 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,1 s
Nejvyšší rychlost
253 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
460 l • 1 400 l
Objem palivové nádrže
75 l
Hmotnost: provozní • celková
2 360 kg • 3 055 kg
Prům. spotřeba: komb.
3,4 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 931 × 2 194 × 1 676 mm
Sériová výbava: panoramatická střecha, aktivní aerodynamika, 21palcová kola RS Spyder, Privacy Glass, světlomety PDLS, tempomat, sportovní sedadla, ambientní osvětlení, automatická klimatizace, vyhřívaná sedadla vpředu, audiosystém Bose, digitální rádio DAB+, Porsche Communication Management (PCM) - včetně online navigace přípravy na mobilní telefon, audio rozhraní a hlasového ovládání, Porsche Vehicle Tracking System, Porsche Connect, ParkAssist (vpředu a vzadu), včetně parkovací kamery vzadu
Volitelná výbava: lak karoserie Křídový (+67.753 Kč), kožený interiér v černé hladké kůži (+93.854 Kč), vzduchové odpružení s vyrovnávacím systémem a úpravou výšky zádi, včetně Porsche Active Suspension Management (+60.801 Kč), Porsche Dynamic Chassis Control (+93.184 Kč), řízení zadní nápravy (+58.270 Kč), sklo s tepelnou a zvukovou izolací (+34.883 Kč), ParkAssist, včetně Surround View (+21.009 Kč), Porsche InnoDrive včetně adaptivního tempomatu (+87.390 Kč), automatické dovírání dveří (+20.003 Kč), vyhřívaná sedadla vpředu a vzadu (+12.380 Kč), 4zónová klimatizace (+23.357 Kč), boční airbagy v zadní části vozu (+11.709 Kč), přihrádka na smartphone s bezdrátovým nabíjením (+16.588 Kč), 7,2 kW palubní AC nabíječka s Mobile Charger Connect (+29.455 Kč), Nabíjející kabel Porsche Mode 3 (+8446 Kč)