Porsche a jeho sedany: Panamera není první

Spousta lidí se domnívá, že Panamera je úplně prvním Porsche se čtyřmi dveřmi. Není to pravda, i když ani ta není jednoduchá...

Nový sedan Panamera bývá v propagačních materiálech označován za první Porsche se čtyřdveřovou karoserií, což ale není pravda. Tou by totiž bylo tvrzení doplněné slůvkem „sériové“, neboť jsme v historii Porsche napočítali alespoň tři sedany, jejichž produkci bychom ale za sériovou považovat nemohli. A pokud se vám Panamera příliš nelíbí, uvidíte, že dosavadní prototypy o moc horší nebyly. Stranou zájmu přitom ponecháme velké SUV Cayenne, jež tradice Porsche zdaleka neruší jen zvýšeným počtem bočních dveří...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 sedan

První sedan Porsche vznikl v době výroby modelu 911 v šedesátých letech a o jeho karosérii se s požehnáním automobilky Porsche postarala kalifornská karosárna Troutman-Barnes. Tento prototyp se dochoval do dnešních dnů a zlí jazykové tvrdí, že vznikl v roce 1967 spojením použitelných částí dvou havarovaných vozů řady 911.

Prodloužená karoserie vyniká pečlivě provedeným interiérem a párem protisměrně se otevírajících zadních dveří, přičemž zachovává všechny typické rysy klasických vozů Porsche.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 928 S4 sedan

V půli osmdesátých let vznikl v továrně Porsche plně funkční prototyp vycházející ze sériového modelu 928 S4, na jehož vývoji se významně podílela společnost AMG, která tehdy byla zcela samostatnou firmou.

Jak vidíte na přiložených snímcích, vůz se vyznačoval prodlouženým rozvorem náprav a dvojicí přídavných, neplnohodnotných zadních dveří opět otevíraných proti směru jízdy, jež připomínají řešení použité o mnoho let později na voze Mazda RX-8.

Toto bizarní Porsche bylo roku 1986 dodáno zakladateli společnosti American Sunroof Corporation Hainzi Prechterovi. V půli roku 2002 se dostalo do dražby RM Monterey Auctions a prodalo se za 44 000 dolarů, což bylo o 1 000 dolarů pod odhadní částkou. O sériové produkci se snad ani pořádně neuvažovalo...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 989

Zřejmě nejblíže sériové výrobě a především také dnešní Panameře byl prototyp s vlastním označením 989, jenž vzniknul pod dohledem Dr. Ulricha Beze, který dnes působí v automobilce Aston Martin.

Vývoj probíhal od konce osmdesátých let, ale byl zastaven na počátku let devadesátých ve chvíli, kdy povážlivě klesly prodeje cestovního modelu 928. Ačkoli Porsche zprvu oznámilo, že byl tento prototyp rozebrán, později ze Stuttgartu zaznělo, že model Porsche 989 stále existuje a je skryt dychtivým zrakům veřejnosti někde hluboko v depozitáři. Někdo jej ale před uvedením Panamery zjevně viděl...

Dodat je už třeba jediné - Porsche o „sedanech” uvažovalo pravidelně, pomyslný Rubikon ale nikdy nepřekročilo. Až nedávno. Sami posuďte, jak blízko má Panamera k čistému sportovnímu vozu dle ideálů starého pana Porsche...

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků