Porsche a jeho sedany: Panamera není první

Spousta lidí se domnívá, že Panamera je úplně prvním Porsche se čtyřmi dveřmi. Není to pravda, i když ani ta není jednoduchá...

Nový sedan Panamera bývá v propagačních materiálech označován za první Porsche se čtyřdveřovou karoserií, což ale není pravda. Tou by totiž bylo tvrzení doplněné slůvkem „sériové“, neboť jsme v historii Porsche napočítali alespoň tři sedany, jejichž produkci bychom ale za sériovou považovat nemohli. A pokud se vám Panamera příliš nelíbí, uvidíte, že dosavadní prototypy o moc horší nebyly. Stranou zájmu přitom ponecháme velké SUV Cayenne, jež tradice Porsche zdaleka neruší jen zvýšeným počtem bočních dveří...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 sedan

První sedan Porsche vznikl v době výroby modelu 911 v šedesátých letech a o jeho karosérii se s požehnáním automobilky Porsche postarala kalifornská karosárna Troutman-Barnes. Tento prototyp se dochoval do dnešních dnů a zlí jazykové tvrdí, že vznikl v roce 1967 spojením použitelných částí dvou havarovaných vozů řady 911.

Prodloužená karoserie vyniká pečlivě provedeným interiérem a párem protisměrně se otevírajících zadních dveří, přičemž zachovává všechny typické rysy klasických vozů Porsche.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 928 S4 sedan

V půli osmdesátých let vznikl v továrně Porsche plně funkční prototyp vycházející ze sériového modelu 928 S4, na jehož vývoji se významně podílela společnost AMG, která tehdy byla zcela samostatnou firmou.

Jak vidíte na přiložených snímcích, vůz se vyznačoval prodlouženým rozvorem náprav a dvojicí přídavných, neplnohodnotných zadních dveří opět otevíraných proti směru jízdy, jež připomínají řešení použité o mnoho let později na voze Mazda RX-8.

Toto bizarní Porsche bylo roku 1986 dodáno zakladateli společnosti American Sunroof Corporation Hainzi Prechterovi. V půli roku 2002 se dostalo do dražby RM Monterey Auctions a prodalo se za 44 000 dolarů, což bylo o 1 000 dolarů pod odhadní částkou. O sériové produkci se snad ani pořádně neuvažovalo...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 989

Zřejmě nejblíže sériové výrobě a především také dnešní Panameře byl prototyp s vlastním označením 989, jenž vzniknul pod dohledem Dr. Ulricha Beze, který dnes působí v automobilce Aston Martin.

Vývoj probíhal od konce osmdesátých let, ale byl zastaven na počátku let devadesátých ve chvíli, kdy povážlivě klesly prodeje cestovního modelu 928. Ačkoli Porsche zprvu oznámilo, že byl tento prototyp rozebrán, později ze Stuttgartu zaznělo, že model Porsche 989 stále existuje a je skryt dychtivým zrakům veřejnosti někde hluboko v depozitáři. Někdo jej ale před uvedením Panamery zjevně viděl...

Dodat je už třeba jediné - Porsche o „sedanech” uvažovalo pravidelně, pomyslný Rubikon ale nikdy nepřekročilo. Až nedávno. Sami posuďte, jak blízko má Panamera k čistému sportovnímu vozu dle ideálů starého pana Porsche...

bazar

Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Porsche Panamera 3,6
Rok výroby: 2010
Stav: 125 205 km
Cena: 900 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků