49
Fotogalerie

Porsche 944 (1982 – 1991): Nejovladatelnější auto všech dob

Kapitoly článku:


V roce 1985 přišla modernizace, která přinesla nové panely dveří, upravený design přístrojové desky, elektrická sedadla s vyhříváním, nové nápravnice a také třeba výkonnější alternátor nebo jiné uložení převodovky, které snížilo vibrace a hluk.

Turbo a také kabriolet

Rok 1985 také znamenal příchod verze 944 Turbo, která dostala foukanou verzi dvouventilového čtyřválce 2,5 l. Do roku 1988 měl čtyřválec s turbem výkon 162 kW (220 k) v 5800 ot./min., ve verzi Turbo S do roku 1989 pak 184 kW (250 k) v 6000 ot./min. Točivý moment se po modernizaci modelu Turbo zvedl z 330 Nm v 3500 ot./min. na 350 Nm v 4000 ot./min. Motor měl vždy kompresní poměr 8,0:1 a pětistupňovou manuální převodovku. Spolu s výkonnějším modelem Turbo už nebylo označení S od roku 1989 v nabídce.

pictures_porsche_944_1985_3.jpgwallpapers_porsche_944_1985_3.jpgwallpapers_porsche_944_1985_5.jpg
Porsche 944 Turbo mělo nejprve 220, později až 250 koní. Byl to nejrychlejší vůz z celé řady, podle výrobce uměl až 260 km/h. Údaje Porsche ale byly dost podhodnocené...

Turbo se nejprve dostalo na 100 km/h za 6,3 sekundy, silnější verze potřebovala už jenom 5,9 sekundy. Maximální rychlost se zvedla z 245 na 260 km/h. Model 944 Turbo byl ale také z celé řady nejtěžší. Zatímco běžné verze se s hmotností podle výbavy a motoru pohybovaly od 1180 do 1310 kg, Turbo vážilo od 1350 do 1400 kg.

Zajímavostí je, že v roce 1987 se model Porsche 944 Turbo stal na americkém trhu prvním sériovým autem na světě, které mělo dva čelní airbagy ve standardní výbavě bez příplatku. Rok 1987 také znamenal příchod nového motoru do běžné atmosférické modelové řady Porsche 944.

Jednotka 2,5 l dostala dvouvačkový šestnáctiventilový rozvod, senzory klepání a zvýšenou kompresi na 10,9:1. Motor v novém modelu Porsche 944 S měl nyní výkon 140 kW (190 k) v 6000 ot./min a točivý moment dosahoval na 230 Nm v 4300 ot./min. Na 100 km/h 944 S zrychlilo za 7,9 s a uhánělo až 228 km/h. Klesla i spotřeba paliva.

Nový třílitr jako největší čtyřválec své doby

Porsche 944 S2 přišlo v roce 1989 jako první model s nárazníkem integrovaným přímo do designu karoserie. Řadový čtyřválec zvýšil objem na 3,0 l, což z něj tehdy dělalo největší produkční čtyřválec v silničním autě. Třílitr měl opět šestnáctiventilový rozvod DOHC, výkon 155 kW (211 k) v 5800 ot./min a točivý moment 280 Nm v 4000 ot./min. Na 100 km/h se dostal za 6,8 s a nejvyšší rychlost byla 240 km/h.

porsche_944_1982_photos_1.jpgimages_porsche_944_1989_2.jpgporsche_944_1982_photos_3.jpg
Porsche 944 bylo také první auto, které po modernizaci dostalo přední nárazník designově integrovaný do karoserie. Tento trend vlastně přetrvává dodnes

V roce 1989 začala výroba kabrioletu Porsche 944 S2. Otevřená karoserie s klasickou látkovou skládací střechou byla první v této modelové řadě, předchozí model se dělal jen jako kupé. Spolu s atmosférickou verzí S2 vznikl později ještě model Turbo Cabriolet.

Celkem bylo do roku 1991 vyrobeno 163 192 silničních sériových vozů Porsche 944. Až do příchodu modelu Boxster, Cayenne a Porsche 911 (997) se jednalo o nejúspěšnější model německé automobilky.

Na začátku roku 1990 začalo Porsche pracovat na modernizaci označené jako 944 S3. Protože ale nakonec technici automobilky provedli obrovské množství změn, nebyl nástupce označován jako S3, nýbrž jako úplně nový model Porsche 968, který se vyráběl do roku 1995. O tom si ale zase můžeme napsat někdy příště.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud