Porsche 944 (1982 – 1991): Nejovladatelnější auto všech dob

Nástupce modelu Porsche 924 byl obchodně velmi úspěšný a patří dodnes mezi nejlépe ovladatelné vozy s klasickou koncepcí.
Seznam kapitol
  1. Pokračování úspěšné koncepce
  2. Modernizace, Turbo a kabriolet
  3. Fotogalerie: Porsche 944

O projektu cenově dostupného kupé s motorem vpředu a pohonem zadních kol jsme si psali nedávno. Porsche 924 totiž mělo být původně modelem automobilky VW, nakonec z něj ale Porsche udělalo vlastní vůz po té, co Volkswagen projekt zahodil. Porsche 944 je druhá generace a pokračovatel sice levného, ale obchodně velmi úspěšného modelu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Porsche 944 vycházelo z modelu 924. Dostalo ale lepší výbavu, nový podvozek, účinnější brzdy a lepší odhlučnění. Poprvé také přišel kabriolet

Porsche 944 využívá stejný technický základ jako předchůdce 924. Platforma je tak totožná a Porsche se vlastně jen zaměřilo na zdokonalení existující koncepce a techniky. Stávající platforma si vynutila technické ústupky, takže například Porsche proti původním plánům nemohlo nasadit jiný motor než řadový čtyřválec.

Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Ten se totiž na montážní lince v Neckarsulmu v Německu dával do auta zespodu. Tento postup sice urychloval montáž, ale znemožňoval použití jiného motoru. Například šestiválec do V by si vyžádal nákladné přestavění platformy. Navíc původní dvoulitr Audi skončil a Porsche už nemělo bloky motoru. Takže co s tím?

Kde vzít motor? Rozpůlíme osmiválec

Automobilka měla svůj pětilitrový vidlicový osmiválec pro model Porsche 928. Porsche vlastně vzalo jednu řadu čtyř válců a mělo motor pro model 944. I když měl motor stejné vrtání 100 mm a zdvih 78,9 mm, jen velmi málo dílů bylo ve skutečnosti zaměnitelných s 928. Představení Porsche 944 veřejnosti proběhlo na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1981.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet se prodával jen po omezenou dobu, oblíbený byl především v USA ve verzi S2 a Turbo. Porsche 944 bylo první auto se standardně dodávaným airbagem spolujezdce

Protože Porsche původně zvažovalo použití šestiválce, bylo potřeba motor uklidnit a vyvážit. Automobilka do motoru zakomponovala hned dva proti sobě běžící vyvažovací hřídele, které se otáčely dvojnásobnou rychlostí než samotný motor. To pomohlo dosáhnout stejně nízkých vibrací jako u řadového šestiválce.

Porsche 944 mělo být komfortnější, lépe vybavené a také kultivovanější než 924. To se podílelo na nárůstu hmotnosti a kupodivu byl základní model 944 i kvůli horší aerodynamice trochu pomalejší než poslední verze Porsche 924 se stejným motorem 2,5 l. U Porsche 944 byla opět zachována koncepce transaxle s pětistupňovou manuální převodovkou u zadní nápravy. Dokonce i třístupňový automat byl u zadní nápravy.

Nejlépe ovladatelné auto všech dob

Proti Porsche 924 měl model 944 účinnější kotoučové brzdy vpředu i vzadu s kotouči s vnitřním chlazením, vpředu s plovoucími brzdovými třmeny. Přeladění se dočkal podvozek a i s lepšími a širšími pneumatikami byl model 944 výrazně lépe ovladatelný než 924. Změnilo se také řízení s posilovačem. Porsche 944 jezdilo tak dobře, že ho magazín Car & Driver v roce 1984 prohlásil za nejlépe ovladatelné sériové auto všech dob.

Zaměstnanci Porsche dostanou odměnu skoro čtvrt milionu korun

Zaměstnanci Porsche dostanou odměnu skoro čtvrt milionu korun

Od roku 1982 do roku 1987 jste pod kapotou našli jen atmosférický čtyřválec 2,5 l s dvěma ventily na válec a rozvodem SOHC. Evropská verze bez katalyzátorů měla výkon 120 kW (163 k) v 5800 ot./min a točivý moment 205 Nm v 3000 ot./min. Motor měl kompresi 10,6:1. Porsche 944 zrychlilo na 100 km/h za 8,4 sekundy a upalovalo až 220 km/h (Porsche nejprve uvádělo 9 sekund a 210 km/h).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zatímco běžný model dostal později upravený dvouvačkový třílitr, model Turbo se držel rozvodu SOHC a dvou ventilů na válec. Nejsilnější provedení mělo 250 koní

Americká verze s katalyzátory měla sníženou kompresi 9,7:1 i kvůli potřebě běžet na horší benzín a především kvůli přísným emisním předpisům. Výkon byl 110 kW (150 k) a točivý moment 195 Nm ve stejných jmenovitých otáčkách jako u euro verze. Teprve až v roce 1988 přišel motor s vyšší kompresí 10,2:1, výkon povyrostl na 118 kW (160 k) a točivý moment byl 210 Nm.

Poslední verze dvouventilového jednovačkového motoru přišla s katalyzátory v roce 1989. Měla objem 2,7 l, dostala kompresní poměr 10,9:1, výkon 121 kW (165 k) a točivý moment 225 Nm v 4500 ot./min.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pokračování úspěšné koncepce
  2. Modernizace, Turbo a kabriolet
  3. Fotogalerie: Porsche 944
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků