Porsche 928: Gran Turismo z Zuffenhausenu

Téměř dvě desetiletí vydrželo v nabídce velké sportovní kupé Porsche 928. Takovou legendou jako devětsetjedenáctka se však nestalo.

Porsche 928 patřilo při své premiéře na Ženevském autosalonu v roce 1977 mezi největší hvězdy, a to nejen díky logu stuttgartské automobilky. Zcela nová konstrukce totiž přinesla zajímavá technická řešení.

Kvalitu tohoto vozu ve stylu klasických vozů „gran turismo“ potvrdilo i vítězství v prestižní evropské anketě Car of the Year 1978 (Vůz roku 1978).

Klepněte pro větší obrázek
Nejvýkonnější Porsche 928 dosahovalo nejvyšší rychlosti 275 km/h.

Porsche 928 bylo po celou dobu výroby výhradně dvoudveřové kupé s interiérem v uspořádání 2+2 a s výklopným zadním víkem, pod nímž se ukrýval zavazadlový prostor o objemu cca 200 litrů, který bylo možné zvětšit sklopením zadních samostatných sedadel vzájemně oddělených širokou konzolou s odkládacími prostory až na 1400 litrů.

V 80. letech si u Porsche pohrávali s myšlenkou vyrábět i čtyřdveřovou verzi, tento projekt však nakonec uskutečněn nebyl.

Koncepce transaxle

Koncepci transaxle s vodou chlazeným motorem vpředu a převodovkou před zadní poháněnou nápravou zavedla značka Porsche do výroby o rok dřív v menším Porsche 924. Modelová řada 928 ji převzala a zamířila s ní na vrchol nabídky stuttgartské automobilky, nad nějž vyčníval už jen model Porsche 911 Turbo.

Klepněte pro větší obrázek

Konstrukce transaxle přinesla společně s uložením akumulátoru za zadní nápravou velmi vyvážené rozložení hmotnosti, které přispělo k harmonickým jízdním vlastnostem a především k předvídatelnému chování i při jízdě na limitu, což nebyla právě silná stránka modelové řady 911 s motorem vzadu.

Objem ničím nenahradíš

Na velmi dobrých jízdních vlastnostech se významnou mírou podílela i náročná konstrukce podvozku s patentovanou zadní nápravou (důmyslná geometrie měla za cíl potlačovat nedotáčivost), jejíž pohon zajišťoval celohliníkový vidlicový osmiválec se zdvihovým objemem 4,5 litru. Mezi tehdejší technologické novinky patřila například výroba ojnic ze spékaného kovu.

Postupem času se zdvihový objem osmiválce zvětšoval přes 4,7 a 5,0 litru až na konečných 5,4 litru v modelu 928 GTS, který poskytoval 257 kW (350 k). Nejvýkonnější Porsche 928 zvládlo klasický sprint za 5,7 s a dosahovalo nejvyšší rychlosti 275 km/h.
 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků