Porsche 928: Gran Turismo z Zuffenhausenu

Téměř dvě desetiletí vydrželo v nabídce velké sportovní kupé Porsche 928. Takovou legendou jako devětsetjedenáctka se však nestalo.

Porsche 928 patřilo při své premiéře na Ženevském autosalonu v roce 1977 mezi největší hvězdy, a to nejen díky logu stuttgartské automobilky. Zcela nová konstrukce totiž přinesla zajímavá technická řešení.

Kvalitu tohoto vozu ve stylu klasických vozů „gran turismo“ potvrdilo i vítězství v prestižní evropské anketě Car of the Year 1978 (Vůz roku 1978).

Klepněte pro větší obrázek
Nejvýkonnější Porsche 928 dosahovalo nejvyšší rychlosti 275 km/h.

Porsche 928 bylo po celou dobu výroby výhradně dvoudveřové kupé s interiérem v uspořádání 2+2 a s výklopným zadním víkem, pod nímž se ukrýval zavazadlový prostor o objemu cca 200 litrů, který bylo možné zvětšit sklopením zadních samostatných sedadel vzájemně oddělených širokou konzolou s odkládacími prostory až na 1400 litrů.

V 80. letech si u Porsche pohrávali s myšlenkou vyrábět i čtyřdveřovou verzi, tento projekt však nakonec uskutečněn nebyl.

Koncepce transaxle

Koncepci transaxle s vodou chlazeným motorem vpředu a převodovkou před zadní poháněnou nápravou zavedla značka Porsche do výroby o rok dřív v menším Porsche 924. Modelová řada 928 ji převzala a zamířila s ní na vrchol nabídky stuttgartské automobilky, nad nějž vyčníval už jen model Porsche 911 Turbo.

Klepněte pro větší obrázek

Konstrukce transaxle přinesla společně s uložením akumulátoru za zadní nápravou velmi vyvážené rozložení hmotnosti, které přispělo k harmonickým jízdním vlastnostem a především k předvídatelnému chování i při jízdě na limitu, což nebyla právě silná stránka modelové řady 911 s motorem vzadu.

Objem ničím nenahradíš

Na velmi dobrých jízdních vlastnostech se významnou mírou podílela i náročná konstrukce podvozku s patentovanou zadní nápravou (důmyslná geometrie měla za cíl potlačovat nedotáčivost), jejíž pohon zajišťoval celohliníkový vidlicový osmiválec se zdvihovým objemem 4,5 litru. Mezi tehdejší technologické novinky patřila například výroba ojnic ze spékaného kovu.

Postupem času se zdvihový objem osmiválce zvětšoval přes 4,7 a 5,0 litru až na konečných 5,4 litru v modelu 928 GTS, který poskytoval 257 kW (350 k). Nejvýkonnější Porsche 928 zvládlo klasický sprint za 5,7 s a dosahovalo nejvyšší rychlosti 275 km/h.
 

bazar

Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Porsche Panamera 3,6
Rok výroby: 2010
Stav: 125 205 km
Cena: 900 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků