Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Projekt původně vznikal jako vlajkové sportovní kupé automobilky Volkswagen. Nakonec se z něj ale stalo „lidové Porsche“ a nástupce modelu 914.
Seznam kapitol
  1. Projekt pro VW a ropná krize
  2. Turbo a technika z 944
  3. Fotogalerie: Porsche 924

Na konci šedesátých let se Volkswagen nadechoval a rozhodl se, že potřebuje prestižní sportovní automobil moderní a nadčasové konstrukce. Oslovil proto Porsche, zda by mu nepomohlo vyvinout a vyrobit takové auto. Protože Porsche ve stejné době potřebovalo připravit nástupce ekonomického vstupního modelu 914, začala se rýsovat dohoda.

Celý projekt sportovního kupé vznikal pod interním označením Project 425 a výsledkem měl být Volkswagen Typ 477. Podmínkou bylo, že musí být použit moderní řadový čtyřválec 2,0 l EA831 s vodním chlazením z dílny Audi. Porsche proto změnilo svůj dosavadní přístup a místo koncepce s motorem vzadu nebo uprostřed vybralo koncepci s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol s tím, že převodovka bude umístěna u zadní nápravy (transaxle).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dnes už vyhynulá „mrkací“ světla patří k charakteristickým rysům sportovních aut přelomu 70. a 80. let. Design byl poplatný době a určitě připomene třeba Mazdu RX-7

Konstrukce transaxle dovolovala lepší rozložení hmotnosti. Čtyřválec měl cílový výkon 125 koní pro evropský a 95 koní pro americký trh. Použita měla být již existující čtyřstupňová mechanická převodovka, vpředu kotoučové a vzadu bubnové brzdy a také poměrně jednoduchá konstrukce náprav.

Porsche 914 (1969-1976): Volks-Porsche

Porsche 914 (1969-1976): Volks-Porsche

Charakteristický design vozu navrhl Harm Lagaay, který přišel k Porsche v roce 1971. Lagaay u Porsche pracoval i na projektu 911. Pak se přesunul k Fordu a BMW (navrhl roadster BMW Z1), aby se v roce 1989 zase vrátil k Porsche a pracoval na modelech 993 a 996 a také na modelu 968, který je vlastně duchovním následovníkem řady 924. Spolupodílel se i na návrhu modelu Boxster, Cayenne a Carrera GT.

Ropná krize projektu pomohla

V roce 1973 přišla první velká ropná krize a Volkswagen celý projekt 425 zastavil. Začal vymýšlet alternativu a nakonec se rozhodl kupé s pohonem zadních kol hodit do koše. U VW zvítězila koncepce nového modelu Scirocco postavená na základech Volkswagenu Golf, tedy auta s pohonem předních kol. Nebýt toho, že VW projekt zahodil, mohlo být právě z Porsche 924 nakonec první Scirocco, i když by se možná jmenovalo jinak.

Porsche nicméně do projektu nasypalo spoustu úsilí a peněz, auto bylo již prakticky hotové. Nakonec se Porsche s Volkswagenem dohodlo, že projekt 425 odkoupí. Volkswagen do něj investoval zhruba 70 milionů tehdejších dolarů, Porsche ho odkoupilo „jen“ za asi 60 milionů dolarů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
„Projekt 425“ měl hrát roli vrcholného sportovního kupé Volkswagenu. Nakonec z něj bylo základní cenově dostupné Porsche. Byl to ale prodejní hit

Pro Porsche mělo cenově dostupné kupé s ekonomickým motorem obrovskou výhodu. Přilákalo spoustu zákazníků, kteří si kvůli daním nebo omezenějšímu rozpočtu mohli nově dopřát sportovní auto se slušnou dynamikou, ale zároveň rozumnou spotřebou paliva. Ta začala být sledovanou veličinou.

Výroba Porsche 924 měla probíhat v Neckarsulmu v původní továrně automobilky NSU, kterou přezvalo Audi a Volkswagen. Ačkoli tedy na autě byl emblém Porsche, vlastně ho vyráběl Volkswagen. Porsche v továrně mělo pouze své vlastní techniky výstupní kontroly kvality, nic víc.

Obchodní úspěch

Díky tomu, že model využíval existující výrobní postupy, byla montáž poměrně levná a rychlá. Porsche si mohlo dovolit vyšší marže než značky Audi a Volkswagen. Celkem se prodalo více než 150 000 kusů modelu 924 v různých verzích a Porsche na autě velmi slušně vydělalo. Vlastně mu vytrhlo trn z paty.

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

Úplně první ročníky ještě spoléhaly na čtyřstupňovou mechanickou převodovku a bubnové brzdy vzadu, ale modelový rok 1978 dostal pětistupňový manuál, dopředu kotouče s vnitřním chlazením a dozadu místo bubnů rovněž kotoučové brzdy. Od původního projektu se také změnilo zavěšení, na obou nápravách bylo nezávislé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Porsche 924 Carrera GT mělo vytažené blatníky, dodatečné otvory pro chlazení a charakteristický vstup vzduchu na kapotě. Dvoulitrové turbo nabízelo 210 koní a 280 Nm

Ačkoli blok motoru a základní komponenty měly původ v jednotce EA831 od Audi, Porsche použilo vlastní hlavu motoru s rozvodem OHC a vstřikování Bosch K-Jetronic. Motor s vrtáním 86,5 mm a zdvihem 84,4 mm měl v evropské (emisemi nesvázané) verzi kompresní poměr 9,3:1, výkon 92 kW (125 k) v 5800 ot./min. a točivý moment 164 Nm v 3500 ot./min. Americký model bez katalyzátorů se musel spokojit s výkonem pouze 70 kW (95 k).

Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Evropská verze vážila 1080 kg, na 100 km/h akcelerovala už za 9,6 sekundy a rozjela se na 204 km/h. To nejsou špatné parametry ani z dnešního pohledu, ve své době se jednalo o dynamicky velmi schopné auto. Základem byla 14" kola se 165 mm širokými pneumatikami. Poprvé si mohli zákazníci do Porsche objednat i automatickou převodovku. Jednalo se o třírychlostní skříň s hydrodynamickým měničem.

Porsche 924 se celkem přesvědčivě usadilo na trhu a už v roce 1977 (první celý rok výroby) se ho vyrobilo 25 596 kusů, což se také ukázalo jako vůbec nejlepší výsledek. Ještě v letech 1978 a 1979 ale Porsche vyrobilo přes 20 000 aut ročně. Pro automobilku přinesl model několik prvenství. Bylo to první sériové silniční Porsche s vodním chlazením; první Porsche s motorem vpředu a pohonem zadních kol; a první Porsche s automatickou převodovkou.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Projekt pro VW a ropná krize
  2. Turbo a technika z 944
  3. Fotogalerie: Porsche 924

bazar

Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Porsche Panamera 3,6
Rok výroby: 2010
Stav: 125 205 km
Cena: 900 000 Kč
Porsche Boxster 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 58 037 km
Cena: 600 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků