Porsche 911: Sága rodu 3 (historie 1978 - 1986)

Více luxusu, větší objemy motorů, nový kabriolet a pohon všech kol jako pověstná třešnička na dortu. To je další vývoj 911ky.
Seznam kapitol
  1. Rok 1978 - Super Carrera, 1981 - konečně 4x4, 1983 - Nahoře "bez"
  2. 1983 - nová doba, 911 - sportem naplno, Nekonečný příběh

1978 – 1980: SC jako Super Carrera

Rok 1978 v životě 911ky znamenal zásadní redukci šíře nabídky jednotlivých modelů v rámci řady. V ceníku zůstala pouze varianta SC (v nabídce od srpna 1977) a špičková verze 911 Turbo. Právě tato skutečnost do jisté míry děsila mnohé příznivce řady 911, neboť písmena SC se u Porsche objevila vždy na konci výroby nějakého modelu, vzpomeňme na 356 SC. A stav celkové situace firmy Porsche tyto domněnky do jisté míry potvrzoval.

Tip: První díl našeho putování historii Porsche 911 si můžete přečíst zde, druhý díl zde.

Současně s 911 byly v nabídce i modely 924 a 928, což mohlo signalizovat brzký konec legendy, která byla ve výrobě již více než 15 let.  To se mimo několika výjimečných, ale spíše lidových vozů žádnému jinému autu, natož pak sportovnímu, nepodařilo. Taktéž tehdejší výkonný šéf Porsche Ernst Fuhrmann se přikláněl a propagoval koncepci vodou chlazených motorů umístěných vpředu, což jen podporovalo předpovědi všech skeptiků. Ale opak byl pravdou. Písmena SC neznamenala konec jedné éry, ale naopak symbolizovala příchod něčeho nového, lepšího a luxusnějšího. Ztělesněním této proměny se stala nová 911 SC.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 924 --- Porsche 928 --- Porsche 356 SC

Porsche 911 SC modelového roku 1978 disponovalo inovovaným motorem o objemu zvýšeném na 2994 cm3, který definitivně nahradil stávající agregát o objemu 2,7 litru. Ten byl zcela určitě nejhorší motorizací v dosavadním životě 911ky. Motory modelového roku 78 byly prakticky totožné s agregáty používanými v modelu 911 Carrera 3.0, ale jejich dosavadní výkon 147 kW (200 koní) byl o 20 koní snížen (132 kW) za současného vylepšení průběhu točivého momentu, který vrcholil na hodnotě 265 Nm při 4200 otáčkách/min. Motor měl kompresní poměr 8,6:1 a maximální výkon byl dosahován při 5500 otáčkách/min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Motor modelu SC 

Výkon nové SC tak ležel prakticky uprostřed mezi výkonem předchozí Carrery a výkonem posledního modelu 911 z roku 1977. Výkon, o který motor připravilo marketingové rozhodnutí vedení Porsche a také katalyzátor (další cca - 2kW),  bylo nezbytně nutné „dohnat“ úpravami zaměřenými na zvýšení celkové účinnosti motoru. To se projevilo zejména skvělými emisními parametry, kterými Porsche o mnoho let předběhlo tehdy platné předpisy.

Nicméně hlavní devizou nového třílitrového šestiválce byla především spolehlivost a možnost dalších úprav zaměřených na zvýšení výkonu motoru a zvýšení maximální rychlosti, která v této době činila 235 km/hod . Bohužel na sériový sportovní automobil skvělé dynamické parametry a emisní hodnoty byly vyváženy neméně „skvělou“spotřebou, která u nového „třílitru“ vzrostla oproti motoru s objemem 2,7 litru o 5 litrů na průměr 18,2 l/100 km. Naštěstí pro eSCéčko se zájemci o nové Porsche nerekrutují z členů klubu hospodárné jízdy, a tak toto zvýšení spotřeby zcela zapadlo v konfrontaci s mnohými vylepšeními, které nový model přinesl.

O poznání lepší bylo dílenské zpracování, celkový muskulaturní dojem převzatý z Carrery byl samozřejmě zachován v plné míře, kapitolou samou pro sebe ale byly jízdní vlastnosti. Bez nadsázky lze říci, že 911 SC v sobě snoubila skvělé jízdní vlastnosti umožněné dokonale vyladěným podvozkem, lehkého a přesného řízení, příkladně brzdících brzd a vysokým výkonem motoru doprovázeným „plnotučným“ zvukem linoucím se z koncovek výfuku.

V této souvislosti jistě nikoho nepřekvapí, že Porsche 911 SC překonala i jízdní vlastnosti doposud špičkového modelu 911 Carrera a dovedla možnosti jízdních vlastností sportovního vozu s motorem umístěným vzadu až k samé hranici dokonalosti této koncepce. Bohužel zároveň se zlepšením jízdních vlastností a kvality motoru došlo i k nezanedbatelnému nárůstu hmotnosti, která u modelu SC z roku 78 činila již 1160 kg a otevřené verze Targa byly ještě o dalších 50 kg těžší. Tato hmotnostní daň byla přímo úměrná zvýšení míry luxusu a pohodlí, jejichž úroveň nová SC posunula v rámci řady 911 o poznání dále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 SC

Zatímco na počátku výroby se z dnešního pohledu jednalo o spartánsky vybavený sportovní vůz, který kladl důraz jen a pouze na požitek z jízdy samotné, 911 v roce 78 byla již jednoznačně luxusním sportovním vozem nabízejícím téměř všechny výdobytky konce 80-tých let. Nechyběl tempomat v nabídce Porsche označovaný jako Tempostat, elektrické stahování oken či automatické převodovky Sportomatic, o kterou však byl mizivý zájem. Z toho důvodu se záhy z nabídky příplatkových výbav zcela vytratila.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 SC

Současně se u modelu SC výrazně rozšířila nabídka stylingových doplňků umožňující svému majiteli individuální odlišení „své“ 911 SC. Dominoval jí tzv. Sport Group packet umožňující doplnění sériové verze SC o populární zadní spoiler WhaleTail (velrybí ocas), přední spoiler, černá kola Fuchs jako alternativu k sériovým ATS v rozměru 6J x 15, či dva pruhy vyvedené v červené a modré barvě v kombinaci s nápisem Martini evokující vzpomínky na úspěchy továrních speciálů na závodních okruzích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Detail zadního spoileru "Whale tail"

Rok 1980 se nesl ve znamení mírného nárůstu výkonu u vozů pro evropský trh. Jeho maximum bylo posunuto na 150 kW (204 koní) při 5900 ot./min. Také točivý moment mírně vzrostl na 267 Nm/4200 ot./min a kompresní poměr měl hodnotu 9,8:1. Díky použití třícestných katalyzátorů u vozů pro americký trh se jejich výkon neměnil a zůstal na původních hodnotách. Drobnou změnou viditelnou pouhým okem bylo nové umístění bočních blikačů, které našly své místo v blatnících za předními koly. Zásadní změna přichází v barevném ladění přístrojového štítu a částí interiéru, který je tentokráte černobílý.

Skutečnou lahůdkou modelového roku 1980 je pak limitovaná, čtyřset kusová série určená pro americké zákazníky označená jako „ 911 SC Weissach edition“. Odlišovala se interiérem kompletně vyvedeným v kůži, speciálním odstínem metalického laku včetně kol lakovaných v platinovém odstínu a osazením kompletního paketu Sport Group.

Sesterský model 911 Turbo, si dál žil svůj život „vyjímečného“ modelu bez zásadních modifikací.

Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 SC Weissach edition

1981 – 1982: Ticho po pěšině a 4x4.

V říjnu 1981 Porsche na Frankfurtském autosalonu po delší době představuje další zbrusu novou modelovou variantu v řadě 911. Přijíždí, zatím ještě v prototypu, verze označená jednoduše a prostě: Porsche 911 4WD Turbo. Tato nová, zcela otevřená verze, která zaujme své místo po boku „polootevřené“ Targy, je vítána s nadšením jak u odborné tak i u laické veřejnosti. Z toho se dá předpokládat, že uvedení novinky na trh na sebe nenechá dlouho čekat. Nový kabriolet však pod karosérií skrývá ještě jednu zásadní novinku, ze které naopak zejména ortodoxní příznivci 911 příliš nadšeni nejsou.

Tato novinka se skrývá pod označením 4WD (four wheel drive) a zcela jasně signalizuje, že nová otevřená 911 je vybavena pohonem všech kol. Nicméně, když už nic jiného, tak automobilka Porsche získala další prestižní světové prvenství. Tentokrát v kategorii „nejrychlejší sériově vyráběný otevřený vůz na světě“. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Řešení pohonu 4x4 --- 911 kabriolet

Mezi roky 1981-1982 nedochází v produkci 911 SC k žádným významným ani zásadním změnám, pouze se realizují dílčí vylepšení a inovace, tak, jak je běžné v životě každého automobilu. Zajímavostí je nepochybně prodloužení záruky na prorezivění karoserie pro oba modely řady 911 na na tehdejší dobu nevídaných 7 let a taktéž nelze opomenout dosažení výrazného snížení spotřeby „Turba“ díky úpravám v přípravě směsi a použitím inovovaného zapalování. Pro provoz 911 je již důrazně doporučován „výživnější“ benzín s oktanovým číslem alespoň 95.

1983:  Nahoře bez

Příznivci větru ve vlasech a otevřeného nebe nad hlavou, které model Targa ne zcela uspokojoval, mohou jásat. Do sériové výroby přichází otevřená verze, po typu 356 Cabrio teprve druhé otevřené Porsche. Ochranný oblouk je ten tam, jeho funkci přejímá velmi tuhý rám předního okna, který zaručí dostatečný prostor pro přežití posádky i v případě, že dojde k převrácení vozu.

Značná pozornost byl věnována nejen vývoji bezpečnostního rámu, ale také aerodynamiky plátěné střechy. Jejím výsledkem byla velmi dobrý tvar, který významně omezoval aerodynamický hluk - Achillovu patu většiny otevřených vozů. Pod zadní kapotou se skrýval již známý šestiválec o objemu 2994 cm3 naladěný na standardní výkon 150 kW (204), se kterým otevřená 911 dosahovala maximální rychlosti 235 km/hod a hranici 100 km/hod dokázala pokořit za výrobcem udávaných 6,8 sekundy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 cabriolet

Porsche myslelo i na zájemce o ostatní varianty 911 SC a 911 Turbo. Za příplatek jim poprvé nabídlo možnost vychutnat si prvotřídní audio zážitek v hifi kvalitě,  který přinášelo nové stereoautorádio se čtyřmi reproduktory doplněné o novou odhlučňovací sadu. Ovšem nezapomnělo se ani na zájemce se sportovním duchem a patřičně „tučným“ bankovním kontem pro které Porsche připravil další ultimativní výzvu nazvanou Porsche 911 SC RS.

Pod tímto názvem se skrývalo závodní „nářadí“, se kterým se počítalo pro sezónu 1984. Byl to podle Porscheho osvědčeného receptu upravený základní model SC, který se podrobil důkladné „redukční dietě“. Ta přinesla úsporu 200 kg - výsledná hmostnost pak byla 960 kg -  a zároveň motor dostal „ vitamínový doping“ v podobě dalších 38 kW, čímž jeho celkový výkon vzrostl na 188 kW, tedy 255 koní při 7000 otáčkách/min. Kombinace uvedené váhy a výkonu propůjčovala vozu mimořádné dynamické parametry. Maximální rychlost byla  247 km/hod, akcelerace z 0 na 96 km/hod za 4,9 sekundy.

Celkem bylo vyrobeno 20 kusů modelu 911 SC RS. Z toho 5 kusů dostal k dispozici David Richards a jeho firma Prodrive. Ta je pod hlavičkou Rothmans Porsche Rally Teamu připravila pro soutěže Mistrovství Evropy a Mistrovství Středního východu v automobilových soutěžích. 911 CS RS v úpravě firmy Prodrive disponovaly maximálním výkonem 290 koní. Za volantem exceloval zejména populární finský rallyman Henri Toivonen, který v sezóně 1984 předčasně ukončené kvůli odchodu k Abarthu, kde se jako testovací a později závodní pilot podílel se na vývoji Lancie 037, stihl zvítězit v soutěžích Ypres 24 Hour, Milles Pistes a Costa Smerelda and Madeira rallies.V této souvislosti je nutné podotknout, že Lancia 037 ve skupině B se mu nakonec stala osudnou a jeho tragická smrt pohřbila i ambice celé skupiny B. V šampionátu Středního východu s vozem Porsche 911 SC RS celkově zvítězil Saeed Al Harji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 SC RS
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Rok 1978 - Super Carrera, 1981 - konečně 4x4, 1983 - Nahoře "bez"
  2. 1983 - nová doba, 911 - sportem naplno, Nekonečný příběh

bazar

Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Porsche Panamera 3,6
Rok výroby: 2010
Stav: 125 205 km
Cena: 900 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků