Porsche 911: Sága rodu 2 (historie 1973 – 1979)

Sedmdesátá léta znamenají příchod nekompromisní Carrery RS, ale také období nejistoty dalšího osudu 911.
Seznam kapitol
  1. Rok 1973 - první Carrera RS, 1974 - Motorové trápení
  2. Nástup legendární 911 Turbo, Převodovka Sportomatic

1973 -  ve znamení Carrery RS  

Jak jsem již předeslal, nejvýraznější událostí v životě 911ky byl roku 1973 příchod sportovní novinky nazvané Porsche 911 Carrera RS. Tento typ byl vyvinut vzhledem k nevalným výsledkům stávajícího typu S na závodních tratích. Veřejnosti byla Carrera RS poprvé představena na Pařížském autosalonu na podzim 1972. Načasování odhalení novinky právě na tento autosalon nebyla náhodná. Podmínkou nasazení Carrery RS na závodní tratě ve skupině 4 vozů GT byla homologace a prodej minimálně 500 kusů v sériové podobě. A protože Porsche chtělo s Carrerou RS závodit již od roku 1973, byla Pařížská premiéra na podzim 1972 nutností.

Tip: Přečtěte si první díl našeho seriálu o historii jedné z největších legend světových silnic.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Civilní Carrera RS

Celou premiéru provázela skepse Ernsta Fuhrmanna, tehdejšího šéfa managementu Porsche, který se velmi obával, že požadovaná kvóta 500 prodaných kusů bude nesplnitelná. Tuto obavu definitivně rozptýlil již průběh autosalonu, kde byla celá první série velmi rychle rozprodána. Následovala druhá série o 500 kusech a v rychlém sledu i třetí, osmisetkusová. Celkem tedy bylo vyrobeno a prodáno 1800 originálních vozů Porsche Carrera RS. Vzhledem k omezené sérii je dnes „pravá“ klasická 911 Carrera RS velmi vyhledávaným vozem a její pořizovací cena tomu přesně odpovídá. Proto se mnoho majitelů „obyčejných“ 911 rozhodlo pro přestavbu právě na typ Carrera RS.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Civilní Carrera RS

Poznávací znaky klasické Carrery RS jsou zcela jednoznačné a nezaměnitelné. Karoserii dominuje mohutný zadní spoiler přezdívaný „Ducktail“ (kachní ocas), jehož mohutné mřížování na náběžné části umožňovalo motoru lépe „dýchat“ a který již při rychlosti 145 km/h vytvářel přítlak o váze 42kg a zároveň posunul střed přítlaku o 6 palců dozadu, což se výrazně projevilo na zlepšených jízdních vlastností. Disky kol Fuchs jsou lakovány stejně jako nápis Carrera na boku vozu, který je vyveden psacím písmem a o poznání rozšířené blatníky dodávají vozu muskulaturní charakter. Dalším charakteristickým ukazatelem originální Carrery RS je hmotnost, která u originálních vozů činila méně než 1000 kg což bylo umožněno použitím tenčích ocelových plechů karoserie, odstraněním všeho „zbytečně luxusního“ v interiéru či použitím lehčích skel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Civilní Carrera RS

Pod kapotou s „kachním ocasem“ burácel šestiválec se zvýšeným objemem na 2687 cm3 a s výkonem 210 Hp (155 kW)  při 6300 otáčkách. Točivý moment měl hodnotu 255 Nm s vrcholem při 5100 otáčkách/min. Výkonnému motoru sekunduje vyladěný podvozek vybavený extrémně tuhými pružinami a speciálně vyladěnými plynovými tlumiči Bilstein. Špičkový podvozek byl nutností vzhledem k jízdním výkonům Carrery RS, která z 0 na 100km/hod. sprintovala za 6,3 sekundy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Carrera RS v závodní úpravě

Carrera RS existovala celkem ve dvou variantách. Ostřejší verze označená jako RS (Rennsport) byla určena zejména pro závody, luxusnější (ale těžší) verze Touring byla odladěna zejména pro velmi rychlé cestování. Právě výroba Carrery RS (Touring) umožnila firmě Porsche oproti původním předpokladům homologaci i ve skupině 3, což byly vozy daleko více připomínající sériové modely. Cena nového modelu 911 RS činila překvapivě pouhých 33 000 DM, neboť, jak již bylo zmíněno, Porsche se paradoxně obávalo malého zájmu kupujících.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Carrera RS v závodní úpravě

Poněkud ve stínu Carrery RS prožily rok 1973 ostatní modely označované jako série F. U nich proběhly jen kosmetické změny spočívající v příchodu nových kol ATS, nahrazení chromových mřížek sání černými a nové sady spoilerů se sériově dočkaly i modely E a T. Nešťastně umístěná nádrž na olej, působící tolik problémů v modelovém ročníku 1972, je s definitivní platností na původním místě. Snad nejzásadnější novinkou série F skrývající se pod kapotou je nástup mechanického vstřikování paliva Bosch K-Jetronic, které se nejprve používá v exportních modelech 911T, později se objevuje u všech modelů bez výjimky. Ve všech modelech je nadále používán motor s objemem 2341 cm3 s výkony 130 Hp u 911T (evropská verze s karburátory Zenith), 140 Hp u 911T (US verze se vstřikováním K-Jetronic), 165 Hp pro verzi 911E a konečně 190 Hp u modelu 911S. Váha všech verzí činí shodných 1050Kg (+50kg u verzí Targa). Rozvor 2271mm je shodný, pouze pro verze 911E a S se rozchod předních a zadních kol zvětšuje o 12 mm oproti modelu 911T. Délka bez rozdílu činí 4127mm a šířka 1610mm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 (série F)

1974 – Motorové trápení

Modelový rok 1974 začíná s novým označením, přichází série G. Ovšem to je jen zcela zanedbatelný detail. Skutečně zásadní inovací jsou nové pryžové nárazníky, které jsou schopny bez úhony přestát náraz až do rychlosti 8 km/hod. (5 mil/hod) s posunem max. 50mm, což bylo, jak jinak, úlitba stále se zpřísňující americké legislativě. Nově je řešené i označení jednotlivých modelů. Písmena E a T jsou již minulostí. Zůstává pouze označení S a pro nejvýkonnější modely označení Carrera. Po mechanické stránce je Carrera série G prakticky zcela shodná z modelem Carrera RS, jen je oděna v karoserii série G. Ovšem tou nejzásadnější novinkou roku 1974 je definitivní přechod na motor s objemem zvýšeným na 2687 cm3. Zvýšení bylo opět provedeno zvětšením vrtání válců až na hodnotu 90mm. Při použití nového systému vstřikování paliva Bosch K-Jetronic CIS (Continous Injection Systém) dával tradiční šestiválec výkon 150 Hp (110 kW) při 5700 otáčkách/min. ve verzi S pak 180 Hp (129 kW) při 5800 otáčkách/min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Porsche 911 (série G)

Zajímavostí systému „CIS“ je bezesporu jeho dlouhověkost, neboť jen s malými úpravami vydrží ve výrobě až do roku 1983, kdy je nahrazen systémem Bosch Motronic. Carrera zůstávala u mechanického K-Jetronicu. Ačkoliv spotřeba měla být nižší, tak palivová nádrž dostala objem zvětšený na 80 litrů. Důvody zavedení nového vstřikování byly opět pragmatické. Snížením spotřeby, emisí a možností používání benzinu s oktanovým číslem 91 se Porsche chtě nechtě přizpůsobovalo stále se zpřísňujícím předpisům zejména v USA ale i v Německu. Tyto předpisy si vedle úprav motorů vynutily i zásadní změnu. Montáž populárního zadního spoileru „ducktail“ byla kvůli tvrdým hranám ukončena až do příchodu 911ctky Turbo, kde byl tento problém vyřešen gumovým lemováním spoileru. Přísnější předpisy si vynutily změny i v interiéru, kde se nově objevily sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a samonavíjecí bezpečnostní pásy. Volant dostal bezpečnostní hřídel a nové bylo taktéž uspořádání přístrojů na přístrojové desce. Jednoduchým identifikačním znakem ročníku 74 je skleněný reflexní pruh s nápisem Porsche spojující zadní skupinové svítilny. Cenové relace série G se pohybovali v rozpětí 27 000 DM za základní model 911 až po 31 000 DM za model 911S.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 (série G)

Ovšem série G byla sérií doslova prokletou. A to právě kvůli tomu, na co byli u Porsche nejvíce hrdí, inovovanému motoru 2,7 litru. Těmi nejvážnějšími problémy byly přehřívání celého motoru i převodovky, značné snížení životnosti a hlavně potíže se zpětnými výbuchy paliva v prostoru vzduchového filtru (airbox). Porsche problémy řeší nejprve montáží přetlakových ventilů do airboxů, následně i instalací přídavné páčky ručního plynu pro snadné startování. Exploze airboxů nastávaly zejména při studených startech kdy při sešlápnutí pedálu docházelo ke zpětnému vstřiku paliva do airboxu a následné explozi.

Dostatečné chlazení přehřívajícího se motoru obstaral přídavný chladič oleje umístěný u modelů S a Carrera v pravém předním blatníku. Cirkulaci oleje zajišťují trubky vedené uvnitř pravého prahu. Z tohoto pohledu se problém s vytrhávajícími se šrouby držící válce jeví jako malichernost. Toto vytrhávání bylo způsobeno použitím hořčíku jako materiálu bloku motoru. Zkrátka nasazení motoru 2,7 litru ve spojení s nevyzkoušeným systémem vstřikování CIS a hořčíkovým blokem motorem zanechalo velkou černou skvrnu na do té doby neposkvrněné pověsti devětsetjedenáctek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche 911 Carrera 3,0 

Snad jediným světlým okamžikem „ponurého“ roku 1974 se stala nová Porsche 911 Carrera RSR 3,0. Tato ještě brutálnější evoluce přímo navazovala na odkaz Carrery RS. Objem motoru byl již tradičně zvýšen převrtáním, tentokrát na objem 2994 cm3 a disponoval maximálním výkonem 230 Hp (169 kW) při 6200 otáčkách/min. Točivý moment 275 Nm vrcholil při 5000 otáčkách/min. Tento model byl vyroben v omezené 109ti kusové sérii a jeho na první pohled nezaměnitelný vzhled umocňují ještě širší přední i zadní blatníky, objemný přední spoiler s obdélníkovým průduchem pro přívod vzduchu k chladiči a také nový zadní spoiler zvaný „Whaletail“ (velrybí ocas).

Bohužel i když narostl výkon motoru proti původní RS, tak vyšší váha (+180kg proti RS) a větší valivý i aerodynamický odpor díky širším pneumatikám a větším spoilerům neumožňovala RSR 3,0 dosažení výrazně větší rychlosti než původní RS. Ale i přesto dokázala nová RSR v disciplíně 0-100-0 km/h pokořit hranici 10 s, konkrétně bylo dosaženo výsledku 9,5 s. Výhodou RSR oproti RS byly jízdní vlastnosti. RSR daleko lépe „seděla“ v zatáčkách a celkově měla velmi jisté jízdní vlastnosti. Cena nové RSR činila 38 000 DM a ve výrobě jako model Carrera 3,0 vydržela až do roku 1976.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Porsche 911 Carrera RSR
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Rok 1973 - první Carrera RS, 1974 - Motorové trápení
  2. Nástup legendární 911 Turbo, Převodovka Sportomatic
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků