Porsche 911 RS (od 1972): Nejlepší sportovní auto na světě

Logo RS nosí vrcholné modely řady 911 automobilky Porsche už od roku 1972. Od té doby tato auta svět považuje za naprostou esenci toho, jak má sportovní vůz jezdit.
Seznam kapitol
  1. Homologační speciál, obrovský zájem a úspěch v Le Mans
  2. Od ortodoxního auta bez výbavy k automatické převodovce
  3. Fotogalerie: Porsche 911 RS

Zatímco historie legendárního Porsche 911 sahá do počátku šedesátých let, první produkční auto s logem RS (jako Rennsport) se představilo na autosalonu v Paříži v roce 1972. Ano, byla to ikonická 911 Carrera 2.7 RS, která vznikla kvůli požadavkům FIA. Porsche totiž chtělo startovat v okruhových závodech ve Skupině 4 a kvůli tomu potřebovalo 500 homologačních silničních aut.

První pětistovka byla hned prodána po představení v Paříži a Porsche vědělo, že tento tah by se mu do budoucna mohl vyplácet. Nakonec Porsche vyrobilo celkem 1580 kusů legendárního modelu 911 Carrera 2.7 RS.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Všechno to začalo u homologačního speciálu v roce 1972. Modely s označením RS jsou v nabídce dodnes. Výkon se za tu dobu více než zdvojnásobil

Zatímco běžný model Porsche 911 se spoléhal na šestiválec 2,4 l, Carrera RS dostala motor zvětšený na 2,7 l s vrtáním 90 mm a zdvihem 70,4 mm. Opět to byl plochý šestiválec chlazený vzduchem. Novinkou ale bylo mechanické vstřikování paliva.

Tabulkový výkon motoru s kompresním poměrem 8,5:1 dosahoval na 154 kW (210 k) v 6300 ot./min. a točivý moment měl hodnotu 255 Nm v 5100 ot./min. Na svou dobu to byly velmi působivé hodnoty.

Porsche 356 (1948 - 1965): Takový sportovní VW Brouk

Porsche 356 (1948 - 1965): Takový sportovní VW Brouk

Porsche 911 Carrera 2.7 RS se lišilo sníženým a přitvrzeným podvozkem, rozšířenými blatníky, širšími koly a charakteristickým spoilerem vzadu, pro který se vžila přezdívka „kachní ocas“. V cestovní verzi RS Touring vážilo tohle Porsche 1075 kg.

Vedle cestovního modelu ale ještě existoval extrémnější model Sport Lightweight, který dostal díly karoserie z tenčího a lehčího plechu, tenčí okna a chudší výbavu. Ten na váze ukázal ještě o 100 kg méně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Původní Carrera 2.7 RS patří k nejcennějším 911 vůbec. Dnes se prodává za tři miliony v horším stavu. Pěkná auta stojí od pěti milionů nahoru

Závodních modifikací je celá řada, za zmínku snad stojí jen série 49 aut s objemem motoru zvětšeným na 2,8 l a výkonem až 220 kW (299 k). Na konci roku 1973 pak Carrera RS dostala motor 3,0 l a vznikl závodní model Carrera 3.0 RSR, lišil se ještě tzv. „velrybím ocasem“ místo toho kachního. Podobný spoiler mělo i tehdy nové Turbo.

V roce 1974 dostala Carrera RS třílitr se vstřikováním a výkon povyrostl na 169 kW (230 k). Auto stálo dvakrát tolik co 2.7 RS, ale podvozek vycházel ze závodního modelu 3.0 RSR a brzdy byly ze speciálu Porsche 917. Dalším odlehčováním se hmotnost dostala na 900 kg.

Porsche 930 Turbo (1973-1989): Doping pro boxer

Porsche 930 Turbo (1973-1989): Doping pro boxer

Z Carrery RSR 3.0 se stalo velmi úspěšné závodní auto poloviny sedmdesátých let a především ono stojí za legendou rodící se kolem modelu Porsche 911. V roce 1974 pak ještě Porsche nasadilo prototyp modelu Carrera RSR Turbo. Ten dostal motor zmenšený na 2,1 l kvůli pravidlům, turbomotory se násobily koeficientem 1,4. Prototyp dojel celkově druhý v závodě na 24 h Le Mans v roce 1974.

Právě tato verze RSR Turbo položila základy snaze automobilky Porsche o prosazení přeplňování v závodních autech. Vlastně všechny budoucí projekty přeplňovaných motorů vycházely z tohoto prototypu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přeplňovaný typ RSR Turbo byl jen experiment, který ve svém prvním roce dojel celkově druhý v Le Mans. Závodní program Porsche z něj pak přímo vycházel

Některé prvky vyvinuté pro Carreru RS se dostaly i do sériových modelů. Zvětšil se objem, na 2,7 l a později na 3,0 l a karburátory definitivně nahradilo vstřikování, i když na některých trzích ještě karburátor zůstal v nabídce.

Zajímavé je, že v osmdesátých letech Porsche s žádnou ostrou silniční verzí nepřišlo. Snad s výjimkou verze Carrera 3.2 CS, tedy Club Sport, což byla odlehčená a silnější verze 911 s upraveným podvozkem. Částečně to asi bylo dáno i tím, že to vypadalo, že „zastaralá“ koncepce 911 zanikne a auto bude nahrazeno něčím na způsob Porsche 928. To se ale nestalo a nová generace Porsche 911 (964) se opět prodávala i s označením RS.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Homologační speciál, obrovský zájem a úspěch v Le Mans
  2. Od ortodoxního auta bez výbavy k automatické převodovce
  3. Fotogalerie: Porsche 911 RS
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků