Porsche 911 Carrera RS 2.7 má 50 let. Historie odhaluje i původ označení výkonných verzí Carrera

Tento model odstartoval novou éru automobilky nejen na závodní dráze. V mnoha ohledech nesl řadu "poprvé", která posunula výkonné produkční vozy na zcela novou úroveň.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 letos slaví půlstoleté jubileum. V té době šlo o nejrychlejší německý sériově vyráběný vůz, který odstartoval novou éru výkonných Porsche. Závodní prostředí měl v genech. Od počátku byl konstruován jako homologační speciál, který odstartoval úspěšnou sérii v okruhových i rally závodech.

Nápis „Carrera“ se poprvé u Porsche objevil právě na karoserii modelu 911 Carrera RS 2.7. Španělské slovo se v angličtině překládá jako „závod“ a na zadním spoileru znamená RS „Rennsport“, tedy závodění. Inspirací pro nové jméno byl vytrvalostní podnik „Carrera Panamericana“. V roce 1953 zde Porsche získalo své první vítězství s modelem 550 Spyder.

Tým 15 inženýrů začal na projektu pracovat v květnu roku 1972 a postupně se přidávali další členové z výroby. Hotový vůz se světu ukázal na pařížském autosalonu v Porte de Versailles 5. října 1972. Výrobní plán byl nastaven na 500 kusů, které byly nezbytné pro homologaci do Group 4 Special GT. Všechny vozy byly prodané už v červenci následujícího roku. Obrovský zájem nakonec přiměl Porsche vyrobit 1580 exemplářů, díky nimž získalo i homologace do skupiny 3 a 4. Porsche postavilo 200 lehkých „sportovních“ specifikací. Bylo vyrobeno dalších 55 kusů závodní verze, 17 základních vozidel a 1308 cestovních verzí volitelným balíčkem M472.

Právě příplatková sada M472 definovala, jaký vůz bude. Verze „Light“ nechala v interiéru jen to nejnutnější. Pryč šla zadní sedadla, loketní opěrky, háčky na oblečení, koberce, hodiny a na přání těžká přední sedadla nahradily skořepiny. Dokonce i znak byl u prvních vozů jen nalepen. Celkem se ušetřilo 115 kg, přitom už tak sériový vůz vážil jen 960 kg. Tato sada stála 700 marek, oproti tomu cestovně příjemnější provedení „Touring“ vycházelo na 2500 marek s tím, že základní 911 Carrera RS 2.7 stála 34.000 marek.

Největší podíl na úspěchu měl vzadu uložený 2,7litrový plochý šestiválec se vstřikováním s výkonem 210 koní a točivým momentem 255 Nm. Díky tomu zvládlo Porsche atakovat hranici 100 km/h za 5,8 sekundy a bylo první, které pokořilo hranici šesti sekund. Následně pokračovalo až na maximální rychlosti 245 km/h. Závodní verze podstoupily přísnou dietu. Karoserie i okna se ztenčily, omezil se počet postradatelných plastových prvků a pryč šla také izolace. Hmotnost klesla na 900 kg.

Ikonický vzhled Porsche 911 Carrera RS 2.7 vzniknul čistě na základě potřeby většího přítlaku, zejména na přední nápravě a kompenzace nevýhod spojených se splývavou zádí. Zároveň automobilka požadovala, aby nebyly narušeny čisté linie vozu. Pánové Hermann Burst, Tilman Brodbeck a Rolf Wiener navrhli elegantní přední spoiler a ikonické „kachní křídlo“ na zádi. Během vývoje byl vůz testován v aerodynamickém tunelu i na okruzích.

Zajímavostí je, že zadní spoiler vytvářel požadovaný přítlak, aniž by se zvětšil odpor. Ve skutečnosti se maximální rychlost zvýšila o 4,5 km/h. Tehdy se pracovalo metodou pokusu a omylu. Výška křídla se postupně zvyšovala, dokud nebylo dosaženo maximálního efektu. Dne 5. srpna 1972 podali tři zaměstnanci Porsche na německý patentový úřad patentový dokument číslo 2238704.

Vzhledem k tomu, že mělo Porsche mnoho zkušeností se širokými závodními pneumatikami, experimentovalo s nimi i na 911 Carrera RS 2.7. Díky pozitivním výsledkům se 911 Carrera RS 2.7 stala prvním silničním modelem, který obul ráfky Fuchs o rozměrech 6Jx15 vpředu 7Jx15 vzadu. Pneumatiky vpředu měly velikost 185/70 VR 15 a vzadu 215/60 VR 15. Kvůli nim se musely rozšířit podběhy a karoserie narostla do stran o 42 mm.

Kvůli omezení objemu sportovních prototypů na tři litry se Porsche rozhodlo v roce 1973 začít novou závodní éru. V únoru protnul model 911 Carrera RSR pilotovaný Peterem Greggem a Hurley Haywoodem cílovou čáru v závodě 24 hodin Daytony s obřím náskokem 22 kol. Herbert Müller a Gijs van Lennep vyhráli legendární Targu Florio v roce 1973. Ve své první sezóně vyhrál vůz tři mezinárodní a sedm národních šampionátů.

Při vstupu na trh si zákazníci mohli vybrat 29 odstínů karoserie, ale plnila se i speciální přání. Mnohdy šlo o propracované sladění karoserie s koly i barvou bočního polepu. Od 20. září 2022 pořádá muzeum Porsche speciální výstavu věnovanou 50 letům modelu 911 Carrera RS 2.7.

Váš názor Další článek: Volkswagen zrenovoval unikátní polopásový Transporter T1. Sen nadšeného vynálezce opět jezdí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,