151
Fotogalerie

Porsche 356 (1948 - 1965): Takový sportovní VW Brouk

Kapitoly článku:


První série Porsche 356 nakonec dosáhla na 7627 vyrobených aut. V roce 1955 přišel modernizovaný typ 356 A, který už neměl motor 1,1 l a nabízel se nejprve s motory 1,3 a 1,5 l. Později dokonce přišel i nový motor 1,6 l. Stále se jednalo o vzduchem chlazený plochý čtyřválec, převodovka byla čtyřstupňová plně synchronizovaná.

photos_porsche_356_1954_1.jpgphotos_porsche_356_1954_2.jpgpictures_porsche_356_1954_1.jpg
Porsche 356 zažilo první modernizaci v roce 1955, zde na fotkách je ale ještě původní sériový typ 356. První kusy si musely vystačit s bubnovými brzdami

Velice ceněné jsou modely s označením Speedster pro americký trh, kterých vzniklo jen několik set. Zajímavé také je, že Porsche začalo do modelu 356 na přání montovat nový čtyřvačkový motor s označením Carrera. Ten měl nejprve objem 1,5 l a později 1,6 l. Pocházel ze závodního Porsche 550 Spyder. Celkem automobilka vyrobila 21 045 modelů Porsche 356 A v letech 1955 až 1959.

Další modernizace Porsche 356 přišla na konci roku 1959, pro auto se vžilo označení 356 B. Změny byly především kosmetické a týkaly se karoserie. Změnil se design ventilačních otvorů nad motorem a zvětšilo se zadní okno u kupé. V nabídce byl také klasický kabriolet s látkovou střechou.

Zvláštností byl model Karmann Coupé (nebo též Karmann Hardtop), což byl vlastně kabriolet s napevno přidělanou pevnou střechou. V roce 1962 se začaly na přání zákazníků montovat také kotoučové brzdy.

Porsche 356 už mělo v základu motor 1,6 l, který byl na přání také s čtyřvačkovým rozvodem Carrera. Nabízel se i dvoulitrový plochý čtyřválec Carrera, který v nejlepší formě produkoval výkon až 115 koní. To už bylo aerodynamické Porsche 356 schopné upalovat rychlostí přes 200 km/h. V letech 1959 až 1963 vyrobilo Porsche celkem 30 963 vozů 356 B.

photos_porsche_356b_1962_3.jpgphotos_porsche_356b_1962_4.jpgporsche_356b_1962_images_3.jpg
Vedle klasických motorů s rozvodem OHV nabízelo Porsche také čtyřvačkový motor Carrera odvozený od závodního projektu pro Porsche 550 Spyder

Posledním modelem bylo Porsche 356 C, které se vyrábělo v letech 1964 až 1965. Kotoučové brzdy už byly na všech kolech a vůz poháněly motory 1,6 nebo 2,0 l. Model 356 C měl také nejvýkonnější motor s rozvodem OHV, který kdy Porsche vyrobilo. Jednotka 1,6 l s označením modelu 1600 SC měla výkon 71 kW (95 k).

Už od roku 1964 ale poptávka po modelu 356 začala klesat, neboť přišel nový model Porsche 911. Přesto model 356 nadále zůstal v nabídce jako levnější alternativa, která měla svou základnu fanoušků.

Model Porsche 356 byl v roce 1965 nahrazen vozem Porsche 912, což vlastně byla konstrukce moderní 911 s čtyřválcovými motory a chudší výbavou. Jenže vůz byl velmi oblíbený a v počátečních letech dokonce převyšoval produkci 911.

Nejprve mělo Porsche 912 čtyřválec 1,6 l o výkonu 90 koní, později v modelu 912E dostalo dvoulitr. Produkce následníka Porsche 356 pokračovala až do roku 1969, v roce 1975 se ještě objevil právě dvoulitrový model.

Celkem Porsche vyrobilo skoro 30 000 vozů 912 s karoserií kupé a asi 2500 aut s karoserií Targa, což bylo patentované řešení automobilky Porsche, jak vyhovět přísným americkým bezpečnostním normám pro kabriolety.

porsche_356c_1963_wallpapers_3.jpgporsche_356c_1963_wallpapers_4.jpgporsche_356c_1963_images_1.jpg
Porsche 356 byl velice úspěšný model, vždyť se vyrobilo více než 76 000 kusů. Ačkoli mohou být restaurátorské práce komplikované, aut je na trhu dost a díly jsou dostupné

Když se ale vrátíme k Porsche 356, dnes se samozřejmě jedná o vyhledávanou sběratelskou raritu. Díky sériové produkci to není extrémně vzácný model a dá se ještě pořídit za relativně rozumné peníze. Nejdražší jsou samozřejmě první americké Speedstery, kterých bylo jen pár set, ale třeba takový model Porsche 356 B se dá pořídit za méně než milion ve velmi dobrém stavu.

Porsche 356 slibuje velmi slušný investiční potenciál a díky jednoduché konstrukci a dostupnosti originálních dílů by to mohl být i zajímavý restaurátorský projekt. Ten však může komplikovat to, že karoserie je samonosná a základní skelet se velmi složitě opravuje. Přesto se investice určitě bohatě vrátí.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud