Porsche 356 (1948 - 1965): Takový sportovní VW Brouk

Mezi lety 1948 a 1965 vyrobila automobilka Porsche celkem 76 313 vozů s označením 356, které vydláždily cestu nástupci s označením 911. A zbytek je už historie...
Seznam kapitol
  1. Od poválečných komplikací k vítězství v Le Mans
  2. Sériová produkce, tři modernizace a přechod k typu 912
  3. Fotogalerie: Porsche 356

Historie automobilky Porsche vlastně sahá až na konec předminulého století, kdy Ferdinand Porsche sestrojil vůbec první hybrid na světě. Jenže Porsche se převážně věnoval návrhům designu a konstrukce na zakázku pro jiné firmy a na vlastním autě vlastně nepracoval.

Prvním velkým projektem Ferdinanda Porsche byl legendární Volkswagen Brouk vyráběný pod značkou KdF. O historii Brouka si napíšeme jindy, takže rozebírat ji tady nyní nebudeme. Za druhé světové války se pak Porsche věnoval konstrukci vojenské techniky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vůz Typ 64 je první samostatná Porscheho konstrukce, i když byla založená na šasi KdF (Brouk). Auto mělo soutěžit v závodě Berlín-Řím v roce 1939. Závod se nakonec nejel, ale Typ 64 položil základní kameny k poválečné konstrukci sériových vozů Porsche

Vůbec první samostatná konstrukce celého auta z dílny Porsche je závodní aerodynamický vůz Typ 64, který měl startovat v závodě Berlín-Řím. Ten se nakonec nejel, protože začala válka. Ale celkem vznikly tři kusy, které později sloužily především k experimentům.

Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Po válce se konstrukci aut věnoval v rodinném podniku v rakouském Gmündu především Ferry Porsche. Jeho otec Ferdinand Porsche byl totiž stále ve francouzském vězení. A právě Ferry Porsche navrhl první konstrukci označovanou jako „Porsche číslo 1“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První prototyp Porsche měl ještě motor uprostřed, ale produkční vůz ho měl vzadu kvůli dodatečnému místu pro další dvě sedadla. Motor uprostřed se vrátil s modelem 914

Šlo o prototyp Type 356, který měl motor 1,1 l z VW Brouk uprostřed. Karoserii navrhl Erwin Komenda, vozidlo se podařilo přihlásit v Rakousku na značky a 8. června 1948 vyrazilo poprvé oficiálně do provozu. Základní konstrukce podvozku vycházela z Brouka a plno dílů bylo zaměnitelných.

Cílem bylo navrhnout vůz, který bude konstrukčně jednoduchý, bude mít slušný výkon, ale zároveň bude lehký. Návrh Ferryho Porsche se osvědčil hned v roce 1948, kdy v závodě v Innsbrucku vyhrál ve své kategorii. Nový produkt mladé automobilky si ihned získal pozornost.

Během prvních dvou let postavila ve Gmündu značka Porsche jen 50 aut, všechna byla zhotovena ručně s hliníkovou karoserií. Proti původnímu návrhu ale došlo k zásadní změně. Motor se přestěhoval dozadu jako u Brouka především kvůli tomu, aby bylo možné namontovat do vozu další dvě sedačky.

Porsche 944 (1982 – 1991): Nejovladatelnější auto všech dob

Porsche 944 (1982 – 1991): Nejovladatelnější auto všech dob

Těchto prvních padesát hliníkových aut lze označit za prototypy, protože Porsche neustále vozy zdokonaloval, upravoval díly a postupně klesala zaměnitelnost jednotlivých částí s původním Broukem. Přesto se dá říci, že základní nosná konstrukce, nápravy a motor jsou vlastně pořád Brouk.

V roce 1950 se ale automobilka přestěhovala do německého Zuffenhausenu, kde začala plnohodnotná sériová výroba. Porsche 356 také vyměnilo celohliníkovou karoserii za ocelovou, kterou dodávala společnost Reutter. To sice zvedlo hmotnost, ale zvýšila se torzní tuhost a především klesla cena a servisní náklady. Plechová karoserie je totiž snadno opravitelná.

Zajímavé je, že automobilka Porsche společnost Reutter koupila v roce 1963, pouze část věnující se výrobě automobilových sedaček zůstala samostatná. Ta si ale změnila jméno na Recaro...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekPorsche 356 s aerodynamicky optimalizovanou karoserií si dojelo v roce 1951 pro vítězství během 24 h Le Mans ve své třídě. Celkově dokončilo 20. z 60 startujících

První vozy Porsche 356 si získaly oblibu především pro dílenskou kvalitu zpracování, spolehlivost a jízdní výkony. Automobilka uměla marketingově těžit také z vítězství v Le Mans v roce 1951 ve své třídě. Pro Porsche bylo rovněž důležité, že se model 356 začal prodávat v USA.

První série Porsche 356 se vyráběla v letech 1948 až 1955. Nejprve byl vzadu motor 1,1 l, postupně se ale objem zvětšoval na 1,3 a později až na 1,5 l. V roce 1952 bylo dělené okno nahrazeno celým sklem ve tvaru V. Dovozce vozů Porsche do USA Max Hoffman přesvědčil automobilku, aby vyráběla jednoduchý roadster s nízkým sklem speciálně pro americký trh.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Od poválečných komplikací k vítězství v Le Mans
  2. Sériová produkce, tři modernizace a přechod k typu 912
  3. Fotogalerie: Porsche 356
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků