Poprvé za volantem nového Porsche Cayenne: Potřetí kombinuje neslučitelné

Třetí generace SUV od Porsche vstupuje na český trh a my jsme ji krátce vyzkoušeli na českých silnicích.

Když jsem v září absolvoval den s inženýry Porsche na workshopu k novému Cayennu, neváhal jsem shrnout pět věcí, díky kterým už právě třetí generaci můžeme vůbec poprvé označit za sportovní auto - alespoň tak trochu... Možná za to mohli testovací jezdci, kteří na polygonu ukázali, co všechno verze Turbo dokáže za skopičiny. Jak na okruhu, tak v terénu.

Na první pohled se přitom Cayenne nezměnil. Především při pohledu zepředu a zboku jej stěží rozeznáte od předchůdce. To zadní část ozvláštňují svítilny, lépe řečeno pruh s LED páskem a retro nápisem. Mírně se změnily také proporce. Protaženou siluetu 4918 milimetrů dlouhého a bez zrcátek 1983 milimetrů širokého auta umocňuje prodloužení vnější délky o 63 milimetrů při nezměněném rozvoru 2895 milimetrů. A samozřejmě snížení výšky o devět milimetrů v porovnání s předchůdcem.

Podíl hybridních verzí u Porsche Panamera? Čekali 10, udají ale 60 procent!

Podíl hybridních verzí u Porsche Panamera? Čekali 10, udají ale 60 procent!

Zemětřesení se odehrálo uvnitř. Porsche se v rámci svého konzervativního pojetí i u SUV snaží zachovat třeba startování vlevo od volantu nebo pět "budíků" v přístrojovém štítu. Byť analogový už je pouze otáčkoměr. Dominantou je 12,3“ dotykový displej s rozlišením Full HD nejnovější generace informačního a zábavního systému. Z prvního seznámení jej hodnotím kladně, a to i ve smyslu uživatelského.

Na středovém panelu už nenajdete mechanické ovladače. Na první pohled dotyková tlačítka nastavení klimatizace či tuhosti tlumičů lze naštěstí mechanicky stlačit. Ovládání režimu jízdy nyní najdete na kruhovém ovladači na volantu. Zaujme rozměrný displej ovládání ventilace na zadních sedadlech, kde je nadbytek místa. Potěší také zavazadlový prostor, který je o 100 litrů větší, než u předchůdce. Celkově vnitřek působí velmi kvalitním a moderním dojmem.

Základ stačí, ale nezpívá

Pojďme ale už konečně nastartovat. K prvním jízdám byl extrémně omezený čas, a tak si dovolím dojmy z nového Porsche Cayenne odstupňovat - po seznámení s technikou teď tedy krátce k prvním jízdním dojmům a po Novém roce už přineseme plnohodnotný test a soudy. 

Volant lze posunout příjemně k tělu a vytvořit si ideální řidičskou pozici. Pod kapotou základního Cayennu najdete známý třílitrový šestiválec posílený na 250 kW. Verzi S pak pohání jiný šestiválec - novou jednotku 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a výkonem 324 kW u Porsche už použili v nové Panameře. Vrcholem je Turbo s osmiválcem a výkonem 405 kW. V příštím roce se představí také Diesel a GTS.

I základní motor pochopitelně poskytuje více než dostatečný potenciál. Jen zvukový projev se s verzí S nedá srovnat... Osmistupňová automatická převodovkou s motorem spolupracuje zdařile a jemně, týká se to však zejména režimu Normal. V módech Sport a Sport+ chtěli inženýři posádce dodat "sportovní pocit" tím, že přeřazení doprovází mírné škubnutí. Přitom v normálním režimu se to ani při plném plynu neděje...

Porsche Cayenne - technická data a české ceny aktuálně dostupných verzí
Model Cayenne Cayenne S Cayenne Turbo
Motor 3.0 V6 turbo 2.9 V6 biturbo 4.0 V8 biturbo
Zdvihový objem [cm3] 2995 2894 3996
Válce/ventily 6/4 6/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 250/5300-6400 324/5700-6600 404/5750-6000
Toč. moment [N.m/min] 450/1340-5300 550/1800-5500 770/1960-4500
Převodovka 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 245 265 286
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,2 5,2 4,1
Základní cena* [Kč] 1.994.574 2.443.970 3.658.990
*dle kurzu ČNB k 13.12.2017

Komfortní a přitom opravdu ovladatelný

Někteří se zkrátka cítí jako ve sportovním autě jen tehdy, pokud při řazení škube a poskakuje. To je ale nesmysl a naštěstí si to Porsche uvědomuje u nastavení adaptivního vzduchového odpružení. Nabídne komfort na úrovni luxusních limuzín, možná ještě někde dál. I díky aktivním stabilizátorům se však vůz příliš nenaklání. Navíc se při utažení stopy velké SUV nechá příjemně řídit plynem a stabilizace i ve střední módu Sport dovolí docela velkorysé vybočení zádě.

Všemu sekunduje příjemně strmé a tak akorát tuhé řízení. Na dálnici je pak auto vrcholně stabilní, i v obloucích. Odhlučnění je na perfektní úrovni, snad jen na hrubém asfaltu se zimní pneumatiky ozvaly, ale znovu: to lze objektivně posoudit až při delší jízdě.

Takhle se o Porsche 911S Targa rozhodně nestará...

Takhle se o Porsche 911S Targa rozhodně nestará...

K tomuto chování chameleona, kdy je auto schopné hýčkat posádku komfortem, provést terénem a přitom pobavit řidiče na okresce, přispívá několik novinek. Vzduchové odpružení má nyní třístupňové měchy, stabilizátory aktivně potlačují náklony a spolupracují s 48voltovou elektrosoustavou, a zadní kola jsou po vzoru 911 širší, než přední, navíc se natáčí. 

První jízda napověděla, že třetí generace Cayennu je zase o něco blíž sportovnímu náčiní, přitom nezapomíná ani na praktičnost, luxus a terén. Více v klasickém testu již během ledna!

Prohlédněte si snímky z krátkého svezení s Porsche Cayenne:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

 

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

včera | Miro Mihálik | 29 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků