Poválečná racionalizace výroby přinesla britské značce její první „kompletní“ auto místo pouhého šasi.
Během druhé světové války automobilka pozastavila výrobu aut a soustředila se na letecké motory – dvanáctiválce Merlin nebo Meteor byly přece jen více zapotřebí. Práce na novém modelu ale běžely na pozadí válečných aktivit. Už ve 30. letech bylo jasné, že nabízení různých typů šasi, které si zákazníci sami nechávají kapotovat, a navíc nemají zaměnitelné díly, nebude do budoucna udržitelné.
Myšlenkou bylo vytvořit jednotné šasi s možností měnit jeho délku a nový motor, který by mohl mít v řadě čtyři, šest nebo osm válců. Prvním modelem z této „racionalizované nabídky“ se stal Silver Wraith z roku 1946, který nahradil Phantom III. I ten byl ale dodáván jako šasi, které si klient nechal kapotovat u jím zvolené karosárny.
Jenže i tak značka vnímala, že v těchto časech potřebuje stavět více aut – tak se v roce 1949 zrodil Silver Dawn, první auto dodávané kompletně s karoserií, které v nabídce nahradí předchozí menší typy Wraith, 25/30, 20/25 a starší. Původně šlo o výhradně exportní model pro severoamerický a australský trh. Poháněl jej řadový šestiválec o objemu 4,2 litru, od roku 1951 pak dostával větší 4,6litrový motor.
Většina ze 761 vyrobených kusů byla dodána jako celé auto a s karoserií sedanu, nabízen byl ale i jako šasi – těchto verzí bylo zhruba 64. Šlo také o jeden z posledních Rolls-Royců s manuální převodovkou, v roce 1952 si již zákazníci mohli dopřát i čtyřstupňový automat. Ke konci výroby dostal Silver Dawn facelift z rukou nově příchozího Johna Blatchleyho, který se později stal šéfdesignérem značky. Model vznikal až do roku 1955.