Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

62 komentářů

Daniel
25. února • 8:24

Kam ten svět spěje........doprdel......

Radon
23. června • 21:43

Hezke, ale komplikovane a drahe. To ze nam to nepripada stejne nesmyslne jako pracovat na evoluci parniho motoru ma jediny duvod, neschopnost pohnout s bateriemi. Ztrojnasobit jejich kapacitu, snizit cenu na tretinu, zvednout zivotnost a zrychlit nabijeni na 10 minut a bude vymalovano. Bohuzel je to o nanotechnologiich a v tech jsme tam, kde byla elektronika za Edisona.

Smith
24. června • 10:37

IMHO: Pokud se elektromobily nebudou moci nabít na dojezd běžných aut tzn. cca 900 km za stejný čas jako při tankování, tzn. za cca 3 min. i se zaplacením, tak je všechno špatně ,,zpět na stromy", zpět do automobilního pravěku. A myslím, že to bude nepřekonatelný problém, protože se to nevyřeší ani během mnoha dalších desetiletí, zdali vůbec někdy. Osobně bych si nikdy takovéto auto nekoupil, pro mne jsou i ty dnešní 3 minuty silně obtěžující. Takže bych si dovedl představit koupi vodíkového auta nebo auta na nějaký elektrolyt, které bude mít podobný, raději ale i kratší čas tankování jako dnešní běžné auto např. na benzín apod. Ale je to samozřejmě podmíněno podobně širokou sítí vodíkových tankovacích stanic jako v dnešní době ,,Benzínek". Myslím, že čistě akumulátorová (bateriová) vozidla nemají delší budoucnost hlavně díky dlouhému času nabíjení takový smysl, jako vodíková nebo elektrolytová.
Jinak si myslím, že v budoucnu se ceny ,,paliv" určené výhradně pro pohon aut, tzn. vodíku, elektřiny, různých elektrolytů atd. díky spotřební dani srovnají, takže bude ujetí 1km +/- stejně drahé.

Kuk Vykuk
25. června • 2:42

Blábol.

Kuk Vykuk
23. června • 14:09

Logistický horor s nestálým rozvozem stlačeného vodíku na čerpačky, kde kapacity vystačí na pár aut a ceny jedné čerpačky je minimálně v milionech $$$ nemluvě.

Kuk Vykuk
23. června • 14:29

Oprava: s neustálým ;-)

Kuk Vykuk
23. června • 14:05

Vodíková Toyota - auto jehož výrobní cena je 2x větší než prodejní. O častých nákladných revizích celé soustavy a časté výměně drahého platinového katalyzátoru ani nemluvě. Do podzemních garaží to taky nejspíš nikdy nepustěj, díky nebezpečí hromadění uniklého vysoce hořlavého vodíku... B-]

Kuk Vykuk
23. června • 13:55

Upřesnění pro všechny vodíkový sluníčkáře co se opili destilovanou vodou:
96 % vodíku se vyrábí z ropy, zemního plynu a uhlí! ;-)
http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budo... ...

Pavel
23. června • 16:25

Němečtí Zelení soudruzi říkají, že vodík se bude výhradně vyrábět elektrolýzou vody z přebytečné elektřiny z větrníků. Přebytečná prokazatelně existuje takže chybí jen nepatrná drobnost, elektrolyzéry a kapacitní zásobníky. :-D

Kuk Vykuk
25. června • 2:46

A vodu budou krást kde? Myslím že jí budou potřebovat celá jezera a to nebude zadarmo.

Mirek
25. června • 20:08

Pokud odhlédnu od toho, jestli to je, či není dobré řešení, tak ohledně vody "spálením" vodíku vznikne zase ta sama voda, jenže destilovaná. Můžeš tam to jezero točit dokola. A že ti nevadilo, že by tímto řešením, dle tebe, přibývalo kyslíku v ovzduší.:-D

Kuk Vykuk
25. června • 2:39

Hodně štestí jim přeju, toho vodíku určitě vyroběj nesmírný kvanta. :-D
A stlačovat na pekelnej tlak 800 barů to budou taky z větrníků? ;-)

Axel Toronto (xax41)
23. června • 7:46

Oni u Toyoty vědí, že se to nebude prodávat ve velkém. Ale důležité je to, že zkouší a dovedou i něco jiného než smradlavej špinavej a už dávno mrtvej diesel, na kterém už dneska ty rádoby pokrokové automobilky jenom prodělávají.

Kuk Vykuk
23. června • 13:51

Výroba toho vodíků v takovém množsví vůbec nebude tak energeticky nenáročná a čistá jak se nám snažej redaktoři pitím destilovaný vody naznačit. Uhlíková stopa vodíkovejch aut bude nakonec větší než uhlíková stopa co se táhne za spalovákama. Hlavně proto že 96 % vodíku vyrábí z ropy, zemního plynu a z uhlí! Takže o čistotě vodíkových aut si můžete nechat jen zdát a hned je jasné že energeticky nesmyslný vodíkový auta tlačí jen majité fosilních paliv čili ropáci a uhlobaroni 3-[
Prej palivo budoucnosti.... pche.
http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budo... ...

bzzz
23. června • 16:19

V budoucnu se samozrejme vodik z ropy resp 'spinavych' zdroju samozrejme vyrabet nebude. S vasim pristupem/chapanim muzeme na minutu odpiskat urychlovace nebo jad. fuzi. Na vodik samozrejme nebudeme jezdit dnez ani za rok.

Kuk Vykuk
25. června • 3:16

Ty si slušnej mimoň, jaderná fůze si ještě ani nepískla a urychlovač je pořád rozflákanej. Oboje samozřejmě stálo a bude stát bambiliardy eur... :-PB-]

Kuk Vykuk
25. června • 3:02

Nevím zda ti to uniklo, ale Toyota svoje fool cell auta už dávno v různejch státech prodává, takže ta tvoje budoucnost už je jaksi teď a teď se vodík z 96 % produkuje ze špinavejch zdrojů, takže si o světlých zítřcích sni dál B-]

Pajda
22. června • 22:35

Připadá mi, že tento článek je napsán jako analogie k zcela nekritickém oslavném duchu doby. Podobně jako kdysi oslava vymožeností socialismu, kde nyní přebírá otěže oslava vymožeností a přínosů multikulturalismu. A scénář je vždy stejný, nejprve je pronesena ušlechtilá myšlenka kterou nemůže rozumný člověk rozporovat:
"Taková budoucnost individuální dopravy se nám líbí a určitě pro ní nemůže nic namítat ani ten nejzarytější odpůrce automobilismu."
Bohužel v těsném závěsu je konfrontována s tvrdou realitou:
"Jakmile tedy zásoba pohonné látky v nádržích došla, muselo auto zpět na plošinu odtahového vozu, který vůz na akci přivezl z Polska."Takže pořád jedna a ta samá písnička. Kdyby o tuto technologii společnost stála, tak už je dávno masově rozšířená a netřeba ji nikomu násilně vnucovat. Pravda je ovšem taková, že o ni nikdo nestojí a nikdy ani nestál. Přitom v ceně to prokazatelně není. Tesla v plné palbě stojí snad 2x tolik co tenhle zázrak a přitom jde na odbyt jak teplé housky na krámě. A to už se vůbec nezmiňuji o tom, že Tesla se 100kWh baterií má delší dojezd EPA i NEDC než současná Mirai...

Jindra Kuchar
22. června • 22:43

Tesla jde na odbyt jen tam,kde je extremne dotovana

Pajda
22. června • 23:01

Většina zemí která dotuje bateriové elektromobily, nabízí minimálně stejnou dotaci (a myslím že často i vyšší) i na vodíkové vozy.

wdcewcd
22. června • 15:06

V dohledne budoucnosti lze ocekavat zavedeni spotrebni dane na vodik.
To aby se jeden bal, aby ta ministerska nemehla pro jistotu nezdanila rouvnou vschny ty '-iky'. B-]

wcewec978
22. června • 14:59

What takaja maschinka!

Kuk Vykuk
22. června • 14:27

Je to hovadina s 800 bar bombou pod prdelí ;-)
https://www.youtube.com/watch... Hlavně ten vodík by se musel v takových množstvých vyrábět z ropy a celková uhlíková stopa by byla sakra mizerná.
https://m.youtube.com/watch...

Joe Doe
22. června • 15:46

1. V spalovacom motore dochadza k tisickam vybuchov kazdu minutu. Palivo? Check.
Teplota a/alebo Tlak Check.
Vzduch? Check.2. Vodik je najbeznejsi prvok vo vesmire. A da sa hydrolizou ziskat z vody.

Kuk Vykuk
23. června • 13:39

Hydrolízou z vody? Lol... takovýho něco existuje?
Že tebe vyhodili už ze základky Dušanko? :-D

()yuwcb)_*ch
22. června • 15:55

OK. Udelame experiment. Ja si necham pod zadkem bouchnout par miligramu smesi benzinu se vzduchem a ty 5 kilo vodiku.Kdo z nas bude mit maximalne opalene chlupy na zadku a kdo solidne natrhnutej kadak?

John Doe
22. června • 22:03

Sedis na, podla velkosti nadrze, 40-70 litroch benzinu.

unicorn
22. června • 12:33

Hlavna vyhoda = MALE palivove clanky + VELKA nadrz. To je ekologicke riesenie pre univerzalne auta s velkym dojazdom, pretoze mame stovky milionov aut (v EU ~300 mil) s malou zivotnostou (10-15r).

Karel
22. června • 11:33

Myslím, že Toyota jde správnou cestou. Ostatní zřejmě VWyčkávají, až to dotáhne, a pak to zkopírují. Proč investovat do vývoje takovéto technologie, když můžu vyčkávat, a předstírat, že zatím "vylepšuji" baterie pro vyšší dojezd. Pak to okopčím, a budu zase sVWětová jednička. ;-)

Saman
22. června • 17:47

Karle doporucuju ti aby ses jel podivat na cenu vodiku u cerpacek v EU :-D ja si uzil vloni kdys videl cenu na jedne Mnichovske pumpe, za 1kg vodiku tam bylo 11 eur, takze to bylo na provoz vpodstate drazsi nez za kolik jsem jezdil s 6 valcem benzinem v A6 kombi :-D nehlede na to ze 700 bar neumi ani kazda cerpacka na vodik, takze tahle Toyota ma vpodstate dojezd ne 500, ale treba jen 250km, protoze do ni proste na vetsine cerpacek vodiku nejde dostat vic nez treba 2.5 kila vodiku protoze maj vetsinou kompresory do 350 bar B-] vodik pro osobni dopravu je cesta zpet a ne dopredu

Joe Doe
22. června • 15:42

Toyota dala vsetky patenty spojene s vodikovym pohonom do public domain.http://www.autonews.com/article/20150105/OEM06/15... ... Takze nikomu nic nebrani si ich zobrat a okopirovat - a necakat na VW.

qwertz
22. června • 12:03

Většina ostatních považuje vodík za vysloveně slepou uličku a třeba Elon Musk to označuje rovnou za "incredibly dumb". Energetická efektivita tohoto pohonu je totiž oproti elektroautům přibližně poloviční (už z principu), H2 je obtížné stlačit, skladovat (absorbují ho kovy, nebo prochází stěnou nádrže), navíc je vysoce reaktivní, takže bourat v tom asi nebude úplně optimální. Mimochodem první použití vodíkového pohonu vozidla je z roku 1807, to jenom na okraj, vzhledem k tomu že jste evidentně při čtení blesku nad lahví piva dospěl k fundovanému názoru, že Toyota je snad průkopníkem vodíkového pohonu.

Mirek
23. června • 21:54

Ty už máš dost, neměl bys s tím poučováním brzdit? Co to tady pleteš o prvním vozidlu na pohon vodíkem z roku 1807? A co se tak zamyslet, jaký způsob pohonu tím vodíkem byl tehdy a jaký se řeší zde? To jako myslíš, že jsou všichni tak vypatlaní a neví, že tehdy se jednalo o ryze spalovací motor?
Já opravdu nevěděl, že před vice než dvěma sty léty již zvládli tuto technologii, co v současnosti Toyota, Honda a ostatní pracně chtějí zavést do sériové podoby. Asi se v Toyotě měli s tebou seznámit, aby nevymýšleli to, co již dávno někdo vymyslel. :-D

qwertz
24. června • 7:53

Sice nevíte, ale to vám nebrání mudrovat a hrát si na chytrého.:-DJistě, jednalo se o spalovací motor, ale drtivá většina problémů s vodíkem byla úplně stejná. Protože jste tak strašně chytrý a sečtělý, jistě také víte, že palivový článek byl vynalezen jen pár let poté. Vaše názory na Toyotu a vodíkový pohon jsou formovány jenom tím, že nesnášíte konkurenty, kteří se touto cestou nevydali. Přestože je zcela evidentní, že se jedná o "technologické demo", které z principu zákona zachování energie nemá velkou naději na úspěch, vykládáte nám tu pohádky o inovacích bez ohledu na to, že celý princip výroby energie tímto způsobem je dostatečně znám a popsán již 200 let a klasické auto s palivovými články vzniklo již v 50-tých letech 20. století, vy nám tady budete kdákat něco o tom, jak skvělá Toyota v roce 2017 je leaderem vývoje. Ne. Toyota jen oprášila X krát prošlapaný a zavržený koncept, se kterým doteď nikdo díru neudělal. Historie je plná technologických rozhodnutí, která se ukázala špatná. I tímto způsobem se technologie vyvíjí.

Mirek
24. června • 11:19

Tak ono hodně věcí bylo vynalezeno dávno, ale realizace do sériové podoby, nebo do vůbec fungujícího vzorku, to je jiná věc. Vím, kdy byl vynalezen pricip palivového článku, ale to vůbec nemění nic na věci, že tady bezostyšně pleteš dva různé principy využití vodíku k pohonu auta. To, že tam jsou nějaké jiné problémy, také nemá žádný ospravedlňující účinek k tvé demagogii, kterou ještě tímto přiblbě dále rozvíjíš.
Já nepsal nic o tom, že je Toyota lídr. Měl by ses ještě naučit číst. A na chytráka si tady hraješ jen ty. Pokud však přistoupím k podstatě slova leader, tak ano, Toyota je leaderem ve vývoji a výrobě těchto aut. Nebo znáš jinou automobilku, která zavedla sériovou výrobu těchto aut jako první?
Když přihlédnu k jinému tvému příspěvku, tvá modla automobilového průmyslu je celkem jasná. Doufám, že máš na nočním stolku fotku Elona Muska a každý večer mu vzdáváš úctu, neboť co řekne Elon Musk, to přece musí být pravda..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Smith
25. června • 0:20

Prokazatelně prvním výrobcem sériově vyráběného auta na vodíkový palivový článek je Hyundai (ix35/Tucson Fuel Cell). Začal ho vyrábět už v únoru 2013, Toyota (Mirai) začala až o necelé dva roky později v listopadu 2014. Tzn., že leader je v tomto případě Hyundai. http://www.autoweb.cz/hyundai-spustil-seriovou-... ...
http://www.auto.cz/toyota-mirai-vodikove-aut... ... Nevím, proč se českým internetem neustále šíří dezinformace, že Toyota byla první, nebyla.

Mirek
25. června • 20:01

Máš pravdu, na to jsem pozapomněl. Zvláštní na tom je, že jsem mimo toho, že to bylo napsáno, nikde o tomto autě celkem nic nečetl, tím myslím žádný test. Možná mne trochu zmátl tento článek, kdy jsem poprvé četl nějakou evropskou cenu a tím mi zůstalo zafixované jiné datum.http://www.autoforum.cz/predstaveni/hyundai-ix35-... ...

Pete
22. června • 10:54

1) V tech nadrzich urcite neni kapalny vodik...
2) I nejzarytejsi odpurce automobilismu si spocita, ze nejbeznejsi cyklus uhli => elektrina => vodik => voda z palivovy clanku je mene efektivni, nez spalovani ropy.

ms
23. června • 22:26

1. To nebude.
2. Nebo:
- ekoteroristické "zdroje" v době nízkého odběru, na které se při výrobě spotřebovalo násobně více energie než vyrobí za dobu své životnosti >> vodík >> atd.
- uhelná/jiná tepelná elektrárna s konvenčním palivem v době nízkého odběru >> vodík >> atd.
- relativně čistá vodní elektrárna v době nízkého odběru >> vodík >> atd.
- čistá jaderná tepelná elektrárna v době nízkého odběru >> vodík >> atd.
Zastavit turbínu ve velké elektrárně není něco jednoduchého, jak si pubíci představují. A větry v NSR také foukají jak se jim zachce a pak přebytky z větrníků odnese naše přenosová soustava, protože germánští nadlidé se přeci nebudou namáhat se stavbou hyzdících stožárů vn a vvn.

stealth01
22. června • 9:14

Hezký. Toyotě patří uznání. Sice neprodejné, ale zajímavé auto...

qwertz
22. června • 8:43

Nejste vy dementi? Nebo snad kandidujete na Darwinovu cenu?Pití čisté (demineralizované, destilované,....) vody, která vzniká také reakcí v palivovém článku, je zdraví a životu nebezpečné. Kromě rozvratu některých přirozených procesů v organismu může osmóza čisté H2O způsobit doslova roztrhání buněk, které s ní přišly do styku. :-O

ryan
23. června • 21:42

Rok jsem pil destilovanou vodu na ředění cytostatik a žijem:-)

Stan
22. června • 17:06

A čím se ředí v palírně alkohol na požadované volty? Neviděl bych to jako takové scifi

qwertz
22. června • 18:26

Vaše otázka je zcela absurdní. Zředěním lihu (plus silic, aromatických látek, esencí a všeho možného v závislosti na tom o jaký alkohol se jedná) dostanete roztok vody, lihu a toho všeho dalšího. Co to má společného s čistou H2O (odpověď pro idioty: vůbec nic)

Stan
23. června • 8:37

Pane, milovníci pálenky vypili za celý život tolik destilované vody, že by podle vašeho tvrzení musel být už dávno po smrti. A když vypijem za večer flašu pálenky, dostaneme do sebe asi stejné množství destilky jako pánove při své ochutnávce. Oni ji sice pili neředěnou oněma silicema atd. ale zředila se jim v žaludku se šťávami a ostatním bordelem co tam měli, tak si nehrejte na chemika, mám jednoho v rodině, tak se na to příležitostně optám...

qwertz
23. června • 9:11

Nejste vy úplný debil? Víte co znamená pojem "roztok"?Milovníci pálenky nevypili ani 1 ml destilované vody, pokud ji nechlemtali cíleně čistou z kanystru. Jakmile čistou H2O smícháte s ethanolem, nebo v ní něco rozpustíte, získáváte vodný roztok s úplně jinými vlastnostmi než je destilovaná voda. Je to úplně totéž jako to co vám teče z kohoutku tj. vodný roztok, nikoliv čistá H2O.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Stan
23. června • 13:57

Tak pokud mě označuješ debilem, můžu ti klidně tykat kreténe, když si loknu čisté H2O tak se mi během milisekundy udělá v puse roztok se slinami a následně s několika litry obsahu žaludku, takže mi je u prdele jestli si to smíchám ve sklince nebo v žaludku. to bych obsah žaludku musel prolívat několika litry destilované vody, abych onen roztok zaměnil v čistě destilovanou vodu a ono tak trochu ani není možné, protože žaludek bude neustále produkovat šťávy a sliny, takže mě tady nepoučuj o roztoku a přemýšlej v širších souvislostech.

qwertz
23. června • 14:48

Naprostého debila tady ze sebe děláte sám. Plácáte tu něco o pití destilované vody, kterou ale před tím smícháte s pálenkou. Vůbec nechápete co to je roztok, protože pak byste nepokračoval ve vlastní debilizaci v přímém přenosu. Když si plivnete do sklenice, žádný roztok se vám nevytvoří.Autor článku nespecifikoval jaké množství H2O jakým způsobem konzumoval a je velmi pravděpodobné, že při "jednom hltu" nepřišel k újmě. Nicméně vám nemá smysl vysvětlovat, jak funguje osmóza, a co se stane, když na jedné straně membrány bude vodný roztok a na druhé čistá H2O. Zatím co vy tady ze sebe děláte pitomce, mohl jste raději navštívit např. stránky zdravotního ústavu, kde byste se dočetl, jak to s pitím destilované nebo demineralizované vody je.

Stan
23. června • 13:59

Nebo říkám to špatně, že když se ti do té tvé destilky vybliju, že jsem neudělal roztok? :-D

Standa
22. června • 14:40

To by te vody museli vypit podstatne vic jak jednu sklenici.

Atreus
22. června • 14:36

Zase někdo píše o něčem, čemu nerozumí :) Minerálový rozvrat by nastal při dlouhodobém pití takové vody ve větším množství :) Ne po jedné, dvou skleničkách, ani po litru, pokud by to nebyl litr denně třeba týden, to už by se mohlo projevit, pokud by k tomu nic nejedli a nepili něco dalšího....

k22
22. června • 12:48

Klávesnice má pravdu B-]

John Doe
22. června • 21:59

Pravdu ma nacelnik....!

Patrik Chrz (PatrikChrz)
22. června • 9:23

Destilovaná voda je sice poměrně účinné rozpouštědlo (proto se třeba tam, kde je to možné, používá na praní dešťová voda), ale v malém množství není nebezpečná. Dlouhodobou konzumací dochází k odvápnění organismu a může dojít k poškození střev, ale předpokládám, že redaktoři si každý dali tak jednoho panáka a to člověka opravdu neohrozí.
To, že způsobuje nerovnováhu minerálních látek lze tvrdit i o alkoholu a přesto ho lidé konzumují v mnohem větším množství, než pár panáků.

qwertz
22. června • 9:33

Dešťová voda má cca o 2 řády vyšší vodivost, takže srovnávat dešťovku a destilku je úplný nesmysl. Neobsahuje sice přirozeně praktiky žádné minerály, zato je "znečištěna" různými látkami z atmosféry včetně těch přírodních jako je pyl, prach a podobně.

king014
22. června • 9:16

Oni nepili pouze degustovali

znalec
22. června • 8:56

bullshit

Jindra Kuchar
22. června • 8:43

Kolik té vody takové auto vyprodukuje na 100km, nebo za 1 minutu? Pořád si říkám, jak budou vypadat cesty při -10 stupních třeba na křižovatkách, když to všechny auta budou polévat vodou

R2
24. června • 13:32

Oficialni udaje jsem u Toyoty nenasel, ale lze narazit na ruzna cisla vetsinou mezi 5-8 l na 100 km. Nebo take vyjadreno jako 37 litru vody na nadrz (normovany dojezd dle EPA cca 500 km). Je to tedy priblizne 2x vice nez se udava u benzinovych aut a vodni para z vodikoveho auta je obvykle o neco chladnejsi. Jak dobre bude v chladnem pocasi kondenzovat a zda bude predstavovat realny problem, bohuzel nejsem schpen odhadnout ani nikde dohledat :-/

Joe Doe
22. června • 15:52

Zaujimave, ze ti nevadi dym z vyfukov, ktory ta v uzavretej miestnosti zabije do par minut - a staci ti na to jedno auto s malym motorom.

Ludek_II
22. června • 12:30

To je fakt velky problem dat pod "vyfuk" nejakou nadrzku, do ktere by se ta voda zachytavala, ze ?

Doporučujeme

Články odjinud