Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté výročí uvedení prvního hybridního modelu na trh, v premiéře na českých silnicích předvedlo svůj vodíkový elektromobil Mirai

Je naprosto čirá, bez zápachu a chuti. Teplota vody, která jako odpadní produkt odkapává ze spodku sériově vyráběného vozu Mirai, je vhodná spíše ke koupání ve vaně, než k pití. Zejména v době, kdy venkovní teploty přesahují třicítku.

Přesto jsme neodolali a po první jízdě s tímto vozem, který využívá ke svému pohonu elektřinu přeměněnou z natankovaného vodíku v palivovém článku, se této tekutiny napili. Taková budoucnost individuální dopravy se nám líbí a určitě pro ní nemůže nic namítat ani ten nejzarytější odpůrce automobilismu.

Měli jsme možnost s tímto modelem největší světové automobilky ujet pouze zhruba desítku kilometrů. Přece jen pozvaných hostů na akci, kde se slavilo dvacet let hybridních modelů Toyoty, bylo mnoho a tankovat tento vůz v Česku nelze. Jakmile tedy zásoba pohonné látky v nádržích došla, muselo auto zpět na plošinu odtahového vozu, který vůz na akci přivezl z Polska.

Vodíková Toyota Mirai se představuje i v evropské verzi. Stovku dá za 9,6 s

Vodíková Toyota Mirai se představuje i v evropské verzi. Stovku dá za 9,6 s

Pohybovali jsme v Mladé Boleslavi a jejím bezprostředním okolí (stále se nemůžeme ubránit dojmu, že tuto lokalitu zvolila Toyota úmyslně, aby ukázala zdejší nejmenované automobilce technologii, kterou ona nemá a jen tak mít nebude), jezdili jsme se tudíž rychlostmi v pásmu do devadesáti kilometrů v hodině. Auto ale zvládá maximálku 179 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na sto pod deset sekund.

Jízda je velmi podobná té v bateriovém elektromobilu. Tedy, po většinu doby je naprosto nehlučná, pouze při výraznějším stlačení akceleračního pedálu se ozve jakési šumění. Interiér je hodně futuristický, například klimatizace se ovládá přejížděním prstů po vymezení oblasti na centrální konzole. Velká část funkci (vyhřívání sedaček či volantu nebo zapínání a vypínání duální klimatizace) je ovládána pouze dotykem na skleněnou plochu.

Jízda "na pohodu"

Příjemný je jízdní komfort. Kanály a výtluky auto přejíždí bez zvukového doprovodu a s krátkým měkkým zhoupnutím.

Test ojetiny Toyota Prius: Má nízkou spotřebu a nezlobí ani po letech

Test ojetiny Toyota Prius: Má nízkou spotřebu a nezlobí ani po letech

Auto je pouze čtyřmístné a vzadu není místa úplně nazbyt. Naopak vpředu je prostoru pro řidiče a spolujezdce dost. Údaje o rychlosti jízdy, dojezd a některé další vidíte na podlouhlém displeji hned pod horní úrovní palubní desky. Další displej je o něco níže a lze na něm promítat navigační mapu, třetí obrazovka slouží pro zobrazování údajů klimatizace.

Do kufru tohoto moc nenaložíte, nakládací otvor je navíc poměrně malý, nicméně pro běžné potřeby postačí. Omezují ho vodíkové nádrže, do nichž se vejde pět kilogramů tohoto zkapalněného plynu. Také bylo třeba do útrob vtěsnat baterii, která ale slouží jen k vyrovnávání "odběrových špiček". Zásoba vodíku by měla postačovat při plynulé jízdě na ujetí vzdálenosti lehce přes pět stovek kilometrů, odborníci na úspornou jízdu prý dokážou zvládnout i sedm set.

Tankování je velmi podobné tomu, jaké známe třeba z plnících stanic CNG a nemá zabrat více než deset minut. V Česku si to ovšem nevyzkoušíte. Nejbližší vodíkové stanice jsou v Německu.

"Společně s Benzinou ale pracujeme na tom, aby snad ještě letos byla v Praze plní vodíková stanice. Pak bychom začali model Mirai nabízet i v tuzemsku," uvedl pro Autorevue.cz generální ředitel tuzemského zastoupení Toyoty Martin Peleška.

Komentovanou fotogalerii zachycující první představení Toyoty Mirai v ČR si prohlédněte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Toyota Yaris 1
Rok výroby: 2002
Stav: 91 890 km
Cena: 56 000 Kč
Toyota Verso 2
Rok výroby: 2013
Stav: 42 507 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Yaris 1
Rok výroby: 2011
Stav: 89 641 km
Cena: 136 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2012
Stav: 28 458 km
Cena: 150 000 Kč
Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 771 km
Cena: 314 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 290 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků