Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté výročí uvedení prvního hybridního modelu na trh, v premiéře na českých silnicích předvedlo svůj vodíkový elektromobil Mirai

Je naprosto čirá, bez zápachu a chuti. Teplota vody, která jako odpadní produkt odkapává ze spodku sériově vyráběného vozu Mirai, je vhodná spíše ke koupání ve vaně, než k pití. Zejména v době, kdy venkovní teploty přesahují třicítku.

Přesto jsme neodolali a po první jízdě s tímto vozem, který využívá ke svému pohonu elektřinu přeměněnou z natankovaného vodíku v palivovém článku, se této tekutiny napili. Taková budoucnost individuální dopravy se nám líbí a určitě pro ní nemůže nic namítat ani ten nejzarytější odpůrce automobilismu.

Měli jsme možnost s tímto modelem největší světové automobilky ujet pouze zhruba desítku kilometrů. Přece jen pozvaných hostů na akci, kde se slavilo dvacet let hybridních modelů Toyoty, bylo mnoho a tankovat tento vůz v Česku nelze. Jakmile tedy zásoba pohonné látky v nádržích došla, muselo auto zpět na plošinu odtahového vozu, který vůz na akci přivezl z Polska.

Vodíková Toyota Mirai se představuje i v evropské verzi. Stovku dá za 9,6 s

Vodíková Toyota Mirai se představuje i v evropské verzi. Stovku dá za 9,6 s

Pohybovali jsme v Mladé Boleslavi a jejím bezprostředním okolí (stále se nemůžeme ubránit dojmu, že tuto lokalitu zvolila Toyota úmyslně, aby ukázala zdejší nejmenované automobilce technologii, kterou ona nemá a jen tak mít nebude), jezdili jsme se tudíž rychlostmi v pásmu do devadesáti kilometrů v hodině. Auto ale zvládá maximálku 179 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na sto pod deset sekund.

Jízda je velmi podobná té v bateriovém elektromobilu. Tedy, po většinu doby je naprosto nehlučná, pouze při výraznějším stlačení akceleračního pedálu se ozve jakési šumění. Interiér je hodně futuristický, například klimatizace se ovládá přejížděním prstů po vymezení oblasti na centrální konzole. Velká část funkci (vyhřívání sedaček či volantu nebo zapínání a vypínání duální klimatizace) je ovládána pouze dotykem na skleněnou plochu.

Jízda "na pohodu"

Příjemný je jízdní komfort. Kanály a výtluky auto přejíždí bez zvukového doprovodu a s krátkým měkkým zhoupnutím.

Test ojetiny Toyota Prius: Má nízkou spotřebu a nezlobí ani po letech

Test ojetiny Toyota Prius: Má nízkou spotřebu a nezlobí ani po letech

Auto je pouze čtyřmístné a vzadu není místa úplně nazbyt. Naopak vpředu je prostoru pro řidiče a spolujezdce dost. Údaje o rychlosti jízdy, dojezd a některé další vidíte na podlouhlém displeji hned pod horní úrovní palubní desky. Další displej je o něco níže a lze na něm promítat navigační mapu, třetí obrazovka slouží pro zobrazování údajů klimatizace.

Do kufru tohoto moc nenaložíte, nakládací otvor je navíc poměrně malý, nicméně pro běžné potřeby postačí. Omezují ho vodíkové nádrže, do nichž se vejde pět kilogramů tohoto zkapalněného plynu. Také bylo třeba do útrob vtěsnat baterii, která ale slouží jen k vyrovnávání "odběrových špiček". Zásoba vodíku by měla postačovat při plynulé jízdě na ujetí vzdálenosti lehce přes pět stovek kilometrů, odborníci na úspornou jízdu prý dokážou zvládnout i sedm set.

Tankování je velmi podobné tomu, jaké známe třeba z plnících stanic CNG a nemá zabrat více než deset minut. V Česku si to ovšem nevyzkoušíte. Nejbližší vodíkové stanice jsou v Německu.

"Společně s Benzinou ale pracujeme na tom, aby snad ještě letos byla v Praze plní vodíková stanice. Pak bychom začali model Mirai nabízet i v tuzemsku," uvedl pro Autorevue.cz generální ředitel tuzemského zastoupení Toyoty Martin Peleška.

Komentovanou fotogalerii zachycující první představení Toyoty Mirai v ČR si prohlédněte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

včera | Milan Lažanský | 49 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků