Poněkud neprávem přehlížená stylovka: Test ojetiny VW New Beetle

Když před dvaceti lety ukázal Volkswagen nástupce legendárního brouka, vyvolal pozdvižení. Jak auto na zcela konvenčním technickém základu funguje?
Seznam kapitol
  1. Ojetý VW New Beetle: Na co si dát pozor
  2. Ojetý VW New Beetle: Jak jezdí
  3. Ojetý VW New Beetle: Fotogalerie

Jakých vozů bylo v historii automobilizmu vyrobeno nejvíce? Jednoznačně Volkswagenu Type 1, známého spíše pod jménem Brouk. Mezi roky 1938 a 2003 se jich vyrobilo přes 21 milionů kusů. Jenže počet vyrobených exemplářů nebyl hlavním důvodem, proč se z auta stala živoucí legenda. Hledejte za tím především unikátní design, na kterém se podepsal i český rodák Ferdinand Porsche.

Porsche: nové exponáty v Památníku ve Vratislavicích na Nisou

Porsche: nové exponáty v Památníku ve Vratislavicích na Nisou

Typický hmyzí vzhled lidového vozítka se kalifornské designové centrum Volkswagenu rozhodlo oprášit v roce 1994. Tehdy vznikl koncept stylové reinkarnace, postavený na platformě pola. Finální verze, už na platformě PQ34 sdílené s golfem, se světu ukázala v roce 1997.

Na poměry konzervativní značky byl Beetle docela úlet - podobně jako u předchůdce nechyběly blatníky ve tvaru krovek, ani mohutné vystouplé prahy. Auto tak dostalo určitý hračkovitý vzhled, u kterého se výrazně neliší přední část od zadní.

Brouk dnes slaví 75. narozeniny, oblíbil si ho Hitler i hippies

Brouk dnes slaví 75. narozeniny, oblíbil si ho Hitler i hippies

Technika naopak byla velmi konvenční a motorová paleta věrně kopíruje nabídku golfu. Najdete zde všemožné koncernové motory od 1.4 16V až po 3.2 RSI, nechybí ani diesel 1.9 TDI - i když pouze ve slabších variantách. Volkswagen také nabídl celou řadu designových edic. Výroba, která povětšinou probíhala v mexickém závodě Puebla, byla ukončena v roce 2010.

Za volantem Volkswagenu New Beetle RSi: Brouk „na druhou“

Za volantem Volkswagenu New Beetle RSi: Brouk „na druhou“

Na trhu ojetých vozů je VW New Beetle spíše okrajovou záležitostí, proti masovějším modelům však mívá méně najeto. Ceny na trhu začínají asi na čtyřiceti tisících korun a pokračují ke čtvrt milionu za ty nejzachovalejší kusy.

Co je klíčové?

  • Díly a opravy nestojí více než u golfu
  • Žádný z motorů není vyslovený průšvih
  • Nejzajímavější jsou motory 2.0, 1.8 Turbo a diesely
  • Auto nesmí vibrovat při brzdění. Může jít o drahou závadu.

Zásadní výhodou proti jiným stylovým autům je u beetlu fakt, že základ pochází ze celkově odolného čtyřkového golfu. Z konstrukce vyplývají ale i některé neduhy, které brouk sdílí třeba i s první generací octavie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design jasně odkazuje na letitého předchůdce. Výrobce v průběhu let nabídl řadu limitovaných edic.

Nesmí vibrovat

Začněme u podvozku. S jednoduchou zadní nápravou nebývají ani při vyšších nájezdech problémy. Pozor ale dejte na tu přední. Pokud auto vibruje při brzdění, nenechte se v bazaru odbýt historkou o dlouho stojícím autě a zkorodovaných kotoučích. I když je pravda, že často jsou skutečně za problémem brzdy. Podstata závady ale může být i hlubší. Možnosti jsou dvě - špatně nalisované náboje předního kola, či souhra vůlí v přední nápravě a podmotorovém rámu. V tom případě se oprava snadno vyšplhá ke dvaceti tisícům korun.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Další problémy shodné s golfem a octavií následují. Občas zatuhne mechanizmus stěračů, pravidelně také selhávají mikrospínače ve dveřích a stahování oken.

Specifickou závadou brouků jsou často poškozená čelní světla. Pro výměnu žárovky se musí vysunout z karoserie a při tom se snadno odlomí krycí sklo.

Dvoulitr je pohodář

Nabídka motorů začínala u benzinové čtrnáctistovky. Zatímco u golfu ještě stačí, u ne příliš aerodynamického brouku už je jejích 59 kilowattů na hraně. Z pohledu spolehlivosti jde ale o dobrou volbu s minimem potenciálních problémů.

Méně to platí o rozšířenější benzinové šestnáctistovce. Motor nevyniká pružností ani spotřebou. Více ojeté kusy navíc mají sklony ke spotřebě oleje.

Přehled 10 nejlepších šestiválcových motorů všech dob

Přehled 10 nejlepších šestiválcových motorů všech dob

Slušnou, i když ne právě úspornou a výbušnou variantou může být benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW. Mechanicky je motor odolný, pokud jej trápí problémy se startem, zaměřte se nejprve na zapalovací svíčky. Překvapivě může být za problémy se startem i vadný mikrospínač dveří. Jejich otevření totiž spustí palivovou pumpu. A když o otevření řídicí jednotka neví, není tlak paliva pro start dostatečný. U starších verzí také dříve odcházely katalyzátory.

Test ojetiny SUV Porsche Cayenne: Díra na peníze? Ano i ne

Test ojetiny SUV Porsche Cayenne: Díra na peníze? Ano i ne

Nejvýkonnější běžně dostupnou jednotkou je přeplňovaná osmnáctistovka od Audi. Obecně je motor nadprůměrně spolehlivý i odolný. Hodně ojeté kusy, které jezdily na nekvalitní benzin, však už dnes umí spotřebovávat olej a trpět na zakarbonování.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor 1.9 TDI je odolný, proti novodobým konkurentům je ale výrazně hlučnější.

Diesely pak zastupuje osvědčená jednotka 1.9 TDI. Slabší varianta o výkonu 66 kilowattů až do roku 2004 vystačila s odolnějším rotačním čerpadlem. Silnější varianty jsou vždy typu čerpadlo-tryska. Ve srovnání s moderními common-raily většinou fungují výrazně delší dobu bez drahých investic. Daní za to je ovšem výrazně hrubší chod.

Jak jezdí Volkswagen New Beetle s tímto motorem, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Jedinečný vzhled
Jednoduchá mechanika
Dostupné díly
Menší nájezdy km
Starosti
Malý zavazadelník
Průměrné jízdní vlastnosti
Mdlé základní motory
Stísněné zadní sedačky
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie63 fotografií
DSCF5159.jpg DSCF5161.jpg DSCF5166.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý VW New Beetle: Na co si dát pozor
  2. Ojetý VW New Beetle: Jak jezdí
  3. Ojetý VW New Beetle: Fotogalerie

bazar

VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 142 191 km
Cena: 320 000 Kč
VW Golf 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 132 796 km
Cena: 153 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 123 956 km
Cena: 290 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 146 129 km
Cena: 320 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2010
Stav: 129 011 km
Cena: 250 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2013
Stav: 77 900 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků