Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci elektronické asistenční systémy. Některé znám ze silnic a jen převlečou kabát, jiné jsou určeny přímo do terénu.

Dnešní doba elektronice v autech zkrátka přeje. Promítá se to i u vozů zaměřených k alespoň občasným výletům do těžšího terénu. Třída G nebo Land Rover Defender s mechanickými uzávěrkami a poctivou redukcí jsou jedny z mála aut, které si vystačí bez elektronických pomocníků.

Zvládne pneumatika pro SUV těžký terén? Vyzkoušeli jsme novinku od Bridgestone

Zvládne pneumatika pro SUV těžký terén? Vyzkoušeli jsme novinku od Bridgestone

I popularita SUV může za to, že v autech přibývají "terénní režimy", které slibují pouhým stiskem tlačítka změnit charakter auta. Následující pomocníci často fungují jako jedna z aplikací takzvaných chytrých pohonů všech kol a právě těchto "magických" tlačítek. Některé zase mají připravit co nejlepší trakci a další vlastnosti pro pouhé předokolky.

Všechny spolupracují především s údaji od snímačů ABS a také od dalších snímačů jako je natočení volantu či poloha plynového pedálu.

ABS

Antiblokační systém, který zamezuje zablokování kol při brzdění, je povinný pro všechny dnes homologované vozy. V našem výčtu si ale své místo zaslouží především proto, jak s ním elektroničtí inženýři pracují v souvislosti s nezpevněným povrchem.

Klepněte pro větší obrázek

Zatímco na silnici je zablokování kol nebezpečné, protože pro perfektní brzdný účinek je zapotřebí alespoň minimálního valení, v terénním režimu jednotka malé bloknutí dovolí. Jde totiž především o to, aby si na nezpevněném povrchu kola stačila nahrnout trochu materiálu a tím dokázala zefektivnit brzdění.

Asistent pro sjíždění z kopce

S decelerací souvisí i další bod. Nebezpečnou situací v terénu může být sjezd z prudkého kopce. Do poslední chvíle nevidíte na cestu a při nabrání vyšší rychlosti a především zablokování kol hrozí smyk a převrácení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

U opravdových off-roadů proti tomu lze bojovat redukcí a zařazení prvního převodového stupně. To zajistí neustálé, byť třeba minimální otáčení kol, stabilitu a udržení rychlosti zcela bez zásahu provozních brzd. I to umí suplovat asistent pro sjezd z kopce. Ten přibrzďuje kola tak, aby se nezablokovala a zároveň se vůz příliš nerozjel.

Kontrola trakce

Takzvané inteligentní pohony všech kol, ať už jakékoli koncepce, se spoléhají na chytré kontroly trakce. V terénním režimu pracují většinou podobně, jako na silnici. Jejich úkolem je zabránit prokluzu kol jejich přibrzďováním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Problém ovšem nastává na specifických površích, kde je mírný prokluz žádoucí. Tehdy si výrobci pomáhají různě. Jedním způsobem je opět částečná inteligence jednotky po přepnutí do terénního režimu, který je k prokluzu benevolentnější.

Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Tím druhým se zabývá například francouzská skupina PSA. U svých mainstreamových aut nenabízí pohon všech, v terénu má však pomoci takzvaný Grip Control. Nastavením povrchu jako písek, sníh či bláto, se upraví chování kontroly trakce - její intenzita a časnost korekce. S dalšími nastaveními to potom kombinuje například Land Rover v systému Terrain Response, ale i další automobilky.

Hill start assist

Elektronika dnes pomáhá nejen svah sjet ale i vyjet. Pomoc pro rozjezd do kopce oceníme ve městě, ale i v terénu. Couvání při pokusu o vyškrábání se na kluzkém povrchu je totiž nežádoucí. Hill start assist spolupracuje nejčastěji s parkovací brzdou. Většinou zadní brzdy tak zůstanou zabrzděné do té doby, než dojde k přenosu dostatečné síly z motoru na kola, případně se po několika sekundách nečinnosti odpojí.

Klepněte pro větší obrázek

Zvlášť příjemný je u manuální převodovky. Jistě, zkušený řidič zvládne se spojkou pracovat plynule a rychle, ale v terénu, kde sledujeme ještě více detailů, než jindy, je taková pomoc žádoucí.

Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Měření hloubky brodu

U vyspělých off-roadů už nahradily kus klacku k měření hloubky vody senzory. U Land Roveru tomuto systému říkají Wade Sensing. Senzory jsou u těchto vozů umístěny umístěny na zpětných zrcátkách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vůz tím pádem nepředpovídá, kam až může vůz klesnout, ale zkoumá aktuální hloubku vody, ve které auto je. Pomocí senzorů tedy ví, jakou vzdálenost od zrcátek k vodě ještě vůz snese. Při překročení hrozí nasátí vody motorem, v extrému i uplavání auta.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

dnes | Miro Mihálik
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků