Stočený tachometr má třetina prodávaných ojetin, které se kvůli tomu prodávají dráž o desítky tisíc korun. Poznat takové auto přitom lze pomocí kladiva. Jak ho správně použít, abyste odhalili stočený tachometr, a přitom nedošlo k žádné fyzické újmě vozu?
Nejprve je třeba vybrat to správné kladivo. Doma ho nenajdete. Nejedná se totiž o fyzické kladivo, ale o kladivo v přeneseném slova smyslu. Zkontrolovat si auto osobně je sice dobré, ale pro odhalení stočeného tachometru to nestačí. Mnohem účinnější je odhalení minulosti vozidla včetně průběžných stavů počtu najetých kilometrů, jak je zaznamenali technici na STK, pracovníci v autorizovaných i neautorizovaných servisech a pneuservisech, pojišťovny a další subjekty. Odhalit minulost auta můžete prostřednictvím AUTOTRACERu, což je v přeneseném slova smyslu kladivo na stočené tachometry a na další podvody, které se při prodeji ojetin ve velkém vyskytují.
K odhalení podvodů pomůže více než miliarda záznamů v AUTOTRACERu
AUTOTRACER je systém, který provozuje společnost Cebia a do kterého poskytují data pojišťovny, policie, STK, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři vozidel či inzertní a aukční portály z Česka i zahraničí. Cebia přitom pomáhá bojovat proti stočeným tachometrům, zatajovaným haváriím, nelegálnímu předělávání bouraných aut či krádežím vozů už od roku 1991, kam až zhruba sahají záznamy v AUTOTRACERu, kterých je už více než jedna miliarda a stále přibývají nová aktuální data, která doplňují ta starší. A jak konkrétně postupovat, abyste odhalili minulost vozidla?
Záznamy z Autotraceru: Škoda Octavia stočená z 330 000 km na nájezd zánovního vozu
Nejprve potřebujete znát jeho VIN kód, tedy něco jako rodné číslo auta. V případě, že ho nemáte, chtějte jej sdělit po prodejci. Poté ho zadejte na www.zkontrolujsiauto.cz. Pamatujte, že díky tomu můžete odhalit nejen stočený tachometr, ale také zatajované havárie či omlazení vozidla. I při stočení tachometru o 30 000 km si prodejci mohou navýšit marži na dvojnásobek, průměrné stočení se přitom pohybuje okolo 100 000 km. Představte si, že si kupujete auto, o kterém se domníváte, že najelo necelých 13 000 km, ve skutečnosti má ale za sebou o 300 000 km více! Že se to nemůže stát? Ale ano, jak dokazuje graf u tohoto článku, který zobrazuje výpis z historie jedné Škody Octavia, jež byla opakovaně stočena na hodnoty zánovního vozu. Druhý graf zase vypovídá o stočení Škody Fabia o více než 500 000 km. Bez vystopování minulosti auta v systému AUTOTRACER se vám může hravě stát, že si takové auto nevědomky pořídíte.
Co lze zjistit pomocí AUTOTRACERu?
- Stočený tachometr
- Havárie a výši škody
- Jak bylo auto servisované
- Omlazení, resp. skutečný rok výroby (20 % aut nemá uvedený skutečný rok výroby!)
- Zda auto není kradené
- Zda není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem
- Datum první registrace v ČR a zahraničí
- Skutečná výbava dle výrobce
- Aktuální tržní cena auta (zda není předražené)
- Jak bylo vozidlo v minulosti inzerováno a za kolik
- Fotografie vozu z dřívější doby
- a řadu dalších užitečných informací
Nedarujte desítky tisíc korun prodejci jen tak
Stočený tachometr zvyšuje cenu auta v průměru o 20 %. Záleží na stáří, značce, modelu a počtu stočených kilometrů. Například pětileté auto ze segmentu mini a malých vozů stočené o 100 000 km může být dražší až o 30 %. U luxusního vozu může navýšení ceny přesáhnout i 40 %. V každém případě jde o peníze vyhozené z okna. A další náklady v podobné výši spojené s nečekanou údržbou a opravami čekají nového majitele v následujících letech.
Dalším problémem, který uměle zvyšuje cenu u prodávaných ojetin a snižuje jejich bezpečnost, jsou zatajované bouračky. Zkuste si tipnout, kolik procent ojetých aut se prodává jako nehavarované. Aktuálně je to 99 % ojetin. Pojišťovny by nad takovým číslem zcela jistě zajásaly, problémem je, že podle jejich dat a podle dat ze servisů to není možné. Škodní událost má ve skutečnosti 25 % pětiletých aut, což znamená, že může jít o prasklý nárazník, ale také o velkou havárii. V případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich.
Záznamy z Autotraceru: Škoda Fabia stočená o 530 000 km
Díky zatajování lze prodat i vrak, který by si jinak nikdo nekoupil
Už to, že 99 % ojetin se prodává jako nehavarované svědčí o tom, že se nezatajují jen drobná poškození, ale také totální bouračky. Po totální havárii je například každé dvacáté ojeté auto dovezené ze zahraničí, Německo nevyjímaje. Někdy se prodávají taková auta, že kdyby prodávající o nich uvedl pravdu, pravděpodobně by nenašel nikoho, kdo by je koupil. Taková auta přitom vypadají na první pohled bezvadně. Navíc aby bylo možné auta levně opravit, nemá řada z nich například zabudované airbagy, o čemž kupující vůbec nevědí. Při autonehodě může přitom airbag i zachránit život.
Nejlepším způsobem, jak včas rozpoznat havarované či stočené auto na nenechat se připravit o desítky tisíc korun, je prověření jeho minulosti v systému AUTOTRACER.