Pomalu nepojedu, říká Stig Blomqvist

Účast Stiga Blomqvista ve Finské rallye s vozem Škoda Octavia WRC je jednou z nejvýznamnějších událostí finské rallye, protože Stig Blomqvist je jedním z nejznámějších soutěžních jezdců své generace.
Pomalu nepojedu, říká Stig Blomqvist

Dnes pětapadesátiletý legendární švédský jezdec spolupracoval s týmem Škoda Motorsport v letech 1994 až 1997. Byl zapojen do vývoje Škody Felicie Kit Car, úspěšného vozu kategorie F2, se kterým startoval od roku 1995 do roku 1997. Pomáhal týmu také s vývojem Octavie Kit Car, mezitypu s jednou poháněnou nápravou, který byl přímým předchůdcem Octavie WRC. Během své kariéry vyhrál Stig Blomqvist 11 soutěží mistrovství světa a celkem 33x vystoupil na stupně vítězů. V roce 1984 se stal se spolujezdcem Björnem Cederbergem mistrem světa. Se současnou spolujezdkyní Anou Goni startoval letos Stig Blomqvist v pěti soutěžích mistrovství světa s vozem skupiny N, nasazeným týmem Davida Suttona, a je v současnosti na šestém místě v Poháru týmů FIA. V roce 1996 dojel zkušený švédský jezdec s Felicií Kit Car na památném třetím místě absolutního pořadí britské RAC Rallye a dnes, po pěti letech, se vrací, aby společně navázal na úspěšnou spolupráci dalším startem s továrním vozem v soutěži mistrovství světa. „Mám krásné vzpomínky na dobu, kdy jsem působil jako tovární jezdec týmu Škoda Motorsport a příležitost startovat s Octavií WRC v podniku mistrovství světa mě naplňuje radostí a vzrušením. Věřím, že dopomohu značce k dobrému výsledku,“ říká 55letý Blomqvist.

Vaše spolupráce s týmem Škoda Motorsport se datuje již od začátku 90. let. Co stálo na jejím začátku?

Především dlouholeté přátelství s vedoucím týmu Pavlem Janebou. A také několik náhodných setkání. Na začátku devadesátých let jsem spolupracoval s lidmi z českolipského Velimexu, tamního prodejce vozů Škoda. Jeden švédský technik, který tam v té době působil, mne požádal, abych zajel do Mladé Boleslavi. Chtěli, abych si vyzkoušel favorita. Následně na to, konkrétně v letech 1994 a 1995, jsem se dvakrát zúčastnil s Bernardem Münsterem Bohemia rallye s Felicií Kit Car. Také jsem jel dvakrát britskou RAC rallye a v roce 1996 dojel na tom známém třetím místě. Bohužel, ani tento výsledek tehdy nepomohl Škodě získat prvenství v kategorii F2.

Rukama Vám prošly všechny tři poslední soutěžní speciály Škoda, můžete porovnávat. Jaké byly?

S Felicií se jezdilo moc dobře. Byla výborně ovladatelná, takže jsem se v řízení opravdu vyžíval. O Octavii Kit Car toho bohužel mnoho říci nemohu. Jel jsem s ní pouze jednou, při testování před Finskou rallye, a to byla ještě příliš nová a syrová. Nicméně už tehdy jsem cítil, že je to velký krok vpřed ve výkonnosti. Pokud jde o Octavii WRC, tak dnes mohu říci tolik, že zatímco v minulosti bývala Škoda tradičním lídrem ve slabších objemových třídách, tak dnes má auto světové úrovně a lidé by už měli říkat: “Pozor, jsou to velcí hoši!”

Ve světové rallye se pohybujete již řadu let. Jaké to je, přesedat ze speciálu formule 2 s jednou poháněnou nápravou do produkčního vozu skupiny N se všemi poháněnými koly a nyní do Octavie WRC?

Musím přiznat, že jsem jezdecky vyrostl na autech s jednou poháněnou nápravou a tím pádem dobře vím, jak s “dvoukolkami” jezdit. I dnes má pro mne kouzlo, si nějaké takové auto vyzkoušet, ale technika WRC, to je prostě čistá jezdecká radost. To je auto, které skutečně, ale skutečně funguje naprosto perfektně a udělá přesně to, co mu řeknete. Jenomže je tak pekelně rychlé, že mu to musíte říci ve správný okamžik. Pokud jde o auta skupiny N - myslím si, že je to pro mladé talentované jezdce stále lepší řešení, než začínat s vozy formule 1600. Formule 1600 by měla být finančně dostupnější, ale není, nehledě na to, že vozy s jednou poháněnou nápravou opravdu nepředstavují budoucnost rallyesportu. Auta s motorem o objemu 1600 cm3 nemohou dát jezdcům takové návyky pro pilotáž techniky WRC jako vozy skupiny N, protože ty mají kromě pohonu všech kol také podobnou hmotnost jako “véercéčka”. Proto chápu politiku automobilky Škoda, která se nehodlá v programu 1600 angažovat.

Jakou má značka Škoda Auto v současnosti ve Švédsku pověst?

Dnes je to velmi známý výrobce automobilů a pokud jde o sportovní historii, tak každý ví, jak dlouho už se Škoda soutěží účastní. Nicméně do doby, než přišel program WRC, ji mnozí podceňovali. Dnes už většina lidí zaregistrovala špičkovou techniku v podobě Octavie WRC a také vidí, že si toto auto vede stále lépe. Arminovo třetí místo v Keni bylo jasným důkazem, mně osobně to pak jen potvrdily nedávné testy před Finskou rallye. To auto, které jsem si vyzkoušel před rokem v Mladé Boleslavi, se vůbec nemůže srovnávat s tím, které má tým k dispozici dnes.

Jak se zrodil Váš start s Octavií WRC v nadcházející Finské rallye?

Byla to shoda šťastných náhod. Se spolujezdkyní jsme Anou přemýšleli, jak naložit s naším startem ve Finsku. Tam se totiž sejde pokaždé mnoho dobrých skandinávských jezdců s vozy skupiny A, my věděli, že v takové konkurenci nemůžeme s “enkovým” lancerem pomýšlet příliš vysoko. Tak jsem se zeptal Pavla Janeby, zda existuje možnost pronájmu Octavie, a jak vidíte, našlo se řešení, se kterým jsou obě strany spokojeny.

Ve Finsku se do startovního pole vrátí několik es vaší generace, m.j. Markku Alen, s nímž jste v 80. letech sváděl tuhé boje o titul mistra světa. Bude to teď stejné?

Určitě. Když jsme se s Anou dozvěděli, že Markku pojede, bylo nám jasné, že nesmíme zůstat pozadu a musíme mít pro Finsko také vůz WRC! A jestli se ptáte, zda si myslím, že ho porazím, tak říkám ano. Doufám, že se mi to povede! Nechtějte po mně, abych předpovídal výsledek. Mohu vám ale slíbit: Nepojedeme pomalu!

Start s Octavií WRC ve Finsku je jen jednorázová akce. Jak jinak vypadá život mistra světa z roku 1984 na prahu 3. tisíciletí?

Strávím hodně času ve Švédsku. Žiju v Örebrö, což je na půli cesty mezi Göteborgem a Stockholmem. Mám tam malou dílnu a v současnosti pomáhám jednomu mladému talentovanému jezdci ve formuli Ford s přípravou jeho vozu. Jinými slovy, motoristický sport je stále hlavním bodem mého života!

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků