Pomáhat a chránit. Nebo mrzačit a zabíjet?

Pomáhat a chránit. Nebo mrzačit a zabíjet?

„Kdyby to zachránilo jediný lidský život...” Toto demagogické a manipulativní heslo se stalo dobrým argumentem pro sebestupidnější nařízení, dotýkající se každého řidiče. Je úplně jedno, jestli jde o povinné to či ono, nebo zákaz toho či onoho, s touto frází lze podpořit klidně dva kusy od každé žárovky v povinné výbavě auta.

Vždyť co kdyby někomu odešly dvě naráz? Jistě všichni souhlasíte s tím, že to může zachránit lidský život. Nebo je tu snad soudruzi někdo, kdo nechce chránit lidské životy? Ať se přihlásí ten, kdo je proti chránění lidských životů. Takže ty budeš soudruhu vysvětlovat matce mrtvého syna, že její potomek zemřel kvůli jedné hloupé žárovce navíc? ... V příštím životě se dám na politiku, program už mám, ještě si musím najít kamarády u Osramu, Philipsu a jinde, kteří můj program teprve ocení, doslova.

Tohle zkrátka funguje a děje se to kolem nás dnes a denně. Zajímavé ovšem je, že opačným, tedy racionálnějším směrem toto heslo a postupy z něj plynoucí nezabírají; patrně není nikdo, kdo by to „ocenil”. Jedna z věcí, která žádný život prokazatelně nezachránila, zato jich celou řadu prokazatelně zmařila, je dnes tolik módní nahánění řidičů jediným vozem s neohroženými policisty za volantem.

Kritizoval jsem tuto praxi mnohokrát, poprvé před více než rokem zde, kdy se u nás kvůli tomu ještě nic nestalo. Od té doby jsme mohli zaznamenat několik případů, kdy řidič, prchajíc před policejní hlídkou, která ho naháněla obvykle kvůli naprosté banalitě, nebo prostě „jen tak”, havaroval a následně zemřel, nebo těžce zranil sebe či jiné. V žádném z těchto případů nebylo nikomu pomoženo, nikdo nebyl ochráněn, lidé byli pouze mrzačeni a zabíjeni.

Zpět k tomuto tématu mě přivedl včerejší případ, kdy ve stejné situaci vyhasly životy třech mladých lidí. Jistě, mohli si za to sami, však nikdo nikoho nenutí ujíždět, mohli zastavit a podrobit se kontrole. Ale pokud to neudělali, vážně má smysl je kvůli tomu tímto způsobem pronásledovat a riskovat životy nejen jejich, ale i ostatních řidičů, kteří se v tu chvíli na silinici pohybují? Mohu jen zopakovat, že policie má z našich daní nakoupen dostatek prostředků, které jim umožňují podobné případy vyřešit bez nejmenšího rizika pro sebe, pronásledovaného i ostatní. Vidíme, jak se policie chlubí akcemi se svými vrtulníky, kdy natáčí někoho předjíždějícího před plnou čáru - co jednou vytáhnout vrtulník a neslyšně sledovat nějakého výtečníka do doby než zastaví a pak ho prostě „sebrat”? Nebo za ním jet autem bez majáků a počkat až zastaví? A nebo se na to zkrátka vykašlat a nechat dotyčného jet? Za objevení prošlé lékárničky žádný život přece nestojí.

V případě jakéhokoli rozhodnutí je třeba si bleskové uvědomit možná pro a proti - negativum v podobě ohrožování okolí zejména kvůli nahánění někoho, kdo mnohdy vlastně ani nic neudělal a je podezřelý jen tím, že nezastavil na výzvu policie, vnímám jako naprosto neadekvátní možným pozitivům z takové akce eventuelně plynoucím. Zvlášť pokud existují alternativy, jak téhož cíle dosáhnout „bezbolestně” - nebo v tomto případě, kdy by musela policie trochu myslet a zapojit více svých prostředků, lidský život pro tytéž osoby najednou nekonečnou cenu nemá?

V tomto případě je tristní i přístup policistů (tentokrát městských), kteří alibisticky tvrdí, že oni přece za nikým nejeli, jen tak vyhodili majáček a pak až náhodou uviděli záblesk planoucího ohně, tak za ním vyrazili. Tak takhle se chlap vyrovnává s podílem na smrti třech lidí...

Já se ptám docela jednoduše: stálo to opravdu za to? Nebude už příště konečně lepší to prostě nechat být, nebo zvolit poněkud inteligentnější prostředky než hon? Nebo kolik lidí ještě bude muset za podobných okolností zemřít, aby někdo takové divoké policejní akce jednoduše zakázal?

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 153 578 km
Cena: 130 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 720 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků