Polský Smyk nikdy nedostal šanci uspět. Mikroautu z 50. let nepřály ani jeho dveře

Označením „polská Isetta“ nebudete v případě této rarity daleko od pravdy. Jen se nedočkala vskutku žádného úspěchu.

S poválečným rozmachem motorismu se začaly v Evropě stále častěji objevovat myšlenky malých, úsporných a dostupných aut pro širší veřejnost. Ani v Polsku nechtěli být pozadu a tamní Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego ve Varšavě, tedy konstrukční kancelář automobilového průmyslu, se zasadila o uvedení domácího mikroauta na trh.

Škoda 130 RS typ 739 vypadala šeredně. Přineslo jí to však zajímavé výhody

Škoda 130 RS typ 739 vypadala šeredně. Přineslo jí to však zajímavé výhody

Z designu Janusze Zigadleviche, technického návrhu Andrzeje Sgichinského a pod dohledem inženýra Krzysztofa Wójcického tak vznikl v roce 1957 prototyp vozítka nazvaného jednoduše Smyk (polsky „dítě“). Mikroauto měřilo na délku 2950 mm, na šířku 1300 mm, bylo vysoké 1370 mm a vážilo 470 kg.

Žiguli kabrio? Kdepak. Fiat 124 od studia Touring vznikl v nejméně vhodnou dobu

Žiguli kabrio? Kdepak. Fiat 124 od studia Touring vznikl v nejméně vhodnou dobu

Nejzajímavější stránkou vozítka ale nebyly jeho rozměry ani hmotnost. Po vzoru známé Isetty, která přišla dříve v roce 1953, představil Smyk obdobný způsob přístupu do kabiny. Celá příď se tedy odklápěla dopředu včetně sloupku řízení, který byl upevněn na kloubu, aby nezavazel při nastupování a vystupování.

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Zatímco však Isetta přišla s odklápěcími dveřmi na bočních pantech, příhodně jako od ledničky, Smyku se oddělovala celá přední část vozu včetně světlometů i kousku střechy, a to směrem dopředu. Posádka tak nastupovala a vystupovala vzniklou mezerou při částečném rozevření. Prvních pár prototypů mělo plechovou karoserii, později inženýři experimentovali i s plastem.

Jak vznikal nádherný Tatraplan? Dobové fotky odhalují zákulisí vývoje prototypů

Jak vznikal nádherný Tatraplan? Dobové fotky odhalují zákulisí vývoje prototypů

Kabina byla čtyřmístná, zadní sedačky ale patřily s ohledem na prostornost vozu výhradně dětem. Na zadní lavici byl přístup jedině po složení a odklopení pasažérova sedadla vepředu. Se zádí připomínající tehdejší klasické sedany, ale zato velice strmou a krátkou přídí, tak nakonec vzniklo autíčko s opravdu nezvyklými proporcemi.

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Na motor zůstalo místo vzadu. K mikroautu patří nepochybně i mikromotor, tedy aspoň na poměr klasických automobilů. Smyk používal čtyřtaktní jednoválec o objemu 349 cm³, který pocházel z polského motocyklu Junak, ve spojení se čtyřstupňovou převodovkou. Výkon 11 kW (15 koní) stačil k dosažení maximální rychlosti 80 km/h.

Výroba Smyku se měla odehrávat ve Štětíně, na stejném místě, kde vznikaly motorky Junak (Szczecińska Fabryka Motocykli). Na úspěšnou sériovou produkci však nedošlo, i když zprvu vznikla hrstka zaváděcích exemplářů. Ve stejné době se totiž začalo v Polsku rodit další mikroauto jménem Mikrus – tomu měla dát tamní vláda dle některých zdrojů nakonec přednost.

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Informace o počtu vyrobených kusů Smyku se rozcházejí, vzniknout tak mělo od 12 až po 20 kusů. Některé vozy existují dodnes, buď jako výstavní exempláře muzeí nebo v rukách nadšených sběratelů, kteří udržují neúspěšné polské mikroauto při životě.

TEST Dacia Sandero 1.0 SCe Comfort: Co všechno lze mít za míň než 300 tisíc?

Dacia Sandero 1.0 SCe

Nová Dacia Sandero nám připadá tak zajímavá, že vám ji v krátkém čase servírujeme už podruhé. Tentokrát jsme vyzkoušeli běžné provedení v nejvyšší výbavě, ale zato s nejslabším motorem z celé nabídky. A bylo senzační!

5.  3.  2021 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG: Kam se ještě základní GTI nevydalo

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG

Základní Volkswagen Golf GTI byl vždy střídmou cestou ke každodennímu cestování se sklony k mírnému sportování. Teď už to tak úplně neplatí.

3.  3.  2021 | Vladimír Kadera | 26 příspěvků
TEST Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nové pořádky bez prokletí

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4

Konzervativní crossover se nám proměnil ve výrazný designový povoz, který neumí nebudit emoce. Vyplatila se mu sázka na odvahu?

28.  2.  2021 | Richard Herbich | 34 příspěvků