Polsko chce zavést „řidičský průkaz“ pro cyklisty

33 komentářů

JirkaK
13. dubna • 7:07

Všemi deseti jsem pro. Cyklista je řidič jako každý jiný a pro jízdu po silnici, kde jezdí i ostatní vozidla by měl mít stejné povinnosti. Takže - řidičský průkaz na kolo ano, s možností jeho odebrání za vážné ohrožující přestupky -například jízda potmě bez světel (proč bych svítil, světla mají auta tak ať se starají, né?), nedání přednosti v jízdě (přece nebudu zastavovat a znova se rozšlapávat, však se tam na kole nějak vejdu, néééé?), jízda na červenou (dtto), blokování ostatních vozidel jízdou po středu silnice (přece mě ty auta nebudou normálně předjíždět když jedu dvacet po hlavní silnici, já jim to ukážu!) , agresivní chování v provozu, ohrožování chodců na chodnících a na pěších zónách.
A především bych zrušil zákaz vstupu chodců na cyklostezky. Aby cyklostezka měla de facto status dálnice pro kolaře je totální nesmysl, zvlášť když se jako u nás pro ně zabírá veřejný prostor.

MrWebsky
11. dubna • 22:41

Novinka u nas to ale neni, za komancu bylo neco takoveho. Menovalo se to "karta rowerowa" neco jako "kolove povoleni". Finalni skuska na ten papir byla docela stejna jako na opravdovy ridicak a to teorie i praxie na skolnim arealu. Komise byla taky opravdova.
Nicmene sem za zakladnim vycvikiem pred vyjezdem na verejni cestu.

Fantomas
11. dubna • 15:20

Takže už se bude zakazovat dokonce i jezdit na kole? Já chci zpátky do blázince.

mpolan
11. dubna • 18:57

Proč hned zakazovat? O zákazu přeci nikdo nemluví, ale uznej sám, že nějaká forma dopravní výchovy je potřebná. Klidně ať je to třeba formou "reklam" v televizi, když už na ni většina národa neustále čumí. Ale v hlavním vysílacím čase a ne někdy v šest ráno, jak běží BESIP.
Já zažil dopravní výchovu někdy ve druhé třídě základní školy, tím to skončilo. Kdybych se rozhodl nedělat si v osmnácti řidičák, a zůstat jen u kola, nikdy se s dopravními zákony nemusím potkat...
S dnešní hustotou provozu a jeho riziky je zkrátka nutné mít výchovu i v takové oblasti...

Fantomas
11. dubna • 20:46

Ano, já jsem samozřejmě dlouholetým zastáncem výchovy, prevence a pozitivní motivace. A čím složitější je život ve společnosti, tím víc by podobné věci a snahy ve společnosti měly fungovat. Bohužel mám dojem, že náš současný svět na tohle jaksi pozapomněl a věnujeme se jen získávání peněz. Ale to přece nestačí. Takže ano, rozhodně bychom měli do našich životů zařadit i nějakou výchovu a rozvoj morálky. A nejen tu o silničním provozu. Chování na silnici je totiž už jen důsledkem naší celkové a celospolečenské výchovy a morálky. Když budeme dbát na to, abychom byli slušní, vzdělaní a kulturní lidé a aby takové vyrůstaly i naše děti, pak nebudeme mít ani žádné problémy s chováním na silnici a nebudou potřeba ani žádné represe, zákazy a pokuty.
Současná morálka a úroveň chování lidi jsou dost ubohé a stále klesají. Když se sebou nezačneme nic dělat, bude stav společnosti (i stav silničního provozu) stále horší a bohužel budou jen přibývat represe a sankce. A o to snad nikdo z nás nestojí.

Antiautomat
12. dubna • 8:22

Problemom je kriza socialnoekonomickeho zriadenia, ktora sa prenasa rastucim tlakom na jedinca a snahou si z neho doslova urvat absolutne vsetko, napichnut ho na sledovanie vsetkeho, potlacenie individuality a totalna eliminacia skukromia - bez coho rodina, ako zaklad vychovanej a vyspelej spolocnosti, je v ohrozeni. Na vychovu neostava vela casu ani sil: vela mladych rodicov pride prepracovana z prace /dostanu nalozene za piatich a este aj vsetko naraz/ vecer, len aby utiahla hypoteku. Pokracuje zanik strednej triedy, otvara sa priepast, do ktorej sa ruti coraz viac chudoby, zanikaju nam cele kultury a narody. Nadvyroba nabera absurdne otacky, trh je umelo krmeny nasilu tlacenymi papiermi. Pokial sa nezmeni toto /a kedze to pojde proti tej mensine, ktora ma v moci statnu moc a stat sa stava jej a nie obcanovym nastrojom, pojde to len a len silou/, dovtedy to bude len a len horsie.

mpolan
11. dubna • 22:52

Nejsem moc rád pesimistou, ale naději na nápravu vidím pouze ve válce... Jinak není zájem cokoli v lidském chování měnit... Ačkoli bych byl moc rád, kdyby ta změna přišla bez boje a násilí, sám se o to snažím ve svém okolí.

Fantomas
12. dubna • 4:31

Jsem pohužel podobný pesimista.
Trochu náš vývoj připomíná tohle přísloví:
Mír přináší bohatství, bohatství přináší zpupnost, zpupnost přináší válku, válka přináší chudobu, chudoba přináší pokoru, pokora přináší mír.

Mirek
11. dubna • 16:39

A já chci "řidičák" i pro chodce.
Dnes mi baba vlezla v jednosměrce, ze které jsem vyjížděl, u vyústění k hlavní silnice před auto i s malým děckem. Čuměla na hlavní cestu a na cestu, kde jí mohlo něco ohrozit, vůbec. Pěkně sebou mrskla, když se ohlédla a zjistila, že já jí stál čumákem auta skoro u prd... A proto, řidičák pro chodce a další přezkoušení, s doložkou o způsobilosti, k řidičáku pro vedení malých dětí!
:-D:-D

Fantomas
11. dubna • 16:53

á, pan dokonalý nikdy nic nepřehléhl, že?

Mirek
13. dubna • 6:06

A trdlo nepoznalo zjevnou ironii, že?

Antiautomat
11. dubna • 16:25

Riesenie je samozrejme jasne, ale to by stalo co? No a samozrejme ruka v ruke s tym ide vychova. Ak to pride zo skoly /cestou sa to zastavi v tom kulturnom vykvete stravovania, rozumej mekac/ a na 'nocnu' si to sadne pred xbox /a tak stale dokola/, potom to tak vyzera. Potom je tu takmer 1oo% sanze, ze z toho vyrastie napolkreten, presne taky, ktory potrebuje aj navod na bicykel.

Fantomas
11. dubna • 16:48

Asi máš pravdu, asi náš vážně čeká degenerace. Připomíná mi to film Absurdistán, kde lidstvo z reklam a televize zhlouplo a úplně zblblo a z běžných lidí už nebyl nikdo schopný ničeho složitějšího.
Doporučuju, je to fajn film pro zamyšlení.
http://www.csfd.cz/film/185578-absurdistan/p... ...

Antiautomat
12. dubna • 8:05

Dik za info, beriem do vlaku na tablet, v restauracaku poldeci a kavicku a bude to ubiehat :)

Aladin
11. dubna • 13:10

S tím, jak se mění životní styl a cyklistika se rozmáhá, by bylo školení pro provoz kola celkem užitečné. Nebezpečí je u víkendových, téměř až frikulínsky vybavených cyklistů. Jejich oblíbené disciplíny: přirazit na plný plyn k přechodu, div, že za volantem nedostanu infart, protože dotyčného už vidím pod autem. Běda mi, jak na místě nezašlápnu a dotyčný musí vyhodit nohy ze šlapek, to je gestukulací. Dále je oblíbená jízda ve dvou vedle sebe. Neukazovat PŘEDEM změnu směru a hned kolo strhnout do leva. Po tmě nesvítit a mít tmavé oblečení. A hlavně špunty do uší!Tak mě ale napadá, že to jsou všechno věci co souvisí s přirozenou ohleduplností a inteligencí. Jsem také cyklista, auta se snažím nesrat a dát jim šanci mě nezabít.

jehoVista
11. dubna • 15:03

Nemam pocit, ze by se cyklistika nejak vyznamne rozmahala. Akorat je tech par urvanych cyklobuzen vic slyset.

Zelí
11. dubna • 14:38

Jezdím na silničním kole padesát let a musím konstatovat, že cyklisti jsou nebezpeční, mají nevypočitatelné jednání a v případě kolize je viník téměř vždy motorista i když to způsobil cyklista.

mpolan
11. dubna • 13:41

Ano, ohleduplnost a inteligence. Věci na silnicích poněkud nedostupné, napříč všemi směry. Takřka na každé jízdě zažívám to, že mi autař musí vjet do cesty z vedlejší silnice. Taky ohleduplnost... Nebo že chodec jde a protože neslyší auto, prostě plynule vkročí do silnice, aniž vzhlédne od mobilu. Taky ohleduplnost. Ten problém, když musí autař zpomalit za cyklistou, protože v protisměru jede auto a on nemá kudy předjet na úzké silnici s rozbitým krajem (po němž nemůže jet už ani horské kolo); to je pak řevu a troubení. Taky ohleduplnost. Dalo by se pokračovat donekonečna, nejspíš bych pak nasbíral rekord v mínusech. Protože autaři přeci za nic nemohou, to všechno jen ti zlí cyklisti... Leda kulové.

Aladin
11. dubna • 14:07

Ano, to jsou také dobré prasárny.

Zelí
11. dubna • 12:52

Už jsem slyšel, že vláda práva a spravedlnosti v Polsku chce udělat pořádek i v početí, takže se dá očekávat, že řidičák bude i na "ptáka".

hudla
11. dubna • 9:54

Že něco bude administrativně složité přeci není argument, dyť je to jejich práce!

Antiautomat
11. dubna • 8:34

Hm takze najskor par mrtvych a nasledne si urobime z toho dalsi, poplatok, kseft. Fakt je ale aj ten, ze za ludsku blbost sa plati - a ze v drvivej vacsine pripadov si za to pumpickar moze sam. Tyzden dozadu, rano, este bola tma: pomala, viac menej subezna jazda > pred krizovatkou sa chcem preradit do laveho pruhu a /neviem akym zmyslom som ho zaregistroval/ tam neosvetleny cyklista /zrejme fanusik toho znameho klubu all blacks/, v lavom prude. Nie, srandu si nerobim. Pokial by sa mi ten manever podaril, je ten kkt pod protiiducim autom. Narovinu a kazdemu takemu: nech sa kkt premna zamna zabijes ked si tak debilny, ale do toho vo svojej blbosti netahaj ostatnych!

mpolan
11. dubna • 8:54

Jsi fakt tak hloupý, nebo to jen hraješ? Problém cyklistiky je všude, jen v některých zemích, kde ji povýšili na společensky prestižní, jsou řidiči tak "posraní", že radši cyklistům ve všem uhýbají a ustupují (opět jsem si to dokázal před týdnem v Berlíně, co tam dovedli provést s dopravou cyklisti). Kolik cyklistů za svůj život neprošlo žádným školením o provozu, bezpečnosti, nezná zákony? Jak jinak to chceš vylepšit, když něco jako "vlastní zájem" neexistuje?
A na závěr - podle jednoho svého zážitku soudíš, že "v drvivej vacsine pripadov si za to pumpickar moze sam"? S klidem ti mohu říci, že chování řidičů vůči cyklistům je velmi ubohé (ale to i řidičů navzájem mezi sebou) a spousta nehod je zaviněna ze strany řidičů, ne cyklistů.

Antiautomat
11. dubna • 12:32

Kolik cyklistů za svůj život neprošlo žádným školením o provozu, bezpečnosti, nezná zákony? Tak co potom lezie na cestu, krucinal! Akonahle je na ceste, je to ucastnik cestnej premavky, koniec. Zrazi ma na krizovatke auto, pretoze neviem ze na cervenu tam nemam liezt? Za to moze takisto vodic? To uz medzicasom je priemerne IQ naozaj kleslo tak hlboko, ze ludom treba pripominat ze ked som na ceste, ajeje, ono tam aj jazdia take veci ako auta a ked to spravi bac, tak to strasne boli? Pokial sa sprava tak ako sa ma, potom k stretu nepride (a ak pride, vodic je samozrejme na vine). Poloz si otazku, preco sa /bohuzial niektori vodici k nim tak spravaju? Arogancia /a zase bohuzial/ vyvolava tu istu /a v tomto pripade tu najhorsiu/ reakciu a tou je zase len arogancia. V drvivej vacsine si za to naozaj moze cyklista : neosvetleny, na uzkej ceste za horizontom si ide po strede cesty, pol kilometra pred krizovatkou v zakrute v lavom prude, dvaja vedla seba ako na korze, pokusy prepchat sa medzi auto a obrubnik (sprava-zlava), vsetko toto som zazil, su to konkretne priklady, vytvaraju skratka stresove situacie a robia to vedome. Aby bolo jasne, nemam problem s tymi, ktori sa spravaju tak ako sa maju, pretoze jedine takto sa da predist (z podstaty rozdielu medzi autom a bicyklom) konfliktnym situaciam. Rad mu spravim miesto, rad ho pustim, pojdem aj za nim a poskytnem mu krytie pri trebars odbacani (aby ho nik nezostrelil). Ale aby kvoli tych par arogantnym kktom to uz bolo tak, ze vodic ma doslova strach ze nejakeho takehoto pablba zostreli /so vsetkym co z toho plynie/, to uz je extrem. To uz zrovna zakazme auta kvoli par tymto a je to.

mpolan
11. dubna • 13:36

Proč leze na silnici? Protože může, stejně jako chodec. Nikdo to po něm nevyžaduje, aby prvně něco musel splnit, tak co mu brání? Mimochodem, tu tvou "otázku" jsem si pokládal mnohokrát, doteď jsem na odpověď nepřišel, proč jsou mnozí autaři takoví č*ráci, že se chovají vůči cyklistům záměrně prasácky. Ovšem tím, že sám už takovou otázku pokládáš, jsi nejspíš stejný prasák.
Fajn, zažil jsi pár cyklistů. Já zažil jako cyklista dost hnusného chování ze strany řidičů aut, proto budu tvrdit, že za nehody s cyklisty mohou v drtivé většině řidiči aut, protože neumí respektovat slabší účastníky provozu a záměrně je ohrožují.
Ty máš strach, že někoho sestřelíš? Tak co děláš v provozu? To se ti může stát i vůči autu, chodci, psu... cokoli. Proč se tak uboze navážíš do cyklistů, namísto věcné diskuse? Musíš mít opravdu velký problém... teda vlastně spíš malý...

Antiautomat
11. dubna • 16:11

Odpoved je v poslednom odseku, nedocital si ;-)

mpolan
11. dubna • 8:05

Nejsem zastánce zbytečností (obvykle), ale zrovna tohle je věc, která by v mnohém mohla usnadnit provoz na silnicích.
Provedení si nedovedu představit, vzhledem k množství cyklistů na silnicích v současné době, ale nějaká forma "dopravní výchovy" je zkrátka potřebná. Chování chodců a cyklistů v provozu je katastrofální, dílem z neznalosti, dílem z bezohlednosti. Ne, že by chování řidičů bylo lepší, ale ten řidič alespoň nějakým způsobem měl možnost přijít k těm znalostem. Dobré polovině cyklistů stačí to, že prostě jedou kupředu a o více se nestarají, ostatní účastníci provozu jsou pro ně asi otravný hmyz. Nebezpeční jsou tím především sobě samým, ale s následky musí žít ten, kdo je srazí...
Ano, za spoustu úmrtí cyklistů mohou bezohlední řidiči aut, ale často ani cyklista není úplně bez viny. Kolik jich zcela kašle na viditelnost za tmy, natož třeba za deště či mlhy? Zákon leccos nařizuje, co se cyklistiky týče, ale k čemu, když ho ti lidé ani neznají?
Úplným extrémem pak jsou elektrocyklisté. Donedávna pomalí jezdci dostali do rukou rychle jedoucí kolo, se kterým si viditelně neumí poradit a nezvládají jeho ovládání.
A to vše říkám jako velmi aktivní cyklista. Jenže tak asi právě nejvíce vidím ty nedostatky ve znalostech u cyklistů a chodců.

Fantomas
11. dubna • 15:05

Ono je to těžké. Dnes se po každém vyžaduje a dokonce považuje za nutné být maximální egoista a cynik a takoví lidé jsou považováni za úspěšné. A najednou bychom po takových lidech chtěli, aby na silnici byli ohleduplní k ostatním a tolerantní. Ale to je nemožné. Nejde být celý život vlk a na požádání na silnicích hodným beránkem. Nemůžeme nekomu vyčítat bezohlednost a agresivitu, když po zbytek dne to po něm vyžadujeme.
Společnost si bude muset vybrat co vlastně chce. Jestliže jsme si zvolili život podle hesla Urvi co můžeš, pak se nemůžeme divit, že tak žijeme i na silnicích. Nicméně já jsem zastáncem svobody a volnosti, nechci celozregulovaný svět, ve kterém se nic nesmí a vše je nějak nařízené a za vše hrozí pokuta. To není žádný život.Mám hrůzu z toho, že se jednoho dne probudím a budu mít jen jedinou povinnost - platit daně a poplatky. Vše ostatní bude zakázané.

mpolan
11. dubna • 18:52

Nerad to říkám, ale jestli žiješ v ČR, už v takovém světě téměř jsi.
Je ale zvláštní, že ti skutečně úspěšní umí být k lidem ohleduplní. V práci možná ne, většina velkých manažerů byli tvrdí vůdci, ale jinak ne. To, co popisuješ je asi projevem chování těch "rádobybohatých", kteří sice něco málo získali, ale ta skutečně bohatá společnost je moc vážně nebere.

Fantomas
11. dubna • 20:28

Mluvil jsem obecně, ale myslím že nemáš moc pravdu.

OMG
11. dubna • 22:07

Je to cesta jak do dalšího procesu vložit úředníka. Jinak řečeno, cesta do pekel.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
puk123
12. dubna • 10:50

Právě. Začne to nevinným školením o odbočováním a nakonec se bude muset venkovská babička na dojíždění na místní hřbitov učit světelné signály pro tramvaje.

Fantomas
12. dubna • 5:01

Stát se domnívá, že lidskou hloupost vyřeší represe.
Represe ale nic neřeší, jen reagují na výsledek, hloupost zůstává.
Lidskou hloupost vyřeší pouze výchova a vzdělávání.

Doporučujeme

Články odjinud