Polovina řidičů jezdí s podhuštěnými pneumatikami

„Zadní pneumatiky jste měl podhuštěnější skoro o jeden bar. Vezměte v úvahu, že máte těžké auto. Gumy se pak více sjíždějí a také máte delší brzdnou dráhu. To může být nebezpečné,“ varoval technik v kombinéze s logem Michelin řidiče ve starém fordu a podal mu do okénka brožuru s návodem, jak se správně starat o pneumatiky. Auto popojelo o pár metrů. „Zkontrolujeme vám stav tlumičů, jen otevřete motor, nemusíte vysedat,“ naklonil se do okénka další technik, tentokrát ze společnosti Monroe. Auto se dvakrát zhouplo, elektronický přístroj zaznamenal zatížení. „Tlumiče máte pořádku. Příjemnou cestu,“ rozloučil se odborník a řidič odjel. Dohuštěné pneumatiky mu možná zachránily život.

Podobnou situací prošlo začátkem května v Praze téměř čtyři sta řidičů, kteří využili bezpečnostní kampaně Michelinu a Monroe a zdarma si nechali zkontrolovat stav tlaku v pneumatikách a otestovat tlumiče. Svoje stany měly společnosti Michelin a Monroe na parkovištích před nákupními centry v Letňanech a na Černém Mostě. Akci „Nahustěte své pneumatiky”, tentokrát navíc ve spolupráci s výrobcem tlumičů Monroe, uspořádal Michelin v České republice už potřetí. Oproti minulému roku využilo služeb techniků o několik desítek řidičů více. Technici Michelinu bezplatně kontrolovali autům tlak i stav plášťů, provedli dohuštění a poradili, jak se o pneumatiky správně starat.

Výsledky kampaně v České republice nedopadly pro řidiče příliš růžově. Statistiky techniků Michelinu potvrdily, že Češi riskují svůj život. Z celkem 373 testovaných aut mělo 154 podhuštěné pneumatiky. To je 41% procent řidičů. 6,7% řidičů v pětadvaceti autech mělo pneumatiky podhuštěné o více než 1 bar! To je pro jejich život i bezpečí na silnici velmi alarmující. Takové podhuštění znamená čtyři metry rozdílu brzdné dráhy! Podceňování kontroly pneumatik může při nehodě stát i několik životů.

Přestože nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik uspokojivé, v porovnání s ostatními východoevropskými státy - Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem dopadli čeští řidiči o něco lépe. Správně nahuštěno jich mělo nejvíc se všech těchto zemí. Na druhou stranu největší počet řidičů s podhuštěnými koly pod jeden bar zachytili technici Michelinu v Praze na Černém Mostě. Během tří dnů zde testovali 148 aut. 14 řidičů, tedy skoro desetina z nich, měla takto nebezpečně podhuštěná kola.

Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velice vážné následky. Podhuštěná pneumatika má jiný tvar kontaktní plochy – tlak, který vyvíjí na vozovku, tak špatně rozkládá. Způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu, zkracuje životnost pláště a zvyšuje i valivý odpor, což má za následek větší spotřebu paliva. Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Kontrola pneumatik by měla probíhat přinejmenším jednou za měsíc a před dlouhými cestami by měla být samozřejmostí. Hustit je třeba správně podle rozměru a zatížení auta.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků