Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? (2/2)

Pro správnou polohu rukou na volantu se vžilo označení „tři čtvrtě na tři“. Ale to je jenom základ, ze kterého musíme vycházet.

V první části materiálu o práci s volantem jsme se věnovali tomu základnímu: poloze rukou na věnci. Jen ta ale k přesnému a jistému vedení vozu nestačí. Dnes se zaměříme na umístění palců a zejména správný způsob zatáčení.

Poloha rukou „tři čtvrtě na tři“ je základ, bez kterého se dobrý řidič neobejde. Svou techniku má ale i samotné držení volantu a otáčení s ním. Nesvírejte volant silou, jako když se snažíte vymáčknout z tuby poslední zbytky zubní pasty. Uchopte volant jemně, spusťte lokty podél těla a seďte uvolněně. Předcházejte křečovitému držení, které vás jenom unaví a budete řídit cukavě.

Kam s palci?

Možná jste se setkali se dvěma variantami držení volantu – palce uvnitř a palce vně volantu. Pro běžnou jízdu na silnici se doporučuje mít palce uvnitř, ale při jízdě v terénu je lepší mít palce venku, neboť hrozí, že vám volant palce při vjetí do velké díry prostě zlomí. Nesmějte se, to se vážně může stát.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palce se mohou zlehka potkávat s ukazováčkem na zadní straně věnce; zejména v terénu nebo na okruhu má ale smysl nechat je položené na přední straně volantu

Dokonce i někteří okruhoví závodníci doporučují mít palce venku zejména v situacích, kdy hrozí kolize s jiným autem. „Dobře mířená rána na přední kolo vám volant vyrazí z ruky a může palce zranit,“ potvrzuje Michalovič toto riziko okruhového závodění.

Někteří instruktoři doporučují palce venku i proto, že pak nedržíte volant silově a nemáte tendenci se po něm natahovat v zatáčkách a přidržovat se ho. Jak si jistě pamatujete z minula, k držení vašeho těla slouží sedačka, nikoli volant. S palci venku nevisíte na volantu a naopak se od něho odtlačujete, což pomáhá hlavně začátečníkům při učení správné polohy za volantem s opřenými zády. Já dávám přednost poloze rukou s palci venku, ale pokud chcete mít palce uvnitř, není to špatně.

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

Ovšem palce venku neposkytují jistotu při potřebě krizového vyhýbacího manévru. „S palci uvnitř volantu můžete velmi rychle a snadno otočit volantem o více než 180°,“ upozorňuje Michalovič a doplňuje, že palce vně takové rychlé otočení neumožňují.

Vnější ruka vede

Když už máte ruce na volantu správně a také ho správně držíte, přejděme k tomu, jak s volantem správně otáčet. Musíte si uvědomit, že jedna ruka je vždycky vodící a druhá slouží jako protiváha. Teď vám dám takovou malou hádanku. Když máte před sebou levotočivou zatáčku, kterou rukou začnete zatáčet?

Schumi řídil zlehka

Volant byste měli držet jen takovou silou, která je nezbytná k jistým a přesným změnám směru. Michael Schumacher (který měl vynikající fyzický fond) byl znám tím, že volant svého monopostu cíleně držel jen konečky prstů. Křečovitý úchop volantu tlumí zpětnou vazbu a vede k prudkým pohybům, které narušují trakci předních kol.

Pokud jste odpověděli levou, odpověděli jste... Špatně! V takové situaci spíše taháte podvědomě volant dolů a máte tendenci se po něm natahovat, takže se mírně odlepujete od sedačky a ztrácíte stabilitu. To potvrzuje i Michalovič: „Řidič pak ztrácí cit pro chování auta a pozdě rozpozná nastupující smyk.“

Správný postup je zatáčet nejprve pravou, tedy v tomto případě vnější rukou, kterou volant jako by přizvedáváte (analogicky pro pravou zatáčku začínáte levnou, opět vnější, rukou). Zároveň se od volantu podvědomě odtlačujete, takže své tělo pořád držíte opřené v sedačce.

Schválně si to vyzkoušejte. Můžete přejít do úplného extrému, kdy druhou (vnitřní) ruku úplně povolíte. Uvidíte také, že k otáčení nepotřebujete ten palec, o kterém jsme už mluvili. Při nácviku doporučuji nechat palec venku, což vás bude motivovat ke správnému vedení rukou i držení těla v sedačce. Jsem přesvědčen, že je pak i cítit ve volantu silnější zpětná vazba. To se hodí nejen při dynamické jízdě, ale například i za snížené adheze.

Kdy a jak přehmátnout

V naprosté většině jízdních situacích si právě vystačíte s polohou tři čtvrtě na tři. Kruhové objezdy i ostřejší zatáčky mají většinou takový profil, že by vám ruce na volantu měly stačit bez přehmátnutí. Přesto, když potřebujete, přehmátněte s rukama vně volantu. Nepodebírejte ho silou jako u starých aut bez posilovače.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Příklad posunutí rukou na volantu před ostrou zatáčkou doleva jinak vyžadující přehmátnutí. Díky tomu můžeme volantem otočit ještě o dalších asi 90°. Všimněte si, že ruce pořád zůstávají v rovnovážné poloze proti sobě. Pravá ruka je v tomto případě vedoucí.

Přehmatávat můžete dvěma způsoby. Jednou variantou je po zatočení posunout nejprve vnitřní ruku a posléze upravit polohu vnější ruky, aby byla proti ruce vnitřní, nebo si můžete ruce posunout ještě před zatáčkou. Když například před ostrou vracečkou posunete ruce o asi 90°, můžete pak celou zatáčku projet pohodlně bez přehmátnutí.

Domácí úkol

Ano, i dnes si dáme domácí úkol. Nadále se soustřeďte na správné sezení v autě a doplňte ho správným držením i vedením volantu. Doporučujeme začít s palci venku, což vám pomůže lépe pochopit nutnost vedení volantu vnější rukou. Až to dostanete pod kůži, možná vám poloha s palci uvnitř přijde pohodlnější a jistější.

Tím plynule spojíte správné sezení v autě s držením a vedením volantu. Naučíte se jemně a plynule ovládat své auto a určitě si všimnete, že ho máte najednou mnohem víc pod kontrolou a můžete si dovolit víc. Odhalíte také, že můžete rychleji a přesněji reagovat na aktuální situaci v provozu.

V příštím díle se podíváme na důležitost správného vedení pohledu a vysvětlíme si, jak se správně z auta koukat na cestu.

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků