Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? (1/2)

42 komentářů

Tomas Nemo (ferrarista-Schumi)
29. srpna • 22:41

Ve čtvrtek večer jsem jel s "podvalem" do Belgie pro auto, přijel jsem dnes ve 4 ráno a moc bych každému přál, aby si zkusil 2200 km a celkem 32 hodin držet volant takto "předpisově" Osobně ty ruce používám všelijak i když mám za autem nějaký 2tuny. Ono to ani jinak při takové dálce nejde, protože z toho ty ruce bolej a to nejen ruce, ale i prdel. Ale je fakt, že zde uváděné držení volantu je dobré pro ježdění do 100km, což bohatě stačí 90% zdejších návštěvníků, ale dálkovým profíkům to nestačí.:-):-)

Accordak
16. srpna • 23:27

Vetsina lidi si neuvedomuje zasadni věc a to AIRBAG. Při aktivaci minimalne zlomi zapesti při drzeni vyssim nez 14:45. Tady je spravna pozice jen jedna, a drivejsi za 13:50 je prezitek. Je to videt i na nizsim umisteni "operatka" pro palce v novych vozech.
Jinak samozrejme v 99% pripadu zalezi na zvladnuti aktualni situace a osobním zvyklostem. Spravne je to ale jiz zminenych 14:45 a to i technicky (vs. chybne prehmatavani volantu při prudsim zataceni). Zkuste to při dynamicke jizde, kde se technika projevi.
B.

Zelí
16. srpna • 23:42

Kolega držel volant 14-45 a levou ruku má po nafouknutí pytle v sádře. Takže teď jezdí a drží pravou na 14 a levou na koulích. :-D

miro
16. srpna • 14:59

Je zajímavé kolik názorů se sejde nad jednoduchým problémem.Každý by si měl za volantem najít správnou polohu,vzdálenost od pedálů,sklon opěradla a pohodlné držení volantu tak aby mu ruce po hodinách jízdy nedřevěněly.A to je u každého člověka jiné.

Quebe
16. srpna • 16:13

Ono právě když si tohle všechno nastavíš tak, jak to má být nastavené, tak se ti bude sedět pohodlně, nebudou tě bolet záda, nic ti nebude dřevěnět atd. Stejně jako sezení u počítače. Každý člověk má stejnou stavbu těla a tudíž pro všechny platí stejná pravidla pro optimální sezení. Poloha za volantem není jako oblíbená barva nebo hudba. Jen výmluva lidí s naučeným zlozvykem, kterého se nechtějí zbavovat.

Ne321
16. srpna • 21:47

Nesmysl. Stavba tela kazdeho cloveka je jina, zalezi na jeho zivotnim stylu, historii zivota, nemocech, urazech, sportech co dela a dalsich faktorech. Ano, zaciname s telem, ktere je velmi podobne, ale v nasledujicich dekadach zivota uz jsem kazdy dost odlisny. Ono koneckoncu nemusime byt odlisny jeden o druheho, staci si trochu vsimat jak je kazda nase pulka tela jina nez ta druha.
A to uz vubec nemluvim o tom, ze kazde auto je trosku jine a tudiz vhodny posez v kazdem aute je jiny.

Quebe
17. srpna • 0:12

Kvůli všemu (a i jiným faktorum - např. výška), co zde jmenujete, má každé auto své ovládací prvky nastavitelné. Aby je šlo přemístit do polohy, která je pro daného člověka optimální. Ale ta optimální poloha je pro každého člověka definicí stejná.Každý člověk bude pedály nejlépe ovládat s mírně pokrčenými koleny pří maximálním sešlápnutí a s podepřenými stehny. Každý člověk bude nejlépe ovládat volant v poloze 14:45 a se sedačkou v takové vzdálenosti, aby se jeho natažená ruka zápěstím dotýkala vrcholu volantu atd. atd. Vše ostatní ovladatelnost vozu zhoršuje, ačkoliv se nám to ze zvyku může zdát pohodlné a v běžném provozu si to ani neuvědomujeme.Samozřejmě zde neuvažuji extrémy typu amputovaná končetina, vozík apod.

Subaru4ever
15. srpna • 22:52

Koukám, že jsou tady skoro všichni ignoranti. Před pár roky, když podobný článek vyšel na AutoWebu, tamní komunita čtenářů (milovníci řízení) byla všemi deseti pro a článek sklidil úspěch.
Tady si všichni myslí, že řídit jde malíčkem. A kdo si myslí, že za slunečného dne na široké prázdné rovné silnici nemůže třeba chytit defekt kola nebo na poslední chvíli vychytávat mikrospánek, měl by vrátit papíry. Kdo je přesvědčen, že to vychytá jednou rukou, je nebezpečný. Řídit jedině a za všech okolností oběma prackama ve 3/4 na 3! Nemluvě o dešti, náhlém náledí, vyjetých kolejích, poryvech větru na dálnici, zvěřině, padajících cyklistech a pod. Kdokoli z mého okolí, kdo na nátlak rozumných lidí začal řídit s oběma prackama ve správné pozici, si pár dní stěžoval na nepohodlí a nezvyk, ale už po týdnu dával za pravdu, že vodí auto mnohem přesněji, bezpečněji, bez parazitních odchylek od přímého směru (vlnění). A nikdo si nestěžoval na nepohodlí - to je jen o zvyku. Krom toho přitom člověk sedí rovně a vzpřímeně, což je pohodlné a zdravé.

Martin
16. srpna • 10:44

Ještě to chtělo víc vykřičníků ;-). Nemám Subaru a tak své auto zvládnu bezproblémově uřídit i jednou rukou. Ano defekt se mi stal a to s velmi rychlým únikem vzduchu a věřte, že jsem ho tou jednou rukou ustál. :-P Ono to je spíše o tom se na jízdu soustředit. Předepisovat někomu jak má držet volant? Jak si každý najde tu polohu, která mu vyhovuje a je z ní schopen vozidlo bezpečně ovládat. Víte co mě více vadí? Neohleduplnost, nedávání znamení o změně směru jízdy, atd., atd. To jak kdo drží volant mě je šumák. Pokud bude schopen udržet auto ve svém jízdním pruhu, nikoho neomezovat a ohrožovat, jak si klidně řídí třeba svým přirozením.

Quebe
16. srpna • 11:12

Všiml sis snad, že se někde zmiňuje o nějakém nařizování něčeho?Můžeš si říkat co chceš, ale s optimálním držením budeš schopný vždy lépe reagovat, než při jiném. Jistě lze volant držet i jinak a v běžném provozu člověk rozdíl nezaznamená, ale jakmile přijde něco nestandardního, bude se lámat chleba. Myslet si na základě jedné zkušenosti, kde navíc mohlo roli hrát štěstí, že to je v pohodě...Já osobně bych nic nenakazoval, ale jakmile by se při nějaké nehodě zjistilo, že dotyčný blbě držel volant, šlo by to k jeho tíži.

rousini
16. srpna • 9:36

Já stebou projedu Nordschleife jednou rukou za 10 minut a vzadu může spát dítě. Ty vlnění...
Jinak řídí někdo kdo je vycukaný z provozu, furt něčím kvedlá, hrká a jinak někdo, kdo už něco nacouval a všechno dělá jaksi mimoděk. Je to o nátuře, soustředění. Dovedu si vychutnat celodenní záhul za volantem, furt mě to baví. Řidič, který dodržuje všechny zásady a přitom nemá reakce, nesoustředí se, může mít klidně 4 ruky na volantu a stejně to bude kopyto...

mrkev
17. srpna • 18:22

Rousini, ty odborníku, tys viděl Nordschleife maximálně tak na obrázku, jinak bys nemohl mít takovýhle retardovaný kecy. V momentě, kdy řídíš jednou rukou a budeš nucenej přejít na vzdálenější stranu volantu (např. že v pravý zatáčce točíš levou rukou a máš jí na pravý straně volantu), dostáváš minimální informace o tom co dělaj kola. To bych se s tebou vsadil, že těch 10 min bys nedal ani s gt-r, a o tom dítěti nebude řeč už vůbec.
Poloha 3/4 na 3 je naprosto ideální, ale bohužel pro někoho kdo najezdí 10tkm měsíčně, je to taky trochu nesmysl - nejde to prostě pořád. Ale i tak - kdykoliv to jde, ty ruce tam mám, což mě naučil jeden "skoro-těžkej-průser", při kterym jsem se málem zabil (držení jednou rukou), ale při správnym držení volantu bych se sotva zapotil. Takže to neni jenom kvůli tomu projet rychle zatáčkou, ale taky dost rychle a přesně reagovat při krizový situaci. přesně jak píšou v článku. Takže si nechte poradit, pitomci

Quebe
16. srpna • 11:05

Můžeš být zkušený a soustředěný jak chceš, ale když budeš volant držet jako prase svíčku, může ti právě ten kousek ovladatelnosti, který bys měl navíc, pokud bys jej držel správně, chybět, abys ustál krizovku.

Logan
15. srpna • 19:15

S článkem souhlasím. 3/4 na 3 je ideální poloha pro rychlé reakce při potřebě změně směru jízdy. Bohužel to není tolik pohodlné pro delší cestování např. po dálnici. Tam volím levačku na 6h a do pravačky kávu nebo e-cigárko.

LOL
14. srpna • 21:45

Správná poloha rukou při řízení:1. levá na volant do polohy 12 hodin, palec švihácky nahoru
2. pravá na ňadro spolujezdkyně ;-)

LOL
16. srpna • 13:09

4% soustruzi jsou nějak opoždění, zatím kliknul na mínus jen jeden. ;-)

Ludek_II
14. srpna • 14:01

Počkejte...jak držet volant ? A do jaké ruky vezmu mobil a hambáč ? :-O

mc
13. srpna • 23:26

Já teda řídím zásadně jednou rukou ve všech situacích, obě používám hodně výjimečně. Druhou mám pořád na řadící páce, protože se slabším motorem stejně pořád řadím. Jednou rukou se dá utočit cokoliv i v autě bez posilovače - pokud má auto dobře navržené hřebenové řízení. Samozřejmě při větších manévrech třeba i a místě se nedrží věnec volantu, ale ruka je položená naplocho na něm. Uznávám, že v autoškole se tento styl moc nelíbil, ale zvyk je zvyk.

Experience
13. srpna • 18:34

Za 10 minut půl osmé asi nebude jen pro Rolls-Royce. Třeba při řízení Chryslera jsem při držení 3/4 na 3 musel pouštět levou rukou volant a posunovat ji dolů, abych dosáhl na přepínač blinkrů. Ten je tam opravdu proklatě nízko a tak se nedivím, že majitel toho 300C nebliká téměř nikdy. Zjevně neprošel kurzem pro řidiče limuzín, aby držel volant za 10 min. půl osmé a dosáhl tak pohodlně na ten multifunkční ovladač blinkrů, světel a stěračů, a tudíž mi to nemohl poradit. ;-)

Experience
13. srpna • 18:33

Za 10 minut půl osmé asi nebude jen pro Rolls -)

Petr Maleček (dj.kure)
13. srpna • 17:11

Já držím volant levou rukou, zhruba na úrovni mezi 9. a 10. hodinou, pravou rukou se většinou opírám o loketní opěrku, maximálně se přidržuji hlavice řadící páky (jemně). S manévrováním ani předjížděním problém nemám, protože v tu chvíli stejně chytám volant oběma rukama. Ale když vím, že pojedu příštích 100km rovně, maximálně do drobné zatáčky, tak určitě nebudu svírat věnec každým svalem, který mám...

zaplosak
16. srpna • 15:27

šikovnej kluk, ještě zapojit svěrač:-D

Quebe
13. srpna • 17:43

Sám to taky často nevydržím a přejdu na pohodlnější polohu. Ale tady nejde o to, že vím, že pojedu 100 km rovně, ale o to, že může přijít nečekaná krizovka a se špatným držením bude reakce horší.

Radek
13. srpna • 17:04

Dneska se dá udělat článek i z hovna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[3-[

Ludek_II
13. srpna • 15:22

Učebnice autoškoly z roku 2013:
"...v současnosti nám konstruktéři zesílenou částí na věnci volantu ukazují, kde máme volant držet. Zesílená část bývá v pozici za deset minut dvě."Podle dopravních psychologů je v poslední době prosazovaná teorie, že řidič má volant držet tak, jak je mu to příjemné /samozřejmě oběma rukama a pevně ne křečovitě - aby mě zas někdo nechytal za slovo/

Tomáš
22. srpna • 17:30

To psal nějakej trouba. Zesílení na volantu v těch místech sice obvykle, ale má sloužit jako opěra palců při držení "na opicu". Hezky je to vidět třeba u BMW E65, sou na nich palcema ovládaný tlačítka.

Experience
16. srpna • 7:39

Třeba Opel Astra F měl opravdu zesílený volant v pozici za 10 minut 2 a to natolik, že v té pozici to bylo opravdu nepohodlné a ten volant v tom místě nešel pořádně držet a obejmout. Ideální je chytit volant tak, aby řidič dosáhl pohodlně na páčky pod volantem jedním prstem. Většinou stačí obejmout volant palcem a ukazovákem nad vodorovnou středovou příčkou. Když pak řidič natáhne ukazovák na levé ruce rovně, tak má pod ním středovou polohu ovládacích páček blinkrů a světel (to neplatí třeba pro Chrysler 300C, který má tu středovou příčku o něco výš nad středem volantu a přepínač asi 5 cm pod ní - stačí se podívat na nějakou fotku jeho volantu a porovnat s jinými volanty).

Michal
13. srpna • 10:48

Je zvláštní, že většina "oktávkářů" drží volant levou rukou na jedné hodině, jak je vidno na úvodní fotce :-P.

Dr.Norge
13. srpna • 9:50

..a vôbec, kto povedal, ze riadit vozidlo je nejake pravo pre kazdeho ?
Mam za to, ze zakladom pre vod.preukaz je psychologicke danosti a minimalna vyska IQ podporena vysetrenim ako i vlohy pre tuto cinnost .
"Doma tiez posielame a konzumujeme produkt prace od ludi co nevedia ci nechcu varit ??"
Doslo to az tak daleko, ze nevieme a nechceme stlacat spojku, lebo mame plne ruky kade-coho len nie volantu, ..nejake tlacitko on/off si poradi s tym co ma ovladat kazdy spravny vodic a o pozerani TV vo vozidle na predných sedadlách ci neschopnosti zvladnut akekolvek nestandardne spravanie vozidla napr. v zimnom obdoby ci pocas neprazniveho pocasia ..radcsej ani tuk ...
Tak sa necudujme, cestna siet je plna kadekoho - od blbecka s konope v gatiach, vystresovaného rodica s detmi vo vozidle na pokraji kolapsu, az po profi pana za volantom autobusu ... tak vam neviem, ..nema byt volant skutocne povolanie a nie pravo pre kazdeho.
Drzme volant pevne a venujme sa riadeniu vozidla a dopravnej situacii a vsetko bude za volantom OK, ..a ked nie, nechajme to na ludi, ktory na to vlohy maju a vedia to.

Rajo
13. srpna • 10:36

Držanie volantu je asi dosť závislé od skúseností vodiča. Občas vídam ženy ktoré držia volant na 14:45, ale držia ho tak nejak kŕčovito. Ja dávam mesačne 5-6tis. km a dosť často držim volant tak že mám lavú ruku položenú na kolene a volant držím dvomi prstami.

Čobolo to bolo
13. srpna • 15:19

Takhle si jezdi na Slovensku, tam na to možná je někdo zvědavej. Dvěma prstama se můžeš tak akorát šťourat v nose, do řízení tyhle pitomosti nepatří.

Cako88
17. srpna • 12:21

ak si chces robit srandu tak sa to aspon nauc pisat lebo inak budes za blbca :-)pise sa "co bolo" nie cobolo B-]

Petr
30. října • 16:56

Kritizovat někoho za neznalost psaní a přitom nepoužívat diakritiku je přinejmenším pozoruhodné :-)

Sutrak
19. srpna • 11:51

On to napsal správně. V češtině totiž máme podstatné jméno Čobol, byť ne zrovna s lichotivým podtextem....

Antiautomat
13. srpna • 9:09

Hm no ono je dolezite o ake auto sa jedna. Jedneho casu som jazdil s feldou bez posilovaca, zaklad Lx, dvojramenny volant - pri sikovne prevedenom ''podobrati'' sa s tym dalo otocit tak razne ze nijaky moderny system, ktory momentalne existuje, to lepsie nedokaze (kto taky volant videl a vie ake je tam riadenie, asi aj vie aj preco) - bezna prax, ale zaroven aj zalezitost skor pre chlapa. Samozrejme neplati pre nahlu situaciu, moderne auta s posilovacom (niektore aj premenlivym ucinkom) je samozrejme uplne ina zalezitost, tie sa daju bezpecne viest jednou rukou a nie je problem stihat do toho aj smerovky a tempomat

Michal
13. srpna • 10:46

Taky jsem najezdil asi 100 000 km s Feldou a chytnout "banán" na volantu za správné místo bezezbytku nahradilo chybějící posilovač ;-).

audis
12. srpna • 22:50

ty kecy o za deset dvě nebo tři jsou dlohodě neudržitelný. po půl hodině začnou bolet ruce z hovna. Vzhledem k rychlosti a nízké nebezpečnosti provozu po většinu času provozu jednou rukou 5:30, 6:00 u 4ramených volantů a 6:30.

Jakub
12. srpna • 21:56

Ještě že tohle neni v silničním zákoně jako zvláštní paragraf a neni to kontrolovaný dotykovýma zonama na volantu. Snad je na každým, jak se k tomu posadí a jak to drží ;-)

Jakub
15. srpna • 13:08

Podle hlasů to mám chápat tak, že by si většina přála, aby způsob držení volantu byl předepsán v silničním zákonu? :-O :-O :-O

ACE
16. srpna • 10:21

Většina to asi nepochopila a přitom se vsadím že nonstop "předpisově" jezdí málokdo z nich. Důležitý je držet volant tak, aby to fungovalo a aby člověku nevytuhly za chvíli ruce.

Tupoň
12. srpna • 22:21

To je jasný. Každý ať si sedí jak chce a drží si volant třeba nohouB-].
Já třeba sedím uprostřed auta, volant držím levou rukou na 1hod, žvejkám, telefonuju a mám kšiltovku frajersky na stranu. A když jsem sjetej, sedím někdy i zády. Nějaký blbý kecy o bezpečné jízdě nežeru. Jsem totiž největší bourákB-]. Zdraví Tupoň.

Ludek_II
13. srpna • 15:24

Nejezdíš v Báwu po Smíchově ? :-D

Doporučujeme

Články odjinud