Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? (1/2)

Pro správnou polohu rukou na volantu se vžilo označení „tři čtvrtě na tři“. Ale to je jenom základ, ze kterého musíme vycházet.

Když už jsme se naučili v autě správně sedět, ve volném pokračování našeho seriálu se podíváme také na to, jak správně držet volant. Asi jste už všichni slyšeli o tom, že máte mít ruce v poloze tři čtvrtě na tři, ale tak jednoduše se to odbýt nedá. Podíváme se, jak se má s rukama na volantu pracovat a proč. Téma jsme pro jeho obsáhlost rozdělili do dvou článků. 

Nevhodné a špatné polohy rukou na volantu

Dříve doporučovaná poloha „za deset dvě“ měla smysl především ve starších autech s velkými věnci volantu bez airbagů. „Dnes máme všichni posilovač, takže nepotřebujeme velkou sílu. Význam polohy za deset dvě skutečně postrádá smysl především v tom, že ruce nevedou volant přesně a nestabilizují se,“ říká Jakub Michalovič, vedoucí instruktor Autodromu Most a provozovatel školy bezpečné jízdy Safe Driving School.

Při náhlém vyhýbacím manévru nemůžete otočit volantem o takový úhel jako při poloze rukou „tři čtvrtě na tři“. „S moderními velkými airbagy hrozí u polohy za deset dvě zranění rukou v případě nehody,“ doplňuje Michalovič.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vypadá to jako malý rozdíl, ale v poloze „tři čtvrtě na tři“ otočíte volantem mnohem dál než z výchozí polohy „za deset dvě“

Jakákoli jiná poloha rukou (nebo jedné ruky) nutně vede k cukavějšímu a křečovitějšímu držení volantu, než kdyby na něm ruce spočívaly v optimálním místě. S rukou nahoře na věnci volantu si také koledujete o to, aby vám airbag při nárazu přerazil předloktí. Dalším rizikem je, že při vyhýbacím manévru cuknete volantem o pouhou půl otáčku, nadzvednete se ze sedačky a nadobro ztratíte nad situací kontrolu.

Vedlejším negativním efektem nevhodné polohy rukou na volantu je to, že musíte přehmatávat, pokud chcete ovládat blinkry. Plno lidí pak přestane blinkry používat, protože přehmatávat rukou je při takové hlouposti jako přejíždění z pruhu do pruhu nebo předjíždění příliš nepohodlné...

Za deset půl osmé? Nanejvýš do Rolls-Royce

Takhle prosím ne

Klepněte pro větší obrázekHodně lidí ještě pořád tzv. podebírá volant při manévrování v nízkých rychlostech. To bylo zvykem možná u Pragy V3S bez posilovače, ale dnes už nic takového v moderních autech dělat nemusíme.

Některé autoškoly učily (nebo možná ještě učí) polohu „za deset půl osmé“. Když si představíte volant jako ciferník, ruce jsou v polohách 4 a 8 hodin. Tato poloha je snad akceptovatelná při jízdě ustálenou rychlostí, pokud vám připadá pohodlnější. K vidění bývá u profesionálně vyškolených řidičů limuzín, protože z podstaty vede ke klidnějšímu a plynulejšímu ovládání vozu.

To je však zároveň její klíčovou nevýhodou – znemožňuje přesné a okamžité reakce na nenadálou situaci. V případě kolize je ale riziko zranění rukou airbagem menší než u polohy „za deset dvě“.

Jak to má být správně

Soustřeďte se vždycky na to, abyste ruce dali do rovnovážné polohy „tři čtvrtě na tři“. Proč asi mají všechny volanty v moderních autech v tomto místě ergonomická vybrání pro ruce?

V této poloze máte nejlepší možnou kontrolu nad autem, proto je jízda bezpečnější. A pohodlnější. Ruce proti sobě působí jako závaží, takže řidič volantem necuká a může plynule a jemně zatáčet. „Neméně důležitá je také schopnost otočit rukama v poloze tři čtvrtě na tři bez přehmátnutí o mnohem větší úhel než v případě jakékoli jiné polohy,“ upozorňuje Jakub Michalovič. „Nevěříte? Vyzkoušejte si to ve svém autě!“ vyzývá.

To může být naprosto klíčové při krizovém vyhýbacím manévru, kdy potřebujete na poslední chvíli zabránit srážce s chodcem nebo autem, které vyjelo z vedlejší.

Správná poloha rukou na volantu ale funguje jen tehdy, když v autě správně sedíte. To už jsme si ukázali v minulé kapitole naší „autoškoly“ :

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

V dokončení článku příští týden si povíme víc o výhodách a nevýhodách různého umístění palců a zaměříme se na správný způsob zatáčení.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 4 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky