Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? (1/2)

Pro správnou polohu rukou na volantu se vžilo označení „tři čtvrtě na tři“. Ale to je jenom základ, ze kterého musíme vycházet.

Když už jsme se naučili v autě správně sedět, ve volném pokračování našeho seriálu se podíváme také na to, jak správně držet volant. Asi jste už všichni slyšeli o tom, že máte mít ruce v poloze tři čtvrtě na tři, ale tak jednoduše se to odbýt nedá. Podíváme se, jak se má s rukama na volantu pracovat a proč. Téma jsme pro jeho obsáhlost rozdělili do dvou článků. 

Nevhodné a špatné polohy rukou na volantu

Dříve doporučovaná poloha „za deset dvě“ měla smysl především ve starších autech s velkými věnci volantu bez airbagů. „Dnes máme všichni posilovač, takže nepotřebujeme velkou sílu. Význam polohy za deset dvě skutečně postrádá smysl především v tom, že ruce nevedou volant přesně a nestabilizují se,“ říká Jakub Michalovič, vedoucí instruktor Autodromu Most a provozovatel školy bezpečné jízdy Safe Driving School.

Při náhlém vyhýbacím manévru nemůžete otočit volantem o takový úhel jako při poloze rukou „tři čtvrtě na tři“. „S moderními velkými airbagy hrozí u polohy za deset dvě zranění rukou v případě nehody,“ doplňuje Michalovič.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vypadá to jako malý rozdíl, ale v poloze „tři čtvrtě na tři“ otočíte volantem mnohem dál než z výchozí polohy „za deset dvě“

Jakákoli jiná poloha rukou (nebo jedné ruky) nutně vede k cukavějšímu a křečovitějšímu držení volantu, než kdyby na něm ruce spočívaly v optimálním místě. S rukou nahoře na věnci volantu si také koledujete o to, aby vám airbag při nárazu přerazil předloktí. Dalším rizikem je, že při vyhýbacím manévru cuknete volantem o pouhou půl otáčku, nadzvednete se ze sedačky a nadobro ztratíte nad situací kontrolu.

Vedlejším negativním efektem nevhodné polohy rukou na volantu je to, že musíte přehmatávat, pokud chcete ovládat blinkry. Plno lidí pak přestane blinkry používat, protože přehmatávat rukou je při takové hlouposti jako přejíždění z pruhu do pruhu nebo předjíždění příliš nepohodlné...

Za deset půl osmé? Nanejvýš do Rolls-Royce

Takhle prosím ne

Klepněte pro větší obrázekHodně lidí ještě pořád tzv. podebírá volant při manévrování v nízkých rychlostech. To bylo zvykem možná u Pragy V3S bez posilovače, ale dnes už nic takového v moderních autech dělat nemusíme.

Některé autoškoly učily (nebo možná ještě učí) polohu „za deset půl osmé“. Když si představíte volant jako ciferník, ruce jsou v polohách 4 a 8 hodin. Tato poloha je snad akceptovatelná při jízdě ustálenou rychlostí, pokud vám připadá pohodlnější. K vidění bývá u profesionálně vyškolených řidičů limuzín, protože z podstaty vede ke klidnějšímu a plynulejšímu ovládání vozu.

To je však zároveň její klíčovou nevýhodou – znemožňuje přesné a okamžité reakce na nenadálou situaci. V případě kolize je ale riziko zranění rukou airbagem menší než u polohy „za deset dvě“.

Jak to má být správně

Soustřeďte se vždycky na to, abyste ruce dali do rovnovážné polohy „tři čtvrtě na tři“. Proč asi mají všechny volanty v moderních autech v tomto místě ergonomická vybrání pro ruce?

V této poloze máte nejlepší možnou kontrolu nad autem, proto je jízda bezpečnější. A pohodlnější. Ruce proti sobě působí jako závaží, takže řidič volantem necuká a může plynule a jemně zatáčet. „Neméně důležitá je také schopnost otočit rukama v poloze tři čtvrtě na tři bez přehmátnutí o mnohem větší úhel než v případě jakékoli jiné polohy,“ upozorňuje Jakub Michalovič. „Nevěříte? Vyzkoušejte si to ve svém autě!“ vyzývá.

To může být naprosto klíčové při krizovém vyhýbacím manévru, kdy potřebujete na poslední chvíli zabránit srážce s chodcem nebo autem, které vyjelo z vedlejší.

Správná poloha rukou na volantu ale funguje jen tehdy, když v autě správně sedíte. To už jsme si ukázali v minulé kapitole naší „autoškoly“ :

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

V dokončení článku příští týden si povíme víc o výhodách a nevýhodách různého umístění palců a zaměříme se na správný způsob zatáčení.

bazar

Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 163 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků