Policie smí brát techničáky a chodci musí mít reflexní oděv

Senát schválil novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, takže pokud ji podepíše prezident republiky, začne platit za několik týdnů. Nejzásadnější změny se týkají pravomocí policie a povinností chodců. Dopadá ale také na vozítka segway a myslí i na tzv. cyklistické ulice.
Policie smí brát techničáky a chodci musí mít reflexní oděv

Policista může zadržet malý technický průkaz

„Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích umožňuje zadržet osvědčení o registraci vozidla, tedy malý technický průkaz, v případě, že policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo má špatný technický stav,“ uvádí ministerstvo dopravy. „Díky zadržení tohoto dokumentu může dojít k zabránění dopravní nehody způsobené právě špatným technickým stavem daného vozidla. Jakmile řidič na příslušném úřadě prokáže odstranění závad protokolem o provedení technické kontroly, úřad mu jej okamžitě vydá zpět.“

Co čeká řidiče v r. 2016: nové dopravní značky i 450 km „nových“ dálnic

Co čeká řidiče v r. 2016: nové dopravní značky i 450 km „nových“ dálnic

Nevíme, jak vy, ale podle nás tohle ustanovení ponechává obrovský prostor ani ne tak ke korupci jako ke zvůli policisty, který se třeba může řidičům mstít za to, že odmítají platit na místě blokově domělý přestupek, případně odmítají s policistou spolupracovat. Necháme na vašem posouzení, zda je vůbec policista vyškolený k tomu, aby poznal, co je a co není nebezpečná technická závada. Oni ale zase něco mozkovým myšlením vymyslí...

Značky na přání jsou od 1. ledna 2016 realitou. Vyjdou na 10 000 Kč  

Značky na přání jsou od 1. ledna 2016 realitou. Vyjdou na 10 000 Kč  

„Kromě výše vyjmenovaných změn novela zákona přináší drobné úpravy stávajících pravidel či povinností v silničním provozu,“ pokračuje oficiální komentář ministerstva k novele. „Patří mezi ně například povinnost před započetím jízdy očistit čelní a přední boční sklo od námrazy, sněhu či jiných nečistot nebo odstranit kusy ledu a sněhu z vozidla a nákladu, které by se mohly během jízdy vozidla uvolnit.“ 

Povinný reflexní prvek pro chodce

Nově bude muset mít chodec pohybující se mimo obec po silnici za snížené viditelnosti oblečení s reflexním prvkem. Ministerstvo k tomu říká: „Novou povinností pro chodce je užití reflexního prvku při snížené viditelnosti, pohybuje-li se chodec mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Prvek musí mít chodec na sobě umístěn tak, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu.“

Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

„Chodcům novela nařizuje pořízení jakéhokoliv reflexního oděvního doplňku při pohybu mimo obec za snížené viditelnosti, pokud již oblečení prvek má, je to dostačující,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Co je to ale reflexní prvek? Neměl by zákon obsahovat i jeho definici? Například reflexní odrazka určitých rozměrů? A co třeba klasická cyklistická blikačka připnutá za opasek? To je přeci světlo a ne reflexní prvek. Opět zde vidíme prostor pro „tvůrčí“ výklad zákona policejními hlídkami. 

Segway a cyklistická ulice

„Novela také nově vymezuje jízdu na vozítkách segway. Dosud jsou osoby pohybující se na tomto zařízení považovány za chodce. Nově však půjde o osobní přepravní prostředek. Na osobním přepravníku se lze na chodníku či stezce pro chodce pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze a touto jízdou nesmí dojít k omezení chodce. Obec navíc může svým nařízením a dopravním značením omezit provoz vozítek tam, kde jsou podmínky pro jejich použití nevyhovující,“ uvádí MDČR.

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

V prohlášení ministerstva najdete také vyjádření k tzv. cyklistickým ulicím: „Zóna pro cyklisty neboli cyklistická ulice umožní cyklistům i autům pohyb po jedné komunikaci. Auta nesmí cyklisty omezit a jsou zde obrazně považována za „hosty“. Na druhé straně cyklista nemůže autu bránit v průjezdu. Cyklistická ulice zároveň přináší omezení rychlosti na 30 km/h.“

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků