Policie smí brát techničáky a chodci musí mít reflexní oděv

Senát schválil novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, takže pokud ji podepíše prezident republiky, začne platit za několik týdnů. Nejzásadnější změny se týkají pravomocí policie a povinností chodců. Dopadá ale také na vozítka segway a myslí i na tzv. cyklistické ulice.
Policie smí brát techničáky a chodci musí mít reflexní oděv

Policista může zadržet malý technický průkaz

„Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích umožňuje zadržet osvědčení o registraci vozidla, tedy malý technický průkaz, v případě, že policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo má špatný technický stav,“ uvádí ministerstvo dopravy. „Díky zadržení tohoto dokumentu může dojít k zabránění dopravní nehody způsobené právě špatným technickým stavem daného vozidla. Jakmile řidič na příslušném úřadě prokáže odstranění závad protokolem o provedení technické kontroly, úřad mu jej okamžitě vydá zpět.“

Co čeká řidiče v r. 2016: nové dopravní značky i 450 km „nových“ dálnic

Co čeká řidiče v r. 2016: nové dopravní značky i 450 km „nových“ dálnic

Nevíme, jak vy, ale podle nás tohle ustanovení ponechává obrovský prostor ani ne tak ke korupci jako ke zvůli policisty, který se třeba může řidičům mstít za to, že odmítají platit na místě blokově domělý přestupek, případně odmítají s policistou spolupracovat. Necháme na vašem posouzení, zda je vůbec policista vyškolený k tomu, aby poznal, co je a co není nebezpečná technická závada. Oni ale zase něco mozkovým myšlením vymyslí...

Značky na přání jsou od 1. ledna 2016 realitou. Vyjdou na 10 000 Kč  

Značky na přání jsou od 1. ledna 2016 realitou. Vyjdou na 10 000 Kč  

„Kromě výše vyjmenovaných změn novela zákona přináší drobné úpravy stávajících pravidel či povinností v silničním provozu,“ pokračuje oficiální komentář ministerstva k novele. „Patří mezi ně například povinnost před započetím jízdy očistit čelní a přední boční sklo od námrazy, sněhu či jiných nečistot nebo odstranit kusy ledu a sněhu z vozidla a nákladu, které by se mohly během jízdy vozidla uvolnit.“ 

Povinný reflexní prvek pro chodce

Nově bude muset mít chodec pohybující se mimo obec po silnici za snížené viditelnosti oblečení s reflexním prvkem. Ministerstvo k tomu říká: „Novou povinností pro chodce je užití reflexního prvku při snížené viditelnosti, pohybuje-li se chodec mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Prvek musí mít chodec na sobě umístěn tak, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu.“

Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

„Chodcům novela nařizuje pořízení jakéhokoliv reflexního oděvního doplňku při pohybu mimo obec za snížené viditelnosti, pokud již oblečení prvek má, je to dostačující,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Co je to ale reflexní prvek? Neměl by zákon obsahovat i jeho definici? Například reflexní odrazka určitých rozměrů? A co třeba klasická cyklistická blikačka připnutá za opasek? To je přeci světlo a ne reflexní prvek. Opět zde vidíme prostor pro „tvůrčí“ výklad zákona policejními hlídkami. 

Segway a cyklistická ulice

„Novela také nově vymezuje jízdu na vozítkách segway. Dosud jsou osoby pohybující se na tomto zařízení považovány za chodce. Nově však půjde o osobní přepravní prostředek. Na osobním přepravníku se lze na chodníku či stezce pro chodce pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze a touto jízdou nesmí dojít k omezení chodce. Obec navíc může svým nařízením a dopravním značením omezit provoz vozítek tam, kde jsou podmínky pro jejich použití nevyhovující,“ uvádí MDČR.

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

V prohlášení ministerstva najdete také vyjádření k tzv. cyklistickým ulicím: „Zóna pro cyklisty neboli cyklistická ulice umožní cyklistům i autům pohyb po jedné komunikaci. Auta nesmí cyklisty omezit a jsou zde obrazně považována za „hosty“. Na druhé straně cyklista nemůže autu bránit v průjezdu. Cyklistická ulice zároveň přináší omezení rychlosti na 30 km/h.“

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků