Policie smí brát techničáky a chodci musí mít reflexní oděv

Senát schválil novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, takže pokud ji podepíše prezident republiky, začne platit za několik týdnů. Nejzásadnější změny se týkají pravomocí policie a povinností chodců. Dopadá ale také na vozítka segway a myslí i na tzv. cyklistické ulice.
Policie smí brát techničáky a chodci musí mít reflexní oděv

Policista může zadržet malý technický průkaz

„Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích umožňuje zadržet osvědčení o registraci vozidla, tedy malý technický průkaz, v případě, že policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo má špatný technický stav,“ uvádí ministerstvo dopravy. „Díky zadržení tohoto dokumentu může dojít k zabránění dopravní nehody způsobené právě špatným technickým stavem daného vozidla. Jakmile řidič na příslušném úřadě prokáže odstranění závad protokolem o provedení technické kontroly, úřad mu jej okamžitě vydá zpět.“

Co čeká řidiče v r. 2016: nové dopravní značky i 450 km „nových“ dálnic

Co čeká řidiče v r. 2016: nové dopravní značky i 450 km „nových“ dálnic

Nevíme, jak vy, ale podle nás tohle ustanovení ponechává obrovský prostor ani ne tak ke korupci jako ke zvůli policisty, který se třeba může řidičům mstít za to, že odmítají platit na místě blokově domělý přestupek, případně odmítají s policistou spolupracovat. Necháme na vašem posouzení, zda je vůbec policista vyškolený k tomu, aby poznal, co je a co není nebezpečná technická závada. Oni ale zase něco mozkovým myšlením vymyslí...

Značky na přání jsou od 1. ledna 2016 realitou. Vyjdou na 10 000 Kč  

Značky na přání jsou od 1. ledna 2016 realitou. Vyjdou na 10 000 Kč  

„Kromě výše vyjmenovaných změn novela zákona přináší drobné úpravy stávajících pravidel či povinností v silničním provozu,“ pokračuje oficiální komentář ministerstva k novele. „Patří mezi ně například povinnost před započetím jízdy očistit čelní a přední boční sklo od námrazy, sněhu či jiných nečistot nebo odstranit kusy ledu a sněhu z vozidla a nákladu, které by se mohly během jízdy vozidla uvolnit.“ 

Povinný reflexní prvek pro chodce

Nově bude muset mít chodec pohybující se mimo obec po silnici za snížené viditelnosti oblečení s reflexním prvkem. Ministerstvo k tomu říká: „Novou povinností pro chodce je užití reflexního prvku při snížené viditelnosti, pohybuje-li se chodec mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Prvek musí mít chodec na sobě umístěn tak, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu.“

Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

„Chodcům novela nařizuje pořízení jakéhokoliv reflexního oděvního doplňku při pohybu mimo obec za snížené viditelnosti, pokud již oblečení prvek má, je to dostačující,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Co je to ale reflexní prvek? Neměl by zákon obsahovat i jeho definici? Například reflexní odrazka určitých rozměrů? A co třeba klasická cyklistická blikačka připnutá za opasek? To je přeci světlo a ne reflexní prvek. Opět zde vidíme prostor pro „tvůrčí“ výklad zákona policejními hlídkami. 

Segway a cyklistická ulice

„Novela také nově vymezuje jízdu na vozítkách segway. Dosud jsou osoby pohybující se na tomto zařízení považovány za chodce. Nově však půjde o osobní přepravní prostředek. Na osobním přepravníku se lze na chodníku či stezce pro chodce pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze a touto jízdou nesmí dojít k omezení chodce. Obec navíc může svým nařízením a dopravním značením omezit provoz vozítek tam, kde jsou podmínky pro jejich použití nevyhovující,“ uvádí MDČR.

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

V prohlášení ministerstva najdete také vyjádření k tzv. cyklistickým ulicím: „Zóna pro cyklisty neboli cyklistická ulice umožní cyklistům i autům pohyb po jedné komunikaci. Auta nesmí cyklisty omezit a jsou zde obrazně považována za „hosty“. Na druhé straně cyklista nemůže autu bránit v průjezdu. Cyklistická ulice zároveň přináší omezení rychlosti na 30 km/h.“

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků