Policie možná nebude muset ke všem dopravním nehodám

Poslanec Miloslav Kala z ČSSD navrhuje, aby řidiči, kteří zavinili dopravní nehodu, nebo se stali její obětí, nemuseli vždy povinně čekat, až přijede policie a havárii vyšetří. Informují o tom dnešní HN. Návrh poslance počítá s tím, že u nehod, při nichž nebude nikdo usmrcen nebo zraněn, by si účastníci vyměnili pouze osobní údaje a obrátili se přímo na pojišťovnu. Teprve v případě, že by se nedokázali dohodnout, kdo nehodu zavinil, a tedy z jakého povinného ručení bude škoda uhrazena, by přišlo na řadu volání policie.

Návrhem se bude Poslanecká sněmovna zabývat při dnešním projednávání novely silničního zákona. Podporu zatím vyjádřil hospodářský výbor, který je garantem předlohy, své sympatie neskrývá ani samotné Ministerstvo dopravy. V současné době nemusí účastníci nehody volat policii, pokud škoda nepřesáhne 20 tisíc korun. S přijetím návrhu by toto pravidlo zmizelo, neboť lidé podle poslance stejně nejsou schopni posoudit, zda je škoda vyšší než 20 tisíc. Stejný systém, se kterým přišel Kala, funguje již v Rakousku, kde ovšem musí účastníci nehody, kteří přivolají policii, zaplatit poplatek 36 eur.

Podobně uvažoval i Kala, když navrhl, aby všichni účastníci nehody (bez ohledu na jejich vinu či nevinu) zaplatili za příjezd policie poplatek 500 Kč. Nakonec však tuto část ze svého návrhu vyškrtnul, protože se proti poplatku postavilo Ministerstvo vnitra. Hlavní výhoda návrhu spočívá v tom, že řidiči nebudou muset čekat na příjezd policie, což trvá mnohdy i několik hodin. Z toho vyplývají i menší dopravní zácpy (auta nebudou blokovat takovou dobu silnici).

Mluvčí České pojišťovny Václav Bálek vidí kromě výhod i nevýhody. Podle Bálka se totiž stává, že řidič, který nejprve svoji vinu uzná, si to později rozmyslí. Proto pochybuje, zda jsou čeští motoristé na takový systém připraveni. "Policejní protokol je jednoznačný," dodává Bálek.

Zdroj: HN

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků