Policie má zaručený recept, jak snížit počet nehod téměř na nulu

Policie má zaručený recept, jak snížit počet nehod téměř na nulu

Volat policii až od půlmilionové škody?

Současnému vedení policie se nelíbí zákon, který ukládá účastníkům nehody povinnost volat policii k incidentům, při kterých vznikne škoda vyšší než 50 000 Kč. V době, kdy jakákoli součást dražších vozů stojí často desítky tisíc korun, jsou příslušníci volání k banálním nehodám, které by se daly vyřešit jen mezi účastníky nehody a pojišťovnami.

Tím, že policisté tráví hodiny vyšetřováním banality, při které praskne světlo a okno za 50 000 Kč, nemají pak čas na opravdu důležitou práci.

Policejní prezidium by tak chtělo zavést nový spodní limit, při kterém by účastníci nehody museli zavolat policii. Přesná výše není známá, ale mluví se až o limitu 500 000 Kč, do kterého by se policie nevolala, ověřené informace hovoří o posunu limitu minimálně k 200 000 Kč.

Nový model počítá také s tím, že by nemusela být policie volána k nehodám, při kterých vznikla škoda třetí straně. V době, kdy je většina vozů pořizována na leasing, je toto opět logickým krokem, jak ulehčit policii, protože při nehodě takto financovaného vozu vzniká škoda vlastníkovi, tedy leasingové společnosti, která účastníkem nehody pochopitelně není. Je ovšem otázka, zda by si povinnost volat policii při jakékoli nehodě tak jako tak nevymínily leasingové společnosti, které to v zájmu ochrany svého majetku požadují již nyní. Policie takový požadavek účastníka nehody samozřejmě nemůže odmítnout. Ale to je už jiná věc.

Povinnost zavolat policii k nehodě, při které by došlo ke zranění, nebo úmrtí by každopádně zůstala zachována.

Ne každý viník je korektní

Tento nápad lze vnímat ze dvou rovin. Z té první jej lze hodnotit jako poměrně logický krok, argumenty policie jsou poměrně rozumné a akceptovatelné. Daná změna by prospěla nejen policii, ale i samotným účastníkům, kteří dnes musejí často čekat hodiny na přetížené příslušníky, aby se vyřešilo banální ťuknutí dvou vozů.

Druhá rovina pohledu už věc trochu zesložiťuje. Není totiž jasné, jak by se v takových případech ex post určoval viník. Pokud by se pojistné plnění čerpalo ze zákonné pojistky viníka, který by se po nehodě tvářil jako že vinu přijímá, vše u pojišťovny zařídí a přitom by posléze odmítl svou vinu uznat, aby nepřišel o bonusy, bez vyšetření policie by postižený jen těžko prosazoval své nároky. To se sice může stát i nyní, ale je rozdíl, zda se bavíme o odřených plastech za 30 000 Kč, nebo o polorozbořeném autě za 300 000 Kč.

Podobný model ale funguje v mnoha státech v našem okolí a pokud si zákonodárci tentokrát dobře přečtou již osvědčené zákony, nemuselo by to dopadnout špatně. Rozhodně by nebylo akceptovatelné, aby se postižení ve velké míře obtížně dovolávali svých nároků.

O co vlastně policii jde?

Nevyřešenou otázkou také zůstává, jak by viníci takových nehod byli trestáni. Zřejmě nijak. Zákon sice říká, že viník nehod má být potrestán, ale pokud u ní nebude policie, těžko může být udělen trest např. na základě hlášení pojišťovny. V souvislosti s touto změnou by musely být změněny i další zákony a při té příležitosti i trochu „zrozumněny”. Dnes např. zákon hovoří o trestu v podobě zákazu řízení při způsobení nehody se škodou vyšší než 50 000 Kč. To je naprosto absurdní ustanovení, zákon musí při udělování trestu přihlížet k důvodu vzniku škody a nikoli ke způsobené škodě. Opravení podřeného nárazníku Ferrari, které „ťuknete” na parkovišti, bude stát 100 tisíc, starou Škodu 120 takový rychlý pruh ještě zkrášlí a škoda bude prakticky nulová. Viník první nehody nebude půl roku řídit, viník té druhé nedostane ani pokutu. A v čem je první nehoda jiná než druhá? Pochybujeme ale o tom, že toto ze zákona v dohledné době zmizí, zájem policie i zákonodárce může být docela jiný.

Pokud totiž celý tento nápad opravdu projde a vznikne novela příslušných zákonů, dočkáme se dalšího výrazného pozivita. Tím, že policie bude vyšetřovat a evidovat jenom nehody se škodou nad 500 000 korun, rázem ubude ze statistik drtivá většina nehod. Ze dne na den tak dle oficiální čísel poklesne nehodovost v řádu desítek procent a to je přece skvělé. Policie bude moci opět říkat, jak dobře pracuje a ministerstvo, jak skvělý zákon připravilo.

Současné zákony mají ale ještě jedno slabé místo, a to je posuzování počtu obětí dopravních nehod. Těch totiž přibylo a ani výše zmiňovaná změna s tím nic nenadělá. Máme tedy návrh - pokud by policie přišla s tím, že do statistik usmrcených budou počítání jen ti, kteří zemřou okamžitě při nehodě, jinak už může být důvodem jejich úmrtí prakticky cokoli, můžeme se dočkat stavu, že naše silnice budou nejbezpečnější v Evropě. A to přece všichni chceme, realita dnes už zřejmě nikoho nezajímá...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků