Londýn jde s dobou. Tamní policie bude jezdit vodíkovými Toyotami

Vozy budou tankovat na pěti vodíkových stanicích. Zatím bylo Metropolitní policii dodáno jedenáct vodíkových Toyot Mirai.

Pokud se někde píše o neobvyklých policejních vozech, většinou jde o další luxusní přírůstek strážců zákona v Dubaji, elektromobily BMW i3, dálničních stíhačkách, případně BMW i8 zapůjčené Policii České republiky. Zkrátka ne všechny policejní vozy musejí být nudné krabice na kolech, kterým ujede kde kdo, byť dnes o to o vysokých výkonech také zrovna nebude.

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

Metropolitní policie Londýn získala jedenáct vodíkových Toyot Mirai díky grantu iniciativy Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking. Vozy budou sloužit jako služební, a to v „bitevních“ barvách, ale také jako neoznačená. Cílem nebylo přímo poukázat na neobvyklost takových vozů, podobně jako v Dubaji, ale pomoci naplnit strategie pro čistější ovzduší v Londýně. Vozy budou využívat pět vodíkových stanic, díky investicím do infrastruktury se však v budoucnu síť „čerpaček“ rozšíří.

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

„Jsou to naše první bezemisní služební vozidla, což pro nás znamená zajímavý posun. Metropolitní policie společně s primátorem města usiluje o maximálně ekologický přístup, a to znamená používání flotily šetrné k životnímu prostředí. Koncem roku 2015 jsme hledali způsob, jak nahradit vozidla v naší flotile hybridními modely a elektromobily, ale zkoumali jsme i další nové technologie, kam patří i vodík,“ říká velitel londýnské metropolitní policie.

Celkem už Toyota prodala zhruba 5000 vodíkových modelů Mirai, což je vzhledem k žalostnému počtu tankovacích míst docela úspěch. Třeba u nás je taková stanice pouze jedna taková stanice, navíc neveřejná, v příštích osmi letech by však měl být jejich počet vyšší než deset. I to je ale pořád málo...

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků