Policie hodlá zavést pevnou výši pokut

Již krátce po svém nástupu oznámil nový policejní prezident Vladislav Husák, že hodlá zavést pevnou výši pokut. V této době lze každý přestupek "ohodnotit" různou výší, která se odvíjí většinou od momentální nálady příslušníka policie, což vytváří, dle vyjádření policejního prezidenta, korupční prostředí. Jak by měl pevný sazebník vypadat, se uvidí v první polovině příštího roku, kdy se na něm bude pracovat. Policejní prezident dále uvedl, že není ještě zcela jasné, zda budou mít všechny přestupky jasnou a danou cifru, nebo jen některé s tím, že u ostatních budou dány mantinely, v jakých se bude pokuta pohybovat.

Tak jako vše má i tento nápad dvě strany. Na straně jedné se předejde možnostem korupce a omezí se náladovost příslušníku. Na straně druhé znemožní trestat méně, než je zrovna nutné. Pokud nebude možnost přestupek ohodnotit pouze domluvou, ale vždy pokutou, bude se opět jednat pouze o výběr peněž do státni pokladny, bez patřičného preventivního efektu.

Pavel Janda dodává: Pevná výše pokut není dobrým řešením. Ve výsledku stejný přestupek může být spáchán za rozdílných okolností, různými řidiči atp. a výše pokuty tomu musí odpovídat. Je známou pravdou, že právo musí být více nerovné než rovné, aby bylo spravedlivé a pevná výše pokut bude mít za následek nespravedlivé trestání a omezení preventivního efektu pokuty - nespravedlivý trest nikdy nevede k nápravě pachatele. Zda takový systém bude předcházet korupci je poměrně diskutabilní. Myslím, že u nás se neplatí za to, jak má být pokuta vysoká, ale spíše za to, zda vůbec má či nemá být udělena. A tomu její pevná výše určitě nepředejde.

Korupci se přitom dá předcházet úplně jinak. Např. v mnoha vyspělých státech patří k dobrému bontonu, že policie vůbec nepracuje s penězi, ale jen rozdává pokuty, které jsou hrazeny na zvláštním místě nebo bezhotovostně. Pětistovka bez bločku se pak předává o poznání hůře... Začínat u pevné výše pokut nepovažuji za šťastné, v našem prostředí by bylo dobré začít něčím rasantnějším.

Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

dnes | Vladimír Kadera | 17 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 21 příspěvků
TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Hyundai i30 N Fastback

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

15.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 149 příspěvků