Policie hodlá zavést pevnou výši pokut

Již krátce po svém nástupu oznámil nový policejní prezident Vladislav Husák, že hodlá zavést pevnou výši pokut. V této době lze každý přestupek "ohodnotit" různou výší, která se odvíjí většinou od momentální nálady příslušníka policie, což vytváří, dle vyjádření policejního prezidenta, korupční prostředí. Jak by měl pevný sazebník vypadat, se uvidí v první polovině příštího roku, kdy se na něm bude pracovat. Policejní prezident dále uvedl, že není ještě zcela jasné, zda budou mít všechny přestupky jasnou a danou cifru, nebo jen některé s tím, že u ostatních budou dány mantinely, v jakých se bude pokuta pohybovat.

Tak jako vše má i tento nápad dvě strany. Na straně jedné se předejde možnostem korupce a omezí se náladovost příslušníku. Na straně druhé znemožní trestat méně, než je zrovna nutné. Pokud nebude možnost přestupek ohodnotit pouze domluvou, ale vždy pokutou, bude se opět jednat pouze o výběr peněž do státni pokladny, bez patřičného preventivního efektu.

Pavel Janda dodává: Pevná výše pokut není dobrým řešením. Ve výsledku stejný přestupek může být spáchán za rozdílných okolností, různými řidiči atp. a výše pokuty tomu musí odpovídat. Je známou pravdou, že právo musí být více nerovné než rovné, aby bylo spravedlivé a pevná výše pokut bude mít za následek nespravedlivé trestání a omezení preventivního efektu pokuty - nespravedlivý trest nikdy nevede k nápravě pachatele. Zda takový systém bude předcházet korupci je poměrně diskutabilní. Myslím, že u nás se neplatí za to, jak má být pokuta vysoká, ale spíše za to, zda vůbec má či nemá být udělena. A tomu její pevná výše určitě nepředejde.

Korupci se přitom dá předcházet úplně jinak. Např. v mnoha vyspělých státech patří k dobrému bontonu, že policie vůbec nepracuje s penězi, ale jen rozdává pokuty, které jsou hrazeny na zvláštním místě nebo bezhotovostně. Pětistovka bez bločku se pak předává o poznání hůře... Začínat u pevné výše pokut nepovažuji za šťastné, v našem prostředí by bylo dobré začít něčím rasantnějším.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků