Policie hodlá zavést pevnou výši pokut

Policie hodlá zavést pevnou výši pokut

Již krátce po svém nástupu oznámil nový policejní prezident Vladislav Husák, že hodlá zavést pevnou výši pokut. V této době lze každý přestupek "ohodnotit" různou výší, která se odvíjí většinou od momentální nálady příslušníka policie, což vytváří, dle vyjádření policejního prezidenta, korupční prostředí. Jak by měl pevný sazebník vypadat, se uvidí v první polovině příštího roku, kdy se na něm bude pracovat. Policejní prezident dále uvedl, že není ještě zcela jasné, zda budou mít všechny přestupky jasnou a danou cifru, nebo jen některé s tím, že u ostatních budou dány mantinely, v jakých se bude pokuta pohybovat.

Tak jako vše má i tento nápad dvě strany. Na straně jedné se předejde možnostem korupce a omezí se náladovost příslušníku. Na straně druhé znemožní trestat méně, než je zrovna nutné. Pokud nebude možnost přestupek ohodnotit pouze domluvou, ale vždy pokutou, bude se opět jednat pouze o výběr peněž do státni pokladny, bez patřičného preventivního efektu.

Pavel Janda dodává: Pevná výše pokut není dobrým řešením. Ve výsledku stejný přestupek může být spáchán za rozdílných okolností, různými řidiči atp. a výše pokuty tomu musí odpovídat. Je známou pravdou, že právo musí být více nerovné než rovné, aby bylo spravedlivé a pevná výše pokut bude mít za následek nespravedlivé trestání a omezení preventivního efektu pokuty - nespravedlivý trest nikdy nevede k nápravě pachatele. Zda takový systém bude předcházet korupci je poměrně diskutabilní. Myslím, že u nás se neplatí za to, jak má být pokuta vysoká, ale spíše za to, zda vůbec má či nemá být udělena. A tomu její pevná výše určitě nepředejde.

Korupci se přitom dá předcházet úplně jinak. Např. v mnoha vyspělých státech patří k dobrému bontonu, že policie vůbec nepracuje s penězi, ale jen rozdává pokuty, které jsou hrazeny na zvláštním místě nebo bezhotovostně. Pětistovka bez bločku se pak předává o poznání hůře... Začínat u pevné výše pokut nepovažuji za šťastné, v našem prostředí by bylo dobré začít něčím rasantnějším.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků