Policie hodlá zavést pevnou výši pokut

Již krátce po svém nástupu oznámil nový policejní prezident Vladislav Husák, že hodlá zavést pevnou výši pokut. V této době lze každý přestupek "ohodnotit" různou výší, která se odvíjí většinou od momentální nálady příslušníka policie, což vytváří, dle vyjádření policejního prezidenta, korupční prostředí. Jak by měl pevný sazebník vypadat, se uvidí v první polovině příštího roku, kdy se na něm bude pracovat. Policejní prezident dále uvedl, že není ještě zcela jasné, zda budou mít všechny přestupky jasnou a danou cifru, nebo jen některé s tím, že u ostatních budou dány mantinely, v jakých se bude pokuta pohybovat.

Tak jako vše má i tento nápad dvě strany. Na straně jedné se předejde možnostem korupce a omezí se náladovost příslušníku. Na straně druhé znemožní trestat méně, než je zrovna nutné. Pokud nebude možnost přestupek ohodnotit pouze domluvou, ale vždy pokutou, bude se opět jednat pouze o výběr peněž do státni pokladny, bez patřičného preventivního efektu.

Pavel Janda dodává: Pevná výše pokut není dobrým řešením. Ve výsledku stejný přestupek může být spáchán za rozdílných okolností, různými řidiči atp. a výše pokuty tomu musí odpovídat. Je známou pravdou, že právo musí být více nerovné než rovné, aby bylo spravedlivé a pevná výše pokut bude mít za následek nespravedlivé trestání a omezení preventivního efektu pokuty - nespravedlivý trest nikdy nevede k nápravě pachatele. Zda takový systém bude předcházet korupci je poměrně diskutabilní. Myslím, že u nás se neplatí za to, jak má být pokuta vysoká, ale spíše za to, zda vůbec má či nemá být udělena. A tomu její pevná výše určitě nepředejde.

Korupci se přitom dá předcházet úplně jinak. Např. v mnoha vyspělých státech patří k dobrému bontonu, že policie vůbec nepracuje s penězi, ale jen rozdává pokuty, které jsou hrazeny na zvláštním místě nebo bezhotovostně. Pětistovka bez bločku se pak předává o poznání hůře... Začínat u pevné výše pokut nepovažuji za šťastné, v našem prostředí by bylo dobré začít něčím rasantnějším.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků