Policie chce využít mýtné brány k měření rychlosti

Policie chce využít mýtné brány k měření rychlosti

Již před spuštěním systému elektronického mýta na našich dálnicích a rychlostních komunikacích se spekulovalo o tom, k čemu všemu by mohly chtít státní orgány využít schopnosti sytému sledovat pohyb všech vozů projíždějících pod jednotlivými mýtnými branami. Jednou z oblíbených možností bylo i tzv. průjezdové měření rychlosti, tedy zaznamenávání času, za který vozidlo urazí vzdálenost mezi dvěma branami a následné vyhodnocení dosažené průměrné rychlosti. Pokud by rychlost byla vyšší než povolená, mohl by být řidič vozu pokutován stejně jako v případě, kdy je mu rychlost změřena jakoukoli „klasickou” metodou. Ostatně už dnes fungují na některých místech země kamery pro sledování provozu speciálně za tímto účelem (např. pražská jižní spojka, magistrála atp.)

Dřívejší spekulace se nyní staly realitou, policie oficiálně oslovila ministerstvo dopravy se žádostí, zda bude možné mýtné brány k tomuto účelu možné využít. Technicky nepředstavuje celá záležitost žádný problém ani zásadní vícenáklad, mýtný systém již dnes zaznamenává registrační značky všech vozidel pod branami projíždějících, pouze takto nasbírané informace týkající se osobních vozů neukládá a nevyhodnocuje.

Jedním z hlavních zastánců využití mýtných bran pro tento účel není nikdo jiný než nechvalně známý Zdeněk Bambas, současný šéf dopravní policie. Takové měření rychlosti považuje za správné a spravedlivé a je si vědom toho, že úprava celého systému pro toto využití není ničím složitým. Bambasovo nadšení pro rychlé zavedení takových kontrol krotí ministerstvo dopravy, které toto využití považuje sice za reálné, nepředpokládá však, že by k jeho reálnému nasazení mohlo dojít dříve než za několik měsíců. Celé elektronické mýto čeká na přelomu ledna a února audit, další jednání mezi policií a ministerstvem proběhnou až po jeho vyhodnocení.

Toto využití systému naráží na dva problémy. První je především morální, takto masivní sledování pohybu tak obrovského počtu osob nemá v Česku obdoby a dotýká se svobody každého z nás. Takové informace by neměly být nikde ukládány už z podstaty věci, o tom, že jsou snadno zneužitelné, ani nemusíme hovořit. S tím souvisí i druhý problém, zákonný. Zařízení snímá i tvář řidiče a fungování systému by se tak dostalo do konfliktu se zákonem na ochranu osobních údajů, pakliže by takové údaje ukládány a vyhodnocovány. „Pokud by se snímala pouze registrační značka vozidel, bylo by vše v pořádku, ale jestliže se má zpracovávat i podoba řidiče, musely by být splněny podmínky zákona na ochranu osobních údajů. A to by v tomto případě mohl být problém,“ řekl k celé věci Igor Němec, předseda Úřadu na ochranu osobních údajů.

Zejména z výše uvedených důvodů je využívání mýtných bran pro tyto účely v civilizovaných zemích zákonem zakázáno, např. v Rakousku, kde funguje stejný systém jako u nás, nebo v Německu, kde brány slouží jako podpora satelitního systémy. My ale žijeme v České republice a u nás rozpaky státní správy očekávat snad ani nelze. Na čem jsme, budeme vědět zřejmě již během následujících měsíců.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků