Policie chce využít mýtné brány k měření rychlosti

Policie chce využít mýtné brány k měření rychlosti

Již před spuštěním systému elektronického mýta na našich dálnicích a rychlostních komunikacích se spekulovalo o tom, k čemu všemu by mohly chtít státní orgány využít schopnosti sytému sledovat pohyb všech vozů projíždějících pod jednotlivými mýtnými branami. Jednou z oblíbených možností bylo i tzv. průjezdové měření rychlosti, tedy zaznamenávání času, za který vozidlo urazí vzdálenost mezi dvěma branami a následné vyhodnocení dosažené průměrné rychlosti. Pokud by rychlost byla vyšší než povolená, mohl by být řidič vozu pokutován stejně jako v případě, kdy je mu rychlost změřena jakoukoli „klasickou” metodou. Ostatně už dnes fungují na některých místech země kamery pro sledování provozu speciálně za tímto účelem (např. pražská jižní spojka, magistrála atp.)

Dřívejší spekulace se nyní staly realitou, policie oficiálně oslovila ministerstvo dopravy se žádostí, zda bude možné mýtné brány k tomuto účelu možné využít. Technicky nepředstavuje celá záležitost žádný problém ani zásadní vícenáklad, mýtný systém již dnes zaznamenává registrační značky všech vozidel pod branami projíždějících, pouze takto nasbírané informace týkající se osobních vozů neukládá a nevyhodnocuje.

Jedním z hlavních zastánců využití mýtných bran pro tento účel není nikdo jiný než nechvalně známý Zdeněk Bambas, současný šéf dopravní policie. Takové měření rychlosti považuje za správné a spravedlivé a je si vědom toho, že úprava celého systému pro toto využití není ničím složitým. Bambasovo nadšení pro rychlé zavedení takových kontrol krotí ministerstvo dopravy, které toto využití považuje sice za reálné, nepředpokládá však, že by k jeho reálnému nasazení mohlo dojít dříve než za několik měsíců. Celé elektronické mýto čeká na přelomu ledna a února audit, další jednání mezi policií a ministerstvem proběhnou až po jeho vyhodnocení.

Toto využití systému naráží na dva problémy. První je především morální, takto masivní sledování pohybu tak obrovského počtu osob nemá v Česku obdoby a dotýká se svobody každého z nás. Takové informace by neměly být nikde ukládány už z podstaty věci, o tom, že jsou snadno zneužitelné, ani nemusíme hovořit. S tím souvisí i druhý problém, zákonný. Zařízení snímá i tvář řidiče a fungování systému by se tak dostalo do konfliktu se zákonem na ochranu osobních údajů, pakliže by takové údaje ukládány a vyhodnocovány. „Pokud by se snímala pouze registrační značka vozidel, bylo by vše v pořádku, ale jestliže se má zpracovávat i podoba řidiče, musely by být splněny podmínky zákona na ochranu osobních údajů. A to by v tomto případě mohl být problém,“ řekl k celé věci Igor Němec, předseda Úřadu na ochranu osobních údajů.

Zejména z výše uvedených důvodů je využívání mýtných bran pro tyto účely v civilizovaných zemích zákonem zakázáno, např. v Rakousku, kde funguje stejný systém jako u nás, nebo v Německu, kde brány slouží jako podpora satelitního systémy. My ale žijeme v České republice a u nás rozpaky státní správy očekávat snad ani nelze. Na čem jsme, budeme vědět zřejmě již během následujících měsíců.

bazar

Audi A3 1,8
Rok výroby: 1998
Stav: 153 237 km
Cena: 40 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2011
Stav: 155 197 km
Cena: 590 000 Kč
Audi TT 2
Rok výroby: 2009
Stav: 44 866 km
Cena: 350 000 Kč
Audi S4 3
Rok výroby: 2011
Stav: 42 108 km
Cena: 680 000 Kč
Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků