Policie až od dvaceti tisíc korun

Ke snížení počtu evidovaných dopravních nehod přispělo zvýšení hranice výše škody na 20 tisíc Kč, kdy se musí přivolat policie. Tato zdánlivá drobnost však může způsobit ještě další komplikace, pokud hodláte uplatňovat pojistku.
Policie až od dvaceti tisíc korun

Tato dvacetitisícová hranice také nemusí vůbec platit pro každého. Je jasné, že když při nehodě dojde ke zranění, bez policie se neobejdete. Stejně tak, máte-li vozidlo na leasing, firemní nebo z půjčovny. Speciálně u leasingů je to povinnost leasingového nájemce vyplývající z leasingové smlouvy a při jejím nedodržení mu leasingová společnost nejen nemusí povolit tzv. vinkulaci (tzn. že nájemce, resp. opravce dostane pojistné plnění), ale může ho za to i sankcionovat (a pokuty se pohybují obvykle v řádu tisíců až desetitisíců Kč).

Na „běžné“ majitele vozidel však také číhá nebezpečí. Některé pojišťovny ve smlouvě výslovně hovoří o hranici nižší (např. pět tisíc Kč), takže při vyšší škodě nastanou problémy. Zvláště patrné to může být u havarijního pojištění. Další klička, která se zde ukrývá, je v solventnosti dalších účastníků nehody. Je nanejvýš rozumné ověřit si jejich totožnost hned na místě a nespoléhat se jen na to, co říkají. Pak by mohli popřít, že se nějaká nehoda stala, a kdo vám co dá? Stejně byste měli mít jasno o zavinění. Znám případy, kdy policie určila zavinění dopravní nehody na 50 procent oběma účastníkům nebo kdy viníka nedokázala určit. V tom prvním případě dostali oba pouze polovinu pojistného plnění, v tom druhém ani jeden nic.

Další notoricky známá zásada je nechat si prohlédnout vozidlo zástupcem pojišťovny. Rozhodně nestačí váš odhad výše škody, ani přinést rovnou fakturu za opravu. Pokud si to sami vyfotíte, asi se budete muset v pojišťovně trochu dohadovat, aby vám to uznali. Jestli se však k takovému kroku rozhodnete (třeba kvůli časové tísni), doporučuji vyfotit s výtiskem novin vyšlých toho dne, samozřejmě musí být také zřetelná SPZ. A nahlaste nehodu pojišťovně (třeba i telefonicky).

A na závěr ještě jednu malou, ale důležitou poznámku. Těch 20 tisíc Kč, to je součet škod na všech vozidlech z dané nehody. Když tuto sumu přesáhnete, budete mít co dělat, abyste to pojišťovně zdůvodnili a dosáhli vyplacení celé náhrady, na kterou máte nárok. Většinou jsou pojišťovny do určité výše benevolentní, ale nemůžete na to spoléhat. Jednoduše řečeno – musíte si dávat pozor. A teď už jen zbývá popřát vám hodně štěstí, raději ať tyto rady nepotřebujete…

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků