Policie až od dvaceti tisíc korun

Ke snížení počtu evidovaných dopravních nehod přispělo zvýšení hranice výše škody na 20 tisíc Kč, kdy se musí přivolat policie. Tato zdánlivá drobnost však může způsobit ještě další komplikace, pokud hodláte uplatňovat pojistku.
Policie až od dvaceti tisíc korun

Tato dvacetitisícová hranice také nemusí vůbec platit pro každého. Je jasné, že když při nehodě dojde ke zranění, bez policie se neobejdete. Stejně tak, máte-li vozidlo na leasing, firemní nebo z půjčovny. Speciálně u leasingů je to povinnost leasingového nájemce vyplývající z leasingové smlouvy a při jejím nedodržení mu leasingová společnost nejen nemusí povolit tzv. vinkulaci (tzn. že nájemce, resp. opravce dostane pojistné plnění), ale může ho za to i sankcionovat (a pokuty se pohybují obvykle v řádu tisíců až desetitisíců Kč).

Na „běžné“ majitele vozidel však také číhá nebezpečí. Některé pojišťovny ve smlouvě výslovně hovoří o hranici nižší (např. pět tisíc Kč), takže při vyšší škodě nastanou problémy. Zvláště patrné to může být u havarijního pojištění. Další klička, která se zde ukrývá, je v solventnosti dalších účastníků nehody. Je nanejvýš rozumné ověřit si jejich totožnost hned na místě a nespoléhat se jen na to, co říkají. Pak by mohli popřít, že se nějaká nehoda stala, a kdo vám co dá? Stejně byste měli mít jasno o zavinění. Znám případy, kdy policie určila zavinění dopravní nehody na 50 procent oběma účastníkům nebo kdy viníka nedokázala určit. V tom prvním případě dostali oba pouze polovinu pojistného plnění, v tom druhém ani jeden nic.

Další notoricky známá zásada je nechat si prohlédnout vozidlo zástupcem pojišťovny. Rozhodně nestačí váš odhad výše škody, ani přinést rovnou fakturu za opravu. Pokud si to sami vyfotíte, asi se budete muset v pojišťovně trochu dohadovat, aby vám to uznali. Jestli se však k takovému kroku rozhodnete (třeba kvůli časové tísni), doporučuji vyfotit s výtiskem novin vyšlých toho dne, samozřejmě musí být také zřetelná SPZ. A nahlaste nehodu pojišťovně (třeba i telefonicky).

A na závěr ještě jednu malou, ale důležitou poznámku. Těch 20 tisíc Kč, to je součet škod na všech vozidlech z dané nehody. Když tuto sumu přesáhnete, budete mít co dělat, abyste to pojišťovně zdůvodnili a dosáhli vyplacení celé náhrady, na kterou máte nárok. Většinou jsou pojišťovny do určité výše benevolentní, ale nemůžete na to spoléhat. Jednoduše řečeno – musíte si dávat pozor. A teď už jen zbývá popřát vám hodně štěstí, raději ať tyto rady nepotřebujete…

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků