Policejní statistiky: zloději v Česku za den ukradnou pětatřicet aut

Duben je měsíc, kdy se v Česku tradičně nejvíc ztrácejí auta. Ze dnů je nejrizikovější předvíkendový čtvrtek. Pokud má váš vůz navíc stříbrošedou barvu a bydlíte v Praze, možnost odcizení se ještě zvyšuje. Největší zájem zlodějských gangů je o auta, kterých u nás jezdí nejvíc – o škodovky, za nimi jsou v žebříčku další vozidla koncernu Volkswagen a značky Renault. Na opačném konci tabulky figurují vozy asijských automobilek.

Pohled do statistik hovoří mimo jiné o tom, že u nás počet krádeží rok od roku klesá. Za posledních deset se ztratilo 210 280 vozidel. Loni jich zmizelo 13 109 a od letošního 1. ledna 4100 v ceně takřka šest set milionů korun. Oficiální Statistiky krádeží vozidel v ČR uvádějí, že každých 40 minut zmízí jedno vozidlo, na den vychází 35 odcizených aut, měsíční průměr je 1050 vozů. To znamená, že denní škoda dělá zhruba 5,5 milionu korun.

Jsme zemí, kde se kradená auta vrací na trh

„Pokles odcizování je způsobený tím, že Česká republika se stává spíše zemí, kde jsou odcizená auta legalizována. Důvodem je nedokonalá legislativa v oblasti přihlašování. Největší problém spatřujeme v neexistenci fyzických kontrol. Podle našeho stanoviska by měl být kromě technické kontroly součástí přihlášení také test originality. Mělo by se prověřovat, jestli není vozidlo odcizené, včetně prověření původu v zahraničí, nebo zda není složené z dílů několika různých vozů. Tady by měla pomoci změna legislativy,“ sdělila AutoRevue.cz vrchní komisařka Policejního prezidia ČR Veronika Hodačová.

Více jak dvě třetiny ze ztracených aut jsou v Česku rozmontovány na náhradní díly. Další část je po změněné identity a padělaní dokladů znovu zaregistrována, ostatní nenávratně zmizí směrem na východ. „Krádeže vozidel jsou doménou spíše organizovaných skupin, často napojených na státy bývalého Sovětského svazu. V těchto zemích obvykle končí dražší a luxusní vozidla, která jsou odcizená na zakázku,“ pokračovala Hodačová s tím, že objasněnost se u krádeží motorových vozidel v posledních letech pohybuje pouze mezi 12 a 15 procenty.

Úbytek krádeží je potěšitelný, ale čísla a škody jsou pořád hodně vysoké. Je vidět, že dobře organizovaní pachatelé jsou před zabezpečovacími zařízeními a policií stále o krok napřed. Ono je vlastně dobře, že už ten duben pomalu končí.

Počty ukradených aut v ČR

 

Rok

Odcizená vozidla

2002

26 143

2003

25 331

2004

24 230

2005

23 040

2006

20 996

2007

20 329

2008

18 793

2009

17 770

2010

13 109

Zdroj: www.rokzabezpecenivozidel.cz

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky