Policejní statistiky: zloději v Česku za den ukradnou pětatřicet aut

Policejní statistiky: zloději v Česku za den ukradnou pětatřicet aut

Duben je měsíc, kdy se v Česku tradičně nejvíc ztrácejí auta. Ze dnů je nejrizikovější předvíkendový čtvrtek. Pokud má váš vůz navíc stříbrošedou barvu a bydlíte v Praze, možnost odcizení se ještě zvyšuje. Největší zájem zlodějských gangů je o auta, kterých u nás jezdí nejvíc – o škodovky, za nimi jsou v žebříčku další vozidla koncernu Volkswagen a značky Renault. Na opačném konci tabulky figurují vozy asijských automobilek.

Pohled do statistik hovoří mimo jiné o tom, že u nás počet krádeží rok od roku klesá. Za posledních deset se ztratilo 210 280 vozidel. Loni jich zmizelo 13 109 a od letošního 1. ledna 4100 v ceně takřka šest set milionů korun. Oficiální Statistiky krádeží vozidel v ČR uvádějí, že každých 40 minut zmízí jedno vozidlo, na den vychází 35 odcizených aut, měsíční průměr je 1050 vozů. To znamená, že denní škoda dělá zhruba 5,5 milionu korun.

Jsme zemí, kde se kradená auta vrací na trh

„Pokles odcizování je způsobený tím, že Česká republika se stává spíše zemí, kde jsou odcizená auta legalizována. Důvodem je nedokonalá legislativa v oblasti přihlašování. Největší problém spatřujeme v neexistenci fyzických kontrol. Podle našeho stanoviska by měl být kromě technické kontroly součástí přihlášení také test originality. Mělo by se prověřovat, jestli není vozidlo odcizené, včetně prověření původu v zahraničí, nebo zda není složené z dílů několika různých vozů. Tady by měla pomoci změna legislativy,“ sdělila AutoRevue.cz vrchní komisařka Policejního prezidia ČR Veronika Hodačová.

Více jak dvě třetiny ze ztracených aut jsou v Česku rozmontovány na náhradní díly. Další část je po změněné identity a padělaní dokladů znovu zaregistrována, ostatní nenávratně zmizí směrem na východ. „Krádeže vozidel jsou doménou spíše organizovaných skupin, často napojených na státy bývalého Sovětského svazu. V těchto zemích obvykle končí dražší a luxusní vozidla, která jsou odcizená na zakázku,“ pokračovala Hodačová s tím, že objasněnost se u krádeží motorových vozidel v posledních letech pohybuje pouze mezi 12 a 15 procenty.

Úbytek krádeží je potěšitelný, ale čísla a škody jsou pořád hodně vysoké. Je vidět, že dobře organizovaní pachatelé jsou před zabezpečovacími zařízeními a policií stále o krok napřed. Ono je vlastně dobře, že už ten duben pomalu končí.

Počty ukradených aut v ČR

 

Rok

Odcizená vozidla

2002

26 143

2003

25 331

2004

24 230

2005

23 040

2006

20 996

2007

20 329

2008

18 793

2009

17 770

2010

13 109

Zdroj: www.rokzabezpecenivozidel.cz

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků