Policejní statistiky ukazují, že rychlost není nejčastější příčinou nehod. Na druhou stranu jsou ale nehody zaviněné nepřizpůsobením rychlosti nejtragičtější.
Letos jsme se od Policie ČR dozvěděli, že je potřeba více kontrol a policistů v ulicích, neboť prý roste počet tragicky končících nehod. Ovšem i přes to, že policie vyslala do terénu více personálu, nijak zásadně se to na poklesu nehodovosti neprojevilo. Červenec byl dokonce opět velmi tragický, jak ukázuje aktuální statistika.
Člověk by si tak řekl, že je to tím, že všichni pořád překračují nejvyšší dovolenou rychlost. Jenže to je jenom obraz, který nastiňují masová média. V policejních statistikách nehodovosti za první polovinu roku 2014 totiž tzv. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (pozor, to nijak nesouvisí s nedovolenou rychlostí) figuruje až na pátém místě. Nejčastější příčinou nehod je nevěnování se řízení vozidla.
Policie dokonce vůbec neeviduje ve statistikách nehodovosti něco jako "překročení nejvyšší dovolené rychlosti". V následující tabulce je četnost nehod podle jejich příčiny za prvních šest měsíců roku 2014.
Pořadí |
příčina nehody řidičů motorových vozidel (leden - červen 2014) |
počet nehod |
1. |
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla |
6747 |
2. |
nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem |
3217 |
3. |
nesprávné otáčení nebo couvání |
3159 |
4. |
jiný druh nesprávného způsobu jízdy |
3049 |
5. |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky |
2271 |
6. |
nezvládnutí řízení vozidla |
2047 |
7. |
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky |
2020 |
8. |
nedání přednosti proti příkazu dopravní značkou Dej přednost |
1724 |
9. |
vyhýbání bez dostatečné boční vůle |
1301 |
10. |
jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru |
1106 |
Jak můžeme vidět, ani když sečteme počty nehod, v nichž nějakým způsobem figuruje slovíčko "rychlost", nedostaneme se na první místo v četnosti. Dlouhodobě nejčastější příčinou nehod je to, že se řidič plně nevěnoval řízení vozidla. Pod tím si můžeme představit prostě nepozornost, psaní textové zprávy, nesledování provozu, otáčení se na spolujezdce a podobně.
Důležité je si také vysvětlit pojmy nepřizpůsobení rychlosti, protože jak můžete v tabulce vidět, policie eviduje dvojicí různých nepřizpůsobení. Jedno ale mají společné – nejedná se automaticky o překročení nejvyšší dovolené rychlosti.
Pojem nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky znamená především rychlost vyšší, než jakou umožňuje například momentální adheze – sníh, dešť, šterk na silnici, ale také nerovnosti ve vozovce a podobně. Stav vozovky tedy ovlivňuje především počasí a také její povrch.
Naproti tomu nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky znamená vyšší rychlost, než jakou umožňuje zejména profil silnice, její konstrukce a poloměr zatáčky. Typicky se jedná o příliš velkou nájezdovou rychlost do ostré zatáčky či neodhadnutí prudkého stoupání nebo klesání.
Na druhou stranu ale statistiky nehod se smrtelným zraněním ukazují, že právě nepřizpůsobení rychlosti patří mezi nejtragičtější příčiny dopravních nehod. Ovšem to pořád neznamená, že během nehody došlo k překročení nejvyšší dovolené rychlosti.
Pořadí |
nejtragičtější příčiny nehod motorových vozidel (leden - červen 2014) |
počet usmrcených osob |
1. |
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky |
44 |
2. |
jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru |
39 |
3. |
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla |
30 |
4. |
nezvládnutí řízení vozidla |
13 |
5. |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky |
12 |
6. |
jiný druh nepřiměřené rychlosti |
12 |
7. |
nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu |
10 |
8. |
nedání přednosti proti příkazu dopravní značkou Dej přednost |
10 |
9. |
při předjíždění došlo k ohrožení protijedoucího řidiče vozidla |
8 |
10. |
nedání přednosti při odbočování vlevo |
8 |
11. |
nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu |
8 |
Jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru (3,5% pravděpodobnost úmrtí) a nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (2,2% pravděpodobnost úmrtí) jsou i procentuálně nejrizikovější nehody.
Zajímavé je i podívat na vývoj nehodovosti podle objemové třídy a stáří vozidla. Nejvíce nehod připadá na vozidla se zdvihovým objemem 1,5 až 1,9 litru, ve stejné kategorii je i největší počet smrtelných nehod. Ovšem procentuálně je nejrizikovější skupina vozidel s objemem válců do jednoho litru. Většina těchto aut jsou velmi malá auta, která jsou při střetu s větším vozem v nevýhodě. Ale to už také v případě moderních vozů nemusí být pravda.
Trochu jsme upravili policejní tabulku, aby byla vidět procentuální pravděpodobnost usmrcení při nehodě v závislosti na tom, jak velký máte motor. Jistě, je to jenom statistika, ale i tak:
Objem motoru cm3 |
počet nehod |
tj. % |
počet usmrcených |
tj. % |
rozdíl proti 2013 |
pravděpodobnost usmrcení |
do 1000 |
419 |
1,9 |
6 |
3,1 |
+3 |
1,43 % |
1000 - 1499 |
6304 |
29,1 |
58 |
29,7 |
+6 |
0,92 % |
1500 - 1999 |
9496 |
43,9 |
78 |
40,0 |
-5 |
0,82 % |
2000 - 3000 |
5153 |
23,8 |
51 |
26,2 |
+14 |
0,99 % |
nad 3000 |
266 |
1,2 |
2 |
1,0 |
0 |
0,75 % |
celkem OA |
21 638 |
100,0 |
195 |
100,0 |
+18 |
0,90 % |
Ovšem statistika stáří vozidel naznačuje, že jsou modernější auta skutečně bezpečnější. Zatímco nejvíce bourají řidiči vozidel z let 2005 až 2010, nejvíce smrtelných nehod připadá na vozidla z roku 1995 až 1999. Ačkoli četnost nehod vozidel z let 2011 až 2013 je skoro stejná jako u vozidel z let 2000 až 2004, počet smrtelných nehod je poloviční u modernějších aut. Vozidla vyrobená v roce 2014 pak nemají zatím evidovanou žádnou smrtelnou nehodu.
Rok výroby |
počet nehod |
usmrceno osob ve vozidle |
pravděpodobnost usmrcení |
starší než 1970 |
5 |
0 |
0,00 % |
1970 - 1979 |
38 |
0 |
0,00 % |
1980 - 1984 |
26 |
0 |
0,00 % |
1985 - 1989 |
220 |
2 |
0,91 % |
1990 - 1994 |
1055 |
12 |
1,42 % |
1995 - 1999 |
7463 |
45 |
0,60 % |
2000 - 2004 |
9782 |
31 |
0,32 % |
2005 - 2010 |
17155 |
37 |
0,22 % |
2011 - 2013 |
9577 |
15 |
0,16 % |
2014 |
826 |
0 |
0,00 % |
Z obou tabulek tak plyne, že největší pravděpodobnost úmrtí při nehodě je ve vozidle z roku výroby 1990 až 1994 a s objemem motoru do jedoho litru. Nejbezpečnější jsou naopak nová vozidla s motorem o objemu nad tři litry. Ještě se sluší zmínit, že nejvíce nehod bylo zaznamenáno na místních komunikacích, ale nejvíce úmrtí statistika eviduje při nehodách na silnicích I. třídy a dále na silnicích II. třídy.
Druh komunikace |
počet nehod |
rozdíl proti 2013 |
počet usmrcených |
rozdíl proti 2013 |
pravděpodobnost usmrcení |
dálnice |
1018 |
-366 |
14 |
+4 |
1,38 % |
silnice I. třídy |
6035 |
-217 |
92 |
-5 |
1,52 % |
silnice II. třídy |
5725 |
+139 |
71 |
+18 |
1,24 % |
silnice III. třídy |
4763 |
-211 |
45 |
+10 |
0,94 % |
komunikace sledovaná |
6157 |
-157 |
15 |
-7 |
0,24 % |
komunikace místní |
14 465 |
+188 |
25 |
+4 |
0,17 % |
účelová komunikace |
1935 |
+256 |
4 |
+2 |
0,21 % |