Policejní prezident selhal a porušil zákon. Jenže...

Policejní prezident selhal a porušil zákon. Jenže...

Těžko vysvětlíte svému dítěti, že je kouření špatné, když budete mít současně cigaretu v koutku úst. Těžko můžete mluvit o tom, že je třeba zklidnit provoz na pozemních komunikacích, když budete veřejně porušovat polovinu z nově schválených paragrafů. A přesto to v naší zemi někdo zkouší.

Policejní prezident Vladislav Husák byl přistižen reportéry MF Dnes při rychlé jízdě za hranicí platných předpisů. Šéf policie ve svém Superbu na dálnici místy atakoval rychlost až 180 km/h. K tomu je ještě třeba připočítat sedmdesátku v obci a podle reportérů MF Dnes prý i nebezpečnou až riskantní jízdu.

Trochu tragikomická situace nastala po odhalení daných přestupků. Policejní prezident vydal tiskové prohlášení, ve kterém se k danému činu přiznává a navíc se veřejně kaje za své řidičské hříchy. Třešinkou na dortu je pak prohlášení, ve kterém oznamuje národu, že odevzdá svůj řidičský průkaz na 3 měsíce do depozitu a navíc pošle jakousi částku na nadační konto.

Tiskové prohlášení policejního prezidenta

V úterý a ve středu ráno jsem byl cestou do práce sledován redaktory deníku MF Dnes a přistižen při nikoli nevýznamném překročení povolené rychlosti na dálnici i v obci a údajně také při nebezpečném předjíždění. Mohl bych zpochybňovat průkaznost zveřejněných informací. Mohl bych se odvolávat na ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, který mi jako policistovi, je-li to nezbytně nutné k plnění úkolů, poskytuje úlevu z dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Mohl bych tvrdit, že jsem překročil rychlost, neboť jsem si všiml, že jsem sledován a cítil jsem se ohrožen. Nic takového neudělám. Jsem si vědom pochybení a veřejně se za něj omlouvám. Článek zveřejněný v MF Dnes může být podnětem k zahájení správního řízení pro podezření ze spáchání přestupku. Bez ohledu na to, zda se tak stane, či nikoliv, rozhodl jsem se učinit následující:

  1. Ještě dnes uložím svůj řidičský průkaz  na 3 měsíce u příslušného správního orgánu a po tu dobu nebudu řídit motorová vozidla.
  2. Ještě dnes poukáži částku 10 tisíc korun na konto Nadace „Národ dětem“, zřízené za účelem humanitní pomoci nemocným dětem hospitalizovaným na Klinice dětské hematologie a onkologie Fakultní nemocnice v Praze 5 Motole.

Mrzí mě, co se stalo, a nebude se to opakovat.

Ruka ruku myje

Téměř okamžitě s tímto prohlášením přichází ministr vnitra František Bublan, který prohlašuje, že s danou věcí nemůže nic dělat a vlastně ani nemá žádnou pravomoc, jak zasáhnout. Navíc mu prý stačí, že Vladislav Husák vyvodí z dané situace sám své závěry.

Přestože se šéf police doznal, že skutečně jel rychle a navíc jeho tvrzení podporují svědci incidentu, pro zahájení vyšetřování to prý nestačí. Ministr Bublan prohlásil, že svědectví a doznání je málo a to i pro zahájení šetření, které by jasně ukázalo, zda se Vladislav Husák dopustil přestupku nebo ne. Ministr vnitra tak vlastně supluje orgány, které mají na starost vyšetřování trestných činů a přestupků - samozvaný soudce a policista?

Celá situace se jistě rozplyne v čase a nakonec na to všichni zapomeneme. Ukázalo se ovšem, že pokud spáchá poměrně velký přestupek vrcholný představitel policie, stačí, aby si sám sobě uložil nějaký trest a vše je v pořádku. Pro běžné občany, kteří se nemohou potrestat sami, tu pak zůstanou body a pokuty.

Olej do ohně přilévat nebudeme

Ačkoli je chování pana Husáka vzhledem k jeho pozici nesporně nepřijatelné, nebudeme těmi, kdo si na celé situaci přihřeje polívčičku a nebudeme křičet do světa, jaký gauner to sedí v křesle policejního prezidenta. Již mnoho měsíců nový silniční zákon kritizujeme a odmítame pohled na řidiče porušujícího nejvyšší povolenou rychlost jako na někoho, kdo před chvílí postřílel celou sousedovic rodinu.

Na jednu stranu vysoký policejní úředník z principu nemůže porušovat zákony, které má sám hájit, a jsme přesvědčeni o tom, že jediným možným závěrem je jeho rezignace. Jako policista zkrátka musí zákony striktně dodržovat, pakliže je chce striktně vymáhat. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že šlo jen o přestupky, na které se takto pohlíží (ba dokonce je někdo z novin vůbec sleduje) jen ve stínu tři týdny platného zákona. Problém ovšem nutně nemusí být v Husákově chování; jeho jízdu jsme neviděli, ale 180 km/h na dálnici a 70 km/h kdesi ve městě z něj nemusí za každou cenu dělat nezodpovědného řidiče, záleží na okolnostech.

Problém vznikl o mnoho dříve - přijetím právní normy, která se nás bez špetky logiky snaží výlučně extrémně tvrdými postihy donutit k chování, které nebere ohled na aktuální situaci na silnici a nutí nás sledovat dopravní předpisy více než reálný provoz. Ti, kteří se pod tímto bičem sklonili a bez rozmyslu jedou "podle značek", se pak snaží za každou cenu přimět ke stejnému chování i všechny ostatní.

Reportéři MF Dnes se zjevně vydali stejnou cestou a za "oběť" si vybrali toho nejvyššího z řad policistů. Můžeme zopakovat, že policejní prezident něco takového dělat nemá a nesmí, ale velmi pochybujeme o tom, že lidé z MFD měli opravdu na srdci bezpečnost provozu a nesnažili se jen pana Husáka nachytat na švestkách za podobných okolností, které budou o den později budou sami kritizovat jako nevhodné pro měření policie...

Situace zkrátka není tak jednoduchá. Pan Husák je nesporně špatný policejní prezident, ale ne nutně špatný řidič. A to jsou dvě věci, které se během včerejšího komentování celé kauzy začaly slévat. Na místě MFD bychom raději horovali za změnu špatného zákona, ale to je jen náš názor, MFD dlouhodobě sdílí opačný.

Na závěr je třeba dodat, že nejen policejní prezident, ale také řidič, který jej sledoval výrazně porušil zákon o provozu na pozemních komunikacích. Jakkoli můžeme konstatovat, že je šlechetné odhalovat jinak možná těžko odhalitelné přestupky vrcholných představitelů české vlády a policie, nelze akcepotvat fakt, že se jedinec rozhodne vzít zákon do svých rukou a začne suplovat orgány, jenž mají tuto aktivitu v náplni své práce.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků