Policejní poradna: Motocykly, Dopravní policie, parkování – část první

Dnes vám přinášíme první „sadu“ odpovědí na dotazy z naší „Policejní poradny“.
Policejní poradna: Motocykly, Dopravní policie, parkování – část první
Dobrý den.Chtěl se Vás jen zeptat na věc týkající se motocyklů,a sice od kolika let se může přesně řídit motocykl s obsahem od 500 ccm?Předem děkuji za Vaší odpověď. Mebius

V současné době není rozhodující objem, ale výkon motocyklu. Vždy se jedná o skupinu A (A1 opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 cm3 a o výkonu nejvýše 11 kW.) “A” může být od 18 let - opravňuje pouze k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklů s postranním vozíkem a s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo od 21 let – ostatní.

Zajimalo by me, proc se dopravni policie (podle meho pozorovani) zameruje na postihovani trivialnich a malo zavaznych dopravnich prestupku (napr. rychla jizda v neobydlenych oblastech, spatne parkovani).

Proc dopravni policie nestiha pachatele skutecne zavaznych dopravnich prestupku (jizda na cervenou, rychla jizda v obydlenych castech mesta, nedani prednosti vozidlem "B" chodcum v pripade, kdy vozidlo "A" prednost chodcum da - obe vozidla jedou ve dvou soubezne jdoucich pruzich) a podobne?

Proc sami policiste nedodrzuji dopravni predpisy (i kdyz nehoukaji, ani neblikaji) - jizda v jednosmerne ulici, jizda po tramvajovych kolejich, rychla jizda v obydlenych castech mesta a podobne)?

Je to nejaka dumyslna strategie, ci snad nejaky experiment?

Dekuji za objasneni,
Miroslav O.

Jednak to není to ani strategie ani experiment, ale hlavně tomu tak není. Policie se nezaměřuje na postihování triviálních přestupků, ale všech, které zjistí nebo jsou jí oznámeny. Pokud zjistíte, že policisté sami porušují předpisy (což se bohužel děje a na toto bývají někdy zaměřeny speciální akce skupin kontroly a stížností), máte možnost to (i písemně ale nikoliv anonymně) učinit formou oznámení na libovolný útvar Policie ČR. Musíte uvést SPZ vozidla, místo a čas přestupku a jeho charakter.

Chci se zeptat, jestli je u nás povolené umísťování autosedaček do protisměru v předu i v zadu. Martin Š.

Zákon toto neřeší (zda po směru jízdy nebo proti). Řidič však musí zamezit používání zádržného systému na sedadlech, před nimiž a vedle nichž je umístěn airbag, pokud toto zařízení nelze na dobu použití zádržného systému vyřadit z činnosti.

Vážená redakce,
v rádiu jsem zaslechl zprávu, že dopravní policie nemá právo po mně při kontrole požadovat občanský průkaz, ale pouze řidičský průkaz a doklady od vozidla. Je tato informace pravdivá?
Antonín K.

Pokud se jedná pouze o kontrolu dokladů k vozidlu, tak je to pravda. Pokud je však prováděna kontrola totožnosti osoby, nemusí řidičský průkaz stačit, zejména pokud podoba osoby neodpovídá skutečnosti (doporučuji článek o dokladech na AutoRevue.cz)

Proc dopravni policie lpi dogmaticky na "nesmyslnem" pravidlu o parkovani vozidla kolmo na vozovku, kde se rika, ze se ma parkovat zadni casti vozidla do vozovky ? Je prece jasne, ze couvani do vozovky, kde je velky provoz je mnohem nebezpecnejsi, nez vjizdeni do vozovky predkem vozidla. Ridic ma evidentne lepsi vyhled, i vyjezd takto zaparkovaneho vozu je rychlejsi a tim se zmensuje riziko koliznich situaci. Vláďa H.

Omlouvám se, ale musím se přiznat, že o takovém pravidle, které by nařizovalo uvedený způsob parkování v současné době nevím a není mi známo, že by bylo nějak vyžadováno. Pokud máte takový poznatek, doporučuji trvat na jasném právním zdůvodnění (není nějaká magistrátní vyhláška ?) Samotného by mne to zajímalo, protože v současné době se jedná o anachronismus, který nemá zdůvodnění.

Měl bych následující dotaz:
Vlastním motocykl Jawa 50, typ 21 z roku 1974. Přibližně 7 let stojí netknutý v garáži, pouze každý rok platím povinné ručení. Zajímalo by mne, zda jsem něco nepromeškal (technickou prohlídku, změna registrace apod.). Motocykl je v perfektním stavu a nerad bych, aby byl vyřazen z provozu. Děkuji za odpověď.
Milan Š.

Motocykl z provozu vyřazen nebude, ale musí absolvovat pravidelnou technickou prohlídku a to vždy po dvou letech (jen po první registraci po čtyřech). Pravidelné měření emisí se u motocyklů s provozní hmotností do 400 kg neprovádí.

Pokud jste dnes nenašli svoji otázku, vraťte se  na AutoRevue.cz zítra, kdy zveřejníme další část vašich dotazů.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků