Policejní poradna: Motocykly, Dopravní policie, parkování – část první

Dnes vám přinášíme první „sadu“ odpovědí na dotazy z naší „Policejní poradny“.
Policejní poradna: Motocykly, Dopravní policie, parkování – část první
Dobrý den.Chtěl se Vás jen zeptat na věc týkající se motocyklů,a sice od kolika let se může přesně řídit motocykl s obsahem od 500 ccm?Předem děkuji za Vaší odpověď. Mebius

V současné době není rozhodující objem, ale výkon motocyklu. Vždy se jedná o skupinu A (A1 opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 cm3 a o výkonu nejvýše 11 kW.) “A” může být od 18 let - opravňuje pouze k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklů s postranním vozíkem a s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo od 21 let – ostatní.

Zajimalo by me, proc se dopravni policie (podle meho pozorovani) zameruje na postihovani trivialnich a malo zavaznych dopravnich prestupku (napr. rychla jizda v neobydlenych oblastech, spatne parkovani).

Proc dopravni policie nestiha pachatele skutecne zavaznych dopravnich prestupku (jizda na cervenou, rychla jizda v obydlenych castech mesta, nedani prednosti vozidlem "B" chodcum v pripade, kdy vozidlo "A" prednost chodcum da - obe vozidla jedou ve dvou soubezne jdoucich pruzich) a podobne?

Proc sami policiste nedodrzuji dopravni predpisy (i kdyz nehoukaji, ani neblikaji) - jizda v jednosmerne ulici, jizda po tramvajovych kolejich, rychla jizda v obydlenych castech mesta a podobne)?

Je to nejaka dumyslna strategie, ci snad nejaky experiment?

Dekuji za objasneni,
Miroslav O.

Jednak to není to ani strategie ani experiment, ale hlavně tomu tak není. Policie se nezaměřuje na postihování triviálních přestupků, ale všech, které zjistí nebo jsou jí oznámeny. Pokud zjistíte, že policisté sami porušují předpisy (což se bohužel děje a na toto bývají někdy zaměřeny speciální akce skupin kontroly a stížností), máte možnost to (i písemně ale nikoliv anonymně) učinit formou oznámení na libovolný útvar Policie ČR. Musíte uvést SPZ vozidla, místo a čas přestupku a jeho charakter.

Chci se zeptat, jestli je u nás povolené umísťování autosedaček do protisměru v předu i v zadu. Martin Š.

Zákon toto neřeší (zda po směru jízdy nebo proti). Řidič však musí zamezit používání zádržného systému na sedadlech, před nimiž a vedle nichž je umístěn airbag, pokud toto zařízení nelze na dobu použití zádržného systému vyřadit z činnosti.

Vážená redakce,
v rádiu jsem zaslechl zprávu, že dopravní policie nemá právo po mně při kontrole požadovat občanský průkaz, ale pouze řidičský průkaz a doklady od vozidla. Je tato informace pravdivá?
Antonín K.

Pokud se jedná pouze o kontrolu dokladů k vozidlu, tak je to pravda. Pokud je však prováděna kontrola totožnosti osoby, nemusí řidičský průkaz stačit, zejména pokud podoba osoby neodpovídá skutečnosti (doporučuji článek o dokladech na AutoRevue.cz)

Proc dopravni policie lpi dogmaticky na "nesmyslnem" pravidlu o parkovani vozidla kolmo na vozovku, kde se rika, ze se ma parkovat zadni casti vozidla do vozovky ? Je prece jasne, ze couvani do vozovky, kde je velky provoz je mnohem nebezpecnejsi, nez vjizdeni do vozovky predkem vozidla. Ridic ma evidentne lepsi vyhled, i vyjezd takto zaparkovaneho vozu je rychlejsi a tim se zmensuje riziko koliznich situaci. Vláďa H.

Omlouvám se, ale musím se přiznat, že o takovém pravidle, které by nařizovalo uvedený způsob parkování v současné době nevím a není mi známo, že by bylo nějak vyžadováno. Pokud máte takový poznatek, doporučuji trvat na jasném právním zdůvodnění (není nějaká magistrátní vyhláška ?) Samotného by mne to zajímalo, protože v současné době se jedná o anachronismus, který nemá zdůvodnění.

Měl bych následující dotaz:
Vlastním motocykl Jawa 50, typ 21 z roku 1974. Přibližně 7 let stojí netknutý v garáži, pouze každý rok platím povinné ručení. Zajímalo by mne, zda jsem něco nepromeškal (technickou prohlídku, změna registrace apod.). Motocykl je v perfektním stavu a nerad bych, aby byl vyřazen z provozu. Děkuji za odpověď.
Milan Š.

Motocykl z provozu vyřazen nebude, ale musí absolvovat pravidelnou technickou prohlídku a to vždy po dvou letech (jen po první registraci po čtyřech). Pravidelné měření emisí se u motocyklů s provozní hmotností do 400 kg neprovádí.

Pokud jste dnes nenašli svoji otázku, vraťte se  na AutoRevue.cz zítra, kdy zveřejníme další část vašich dotazů.
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků