Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky

Jaké jsou podmínky pro provoz malých motocyklů (Babeta) na poz.komunikacích? Mohu jako cyklista předjíždět zprava? Tyto a další otázky jste kladli v naší "Policejní poradně".
Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky

Jaké jsou podmínky pro provoz malých motocyklů (Babeta) na poz.komunikacích? ( SPZ, STK atd.) Podatelna MU Hanusovice

Dnem 1. 7. 2001 začala platit povinnost registrace i pro mopedy. Majitelům mopedů začala tímto datem běžet jednoroční lhůta pro dodatečné zaevidování na okresním úřadě. Vozidlo se podrobuje pravidelné tech. prohlídce a to po čtyřech letech od první evidence a pak vždy po dvou letech. Měření emisí se nepodrobuje, pokud má provozní hmotnost do 400 kg (a to Babeta asi má, že ? ;-)) )

Vážení žádám vás o radu v tomto případě,

strážník městské policie uložil blokovou pokutu ve výši 1000,- Kč pachateli, který dne 12.2.2001 zaparkoval svým vozem v obci na parkovišti, které bylo označeno dvěmi dopravními značkami - IP 12 a E 12 (P reservé, 3x firma HB s.r.o.). Zmíněné zaparkování bylo posouzeno strážníkem městské policie jako přestupek dle § 47 odst. 1 písm. g) zák. č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů , tzn. jako neoprávněné zabrání veřejného prostranství a tedy nikoliv jako přestupek proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Jde o správné rozhodnutí (upozorňuji, že veřejné prostranství nebylo žádným nařízením obce konkrétně definováno, ale dané místo je veřejnosti samozřejmě přístupné).
Jiří H.

Problém je v tom, že se skutečně nejedná o přestupek proti bezpečnosti a plynulosti (vozidlo totiž bylo umístěno na místo k tomu určené – na parkoviště, ale vyhrazené za úplatu ve smyslu zákona č. 13/1997 pro právnickou osobu.) V takovém případě nastává problém, o jaký přestupek se jedná. § 47 zákona 200/1990 o přestupcích říká, že přestupku se dopustí ten, kdo “poškodí nebo neoprávněně zabere veřejné prostranství, veřejně přístupný objekt nebo veřejně prospěšné zařízení”.

Tato podmínka splněna je – jedná o veřejně přístupnou plochu (např. chodcům) a mohou na ní parkovat např. vozidla klientů dané firmy. Jsem toho názoru, že uvedená právní kvalifikace byla vyhovující a sankce je v rámci možností pro blokové řízení. Jiná otázka je, zda musela být pokuta vůbec uložena. Osobně jsem toho názoru, že tyto případy, kdy je řidič zjištěn na místě, lze řešit domluvou a zajímalo by mne, na základě čeho zasahující policista splnil nezbytnou podmínku pro blokové řízení – že k vyřešení nedostačuje domluva.

Chci se zeptat, jestli jako cyklista mohu podjizdet zprava (tj. predjizdet zprava ale v tom samem pruhu) kolonu aut cekajicich na cervenou na krizovatce, nebo se musim zaradit. Zhruba pred dvema roky jsem prave za to dostal pokutu 500Kc,- ,ale slysel jsem ze nyni od ledna to jiz mozne je.

Dale bych se zeptal, jestli je podle vyhlasky dovolena silnice pro motorova vozidla ve meste.
Martin K.

Máte pravdu, viz § 57 zákona 361/2000:
“Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.”

I nadále může být v obci vedena silnice pro motorová vozidla nebo dálnice a není-li určeno jinak, lze po ní jet 80 km/h (tato komunikace musí být označena dopr. značkou)

Chtel bych Vas pozadat o zodpovezeni nasledujiciho dotazu, ktery by podle meho mineni zajimal urcite vice ridicu.

S novou vyhlaskou zacalo platit na nasich silnicich pri zarazovani pravidlo zipu - tj. na konci zuzovaneho pruhu se auta zarazuji stridave z obou pruhu. Jak se ale zachovat napr. na dalnici , kde je ve vetsine pripadu nejakych 100m pred timto zuzenim znacka „Zakaz predjizdeni“ ? Musim se zaradit u teto znacky nebo smim pokracovat v soubezne jizde az ke zuzeni ?
Jindřich B.

Uvedl jste zajímavý problém – začnu jednodušším případem. Jedná-li se o situaci, kdy to hustota provozu dovoluje, jste okamžitě po předjetí povinen se zařadit zpět do pravého pruhu (samozřejmě mimo obec). Značka pak říká, že od tohoto místa již předjíždět nesmíte.

Pokud je ale vpravo kolona vozidel, měl byste se ihned za značkou snažit zařadit vpravo a již zde by mělo najít uplatnění principu souběžné jízdy a “zipu”. Striktně vzato by se tyto situace neměly stávat, protože předjíždět se nesmí, nemohu-li se bezpečně zařadit před vozidla, která hodlám předjet, a to v situaci, kdy dojíždím kolonu nevím (resp. vím, že se zařadit nemohu). Za značkou by se totiž teoreticky již nemělo vyskytovat vozidlo v levém jízdním pruhu. Systém zipu je myšlen spíše do měst, kde mohu jet v libovolném, jízdním pruhu.

Jedná se o nové ustanovení, k němuž sami čekáme na oficiální výklad ze strany Ministerstva dopravy a možná také dojde ke změnám ve značení uzávěr – značka zákaz předjíždění má zde spíše upozorňující charakter, že se už doopravdy blížíte k místu uzávěry a je nutno se držet vpravo a možná se najde jiné řešení.

Musím mít pro jízdu s přívěsným vozíkem za os.automobilem nějaké přezkoušení? ŘP mám od r.1988 a nyní se dohadujeme, jestli jezdíme v souladu s novými předpisy - tažné zař. a vozík jsou tovární výroby a schválené na DI. Děkuji za odpověď. Antonín H.

Máte-li skupinu B, tak můžete táhnout přívěs o max. přípustné hmotnosti do 750 kg, přičemž celá souprava nesmí mít více než 3500 kg. Chcete-li táhnout těžší přívěs (ale stále s celkovou hmotností soupravy do 3500 kg), pak musíte mít kombinaci B+E. Pro soupravu nad 3500 kg (s vozíkem do 750 kg) již musíte mít buďto skupinu C1 (do 7500 kg soupravy) nebo C (bez omezení), pro těžší vozíky pak kombinaci C1+E (do hmotnosti soupravy 7500 kg) nebo C+E (bez omezení vozíku i soupravy).

Mám problém se souzpřažností vozidel. Používám k svému podnikání Mercedes Sprinter 212 který má maximální možnou hmotnost přívěsu 2000kg.Používám za ním přívěs s pohotovostní hmotností 465kg ale s celkovou hmotností 2700kg.

To znamená že je možno jej dle výrobce naložit až 2235kg nákladu to já nikdy nevyužiji vozím na něm 1000 - 1200 kg nákladu a proto by mne zajímalo zdali je možno a když tak jakým postupem celkovou hmotnost tedy vlastně nosnost přívěsu snížit? Asi před rokem jsem se na to dotazoval na našem DI a bylo mi řečeno že nelze. Proč ale? pokud bych chtěl nosnost vyšší tak je mi jasné že to není jen tak záleží na tom jak je dimenzována konstrukce vozidla brzdy atd. ale nižší vždyť to se v podstatě nic neděje.

Měl bych ještě jeden dotaz spojený s váhami na který nepanuje shodný názor Mercedes Sprinter o celkové hmotnosti dle TP 2800 kg a za ním vlek 2700kg jaký je pro jeho řízení třeba řidičský průkaz ? kategorie " B + E " nebo musí být " C + E "???? Ani příslušníci policie neodpovídali jednotně.
Milan S.                                                                                              

Skutečně došlo ke změně, v současné době již neexistuje pojem “celková hmostnost” a souprava musí splňovat podmínku, že přívěs kat O1 lze připojit, pokud jeho okamžitá hmostnost nepřesahuje hmotnost povolenou výrobcem vozidla. Přívěs kat O2 (nenaložený) lze připojit za vozidlo, pokud jeho provozní (dříve pohotovostní) hmotnost nepřesahuje hmotnost povolenou výrobce vozidla.

Máte-li skupinu B, tak můžete táhnout přívěs o max. přípustné hmotnosti do 750 kg, přičemž celá souprava nesmí mít více než 3500 kg. Chcete-li táhnout těžší přívěs (ale stále s celkovou hmotností soupravy do 3500 kg), pak musíte mít kombinaci B+E. Pro soupravu nad 3500 kg (s vozíkem do 750 kg) již musíte mít buďto skupinu C1 (do 7500 kg soupravy) nebo C (bez omezení), pro těžší vozíky pak kombinaci C1+E (do hmotnosti soupravy 7500 kg) nebo C+E (bez omezení vozíku i soupravy).

Potřeboval bych poradit. Mám zájem o řidičské oprávnění B1 ((B1 motorová tří- a čtyřkolová vozidla nad 45 km/h do 550 kg(nebo poháněná spal. motorem nad 50 cm3))

A právě v té hmotnosti je zádrhel. Koupil bych si auto Fiat 126p (lidově zvaný "Maluch"). Maluch má vlastní hmotnost 549 kg, ale pohotovostní 580kg. Která z nich platí? A mohl bych tedy s řidičským oprávněním B1 jezdit s tímto vozem?

Ptal jsem se spousty lidí (včetně mnoha autoškol) a nikdo mi zatím nedokázal odpovědět. Kdyby jste mi odpověděli, byl bych Vám velmi moc zavázan. Předem moc děkuji.
Igor

Pokud je uvedeno v zákoně podmínka “nebo” pak stačí, aby byla splněna jedna z uvedených. (zdvihový objem nebo rychlost). Další podmínka (pohotovostní hmotnost) je již bez podmínky a je povinná pro všechny možnosti. Z hlediska hmotnosti je rozhodující údaj v technickém průkazu vozidla. Je-li zde uvedena hmotnost 580 kg (tedy více než 550 kg), pak skupina B1 pro řízení tohoto vozidla nepostačuje. Dle mých znalostí je ale pohotovostní hmotnost tohoto vozidla 600 kg (a 920 celková) a to jak pro vozidla s motorem 594 cm3, tak 650 (F 126/650) i 652 cm3 (F 126/650E).

Musím se přiznat, že mi pojem “vlastní hmotnost” moc neříká – asi je to hmotnost bez náplní (?)

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků