Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 9.

Po krátké přestávce vám přinášíme devátou část odpovědí na otázky, které jste zaslali do naší policejní poradny.
Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 9.
Dotaz:
Mám dotaz k evidenci vozidel a třetí nálepce, když jdu na emise, je mi zkontrolováno číslo motoru, kastle, s tím jdu na STK, kde mi tato čísla i SPZ zkontrolují znovu, tak nevím, proč musím znovu na nějakou kontrolu, je to zbytečná buzerace a vydání peněz, dál mne zajímá číslo motoru, jak ho budou evidovat a jak bude zapsané v TP? Děkuji Blechová,

Odpověď:
Podle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) byla zavedena tzv. evidenční kntrola, která provádí ztotožnění vozidla s doklady. Ve smyslu § 5 téhož zákona je při přihlašování vozidla majitel povinen předložit doklad o této kontrole jako povinný doklad pro přihlášení vozidla do evidence. Číslo motoru již není údajem, který se eviduje a zapisuje to TP a osvědčení.

Dotaz:
Jak je upraveno stání vozidel na místních komunikacích? Parkuji ve slepé ulici, kde není žádná dopravní značka omezující nebo zakazující stání či zastavení vozidel, "starousedlíci" však tvrdí, že pozemek pod částí komunikace patří soukromému majiteli a tím pádem nemám "nárok" v těchto místech parkovat.

Odpověď:
Stání vozidel je upraveno jednak v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů a dále ve vyhlášce k tomuto zákonu č. 30/2001 Sb. (výklad k dopravním značkám).

Z uvedených právních norem neplyne omezení, které v dotazu uvádíte, avšak je nutno říci, že pravidla silničního provozu platí na veřejných komunikacích. Pokud je místo, na němž stojíte soukromým pozemkem, tak zde pravidla silničního provozu neplatí a stání bude podléhat dohodě s majitelem pozemku (je ale otázkou, jak byl pozemek vypořádán v minulosti, pokud je na něm dnes ulice).

Dotaz:
Ziji dlouhodobe v Nemecku (nikoli trvale), a proto jsem musel po sesti mesicich odevzdat cesky ridicsky prukaz a nechat si vystavit nemecky. Cesky ridicsky prukaz byl podle informaci mistnich uredniku skartovan.

Po definitivnim navratu do CR hodlam pozadat o opetovne vystaveni ceskeho ridicskeho prukazu, pocitam s tim, ze nemecky mi bude odebran. Co se stane s nim? Bude deponovan nebo take skartovan? (Jelikoz se za nekolik let chystam opet na delsi dobu do Nemecka, uprednostnoval bych moznost deponovani u organu CR, hlavne z financnich duvodu - zatimco vystaveni ceskeho ridicskeho pruklazu stoji tusim stovku, anabaze s nemeckym me prisla na sto tricet marek.) Nebo snad mam po navratu ceskym organum tvrdit, ze jsem cesky RP ztratil, nechat si vystavit jeho duplikat a mit v supliku na horsi casy jeste nemecky RP?

Odpověď:
Podle novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, kde se uvedený problém řešil, již nebudou cizí řidičské průkazy odebírány v případě vystavení českého ř.p. za řidičský průkaz např. z EU.

Dále platí, že osoba, která je držitelem řidičského průkazu vydaného cizím státem nebo řidičského průkazu Evropských společenství, má na území České republiky trvalý pobyt a zdržuje se na tomto území více než 185 kalendářních dní v roce, je povinna požádat příslušný okresní úřad o vydání řidičského průkazu.

Pro vydání českého ř.p. musí být cizozemský ř.p. platný. Pozor, řidičský průkaz vydaný cizím státem nebo řidičský průkaz Evropských společenství, ve kterém je zaznamenáno, že jeho držiteli byl uložen trest zákazu řízení motorových vozidel, je pro účel vydání řidičského průkazu považován za neplatný.

A dále je mít na zřeteli, že řidičský průkaz vydaný cizím státem nebo řidičský průkaz Evropských společenství, jehož držitelem je osoba, která je přihlášena k dlouhodobému nebo trvalému pobytu v České republice, je neplatný, jestliže jeho držitel nepožádal o výměnu řidičského průkazu vydaného cizím státem nebo řidičského průkazu Evropských společenství za řidičský průkaz podle cit. zákona.

Dotaz:
Dejme tomu že překročím rychlost a zastaví mě policie. Jsem oprávněn: a) vidět fotografie mého přestupku? b) vidět homologaci příslušného radaru se kterým mě onu rychlost naměřili? c) mohu odmítnout zaplatit pokutu pokud jedna z předchozích věcí (za předpokladu že na ně mám nárok) není splněna?

Odpověď:
Stanovisko není zcela jednoznačné – zákonná úprava tyto věci pregnantně neřeší. Obecný postup je následující:

Pro blokové řízení je nutný souhlas přestupce s přestupkem. V případě, že požaduje fotografii, někteří policisté (a není právní úprava, která by jim to znemožňovala) soudí, že přestupce nesouhlasí s přestupkem, a přestupek již nelikvidují blokovou pokutou, ale postoupí ho do správního řízení, kde je fotografie předložena (také ne každý radar má k dispozici fotografické zařízení). Problém totiž je m.j. v tom, že místo, kde se měří není místo, kde se likviduje, a pohyb chodců např. na dálnici k místu měření není povolen.

Obdobně je to s homologací radaru (patrně se spíše jedná o certifikaci měřidla, kterou má vždy hlídka u sebe. Obvykle se ale předkládá kontrolnímu orgánu Policie ČR, nikoliv řidiči).

Z praxe o dopravní policie Vám mohu doporučit netrvat na uvedených náležitostech, pokud chcete přestupek vyřídit na místě blokovou pokutou. Vím, že se jedná o radu poněkud nestandardní, ale takový je život… Řešení tohoto problému je jedním, o kterých dopravní policie potřebuje jednat s odpovědnými orgány. Jakmile budou k dispozici stanoviska příslušných orgánů (státní zastupitelství, min. spravedlnosti a vnitra), bude veřejnost informována.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků