Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 9.

Po krátké přestávce vám přinášíme devátou část odpovědí na otázky, které jste zaslali do naší policejní poradny.
Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 9.
Dotaz:
Mám dotaz k evidenci vozidel a třetí nálepce, když jdu na emise, je mi zkontrolováno číslo motoru, kastle, s tím jdu na STK, kde mi tato čísla i SPZ zkontrolují znovu, tak nevím, proč musím znovu na nějakou kontrolu, je to zbytečná buzerace a vydání peněz, dál mne zajímá číslo motoru, jak ho budou evidovat a jak bude zapsané v TP? Děkuji Blechová,

Odpověď:
Podle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) byla zavedena tzv. evidenční kntrola, která provádí ztotožnění vozidla s doklady. Ve smyslu § 5 téhož zákona je při přihlašování vozidla majitel povinen předložit doklad o této kontrole jako povinný doklad pro přihlášení vozidla do evidence. Číslo motoru již není údajem, který se eviduje a zapisuje to TP a osvědčení.

Dotaz:
Jak je upraveno stání vozidel na místních komunikacích? Parkuji ve slepé ulici, kde není žádná dopravní značka omezující nebo zakazující stání či zastavení vozidel, "starousedlíci" však tvrdí, že pozemek pod částí komunikace patří soukromému majiteli a tím pádem nemám "nárok" v těchto místech parkovat.

Odpověď:
Stání vozidel je upraveno jednak v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů a dále ve vyhlášce k tomuto zákonu č. 30/2001 Sb. (výklad k dopravním značkám).

Z uvedených právních norem neplyne omezení, které v dotazu uvádíte, avšak je nutno říci, že pravidla silničního provozu platí na veřejných komunikacích. Pokud je místo, na němž stojíte soukromým pozemkem, tak zde pravidla silničního provozu neplatí a stání bude podléhat dohodě s majitelem pozemku (je ale otázkou, jak byl pozemek vypořádán v minulosti, pokud je na něm dnes ulice).

Dotaz:
Ziji dlouhodobe v Nemecku (nikoli trvale), a proto jsem musel po sesti mesicich odevzdat cesky ridicsky prukaz a nechat si vystavit nemecky. Cesky ridicsky prukaz byl podle informaci mistnich uredniku skartovan.

Po definitivnim navratu do CR hodlam pozadat o opetovne vystaveni ceskeho ridicskeho prukazu, pocitam s tim, ze nemecky mi bude odebran. Co se stane s nim? Bude deponovan nebo take skartovan? (Jelikoz se za nekolik let chystam opet na delsi dobu do Nemecka, uprednostnoval bych moznost deponovani u organu CR, hlavne z financnich duvodu - zatimco vystaveni ceskeho ridicskeho pruklazu stoji tusim stovku, anabaze s nemeckym me prisla na sto tricet marek.) Nebo snad mam po navratu ceskym organum tvrdit, ze jsem cesky RP ztratil, nechat si vystavit jeho duplikat a mit v supliku na horsi casy jeste nemecky RP?

Odpověď:
Podle novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, kde se uvedený problém řešil, již nebudou cizí řidičské průkazy odebírány v případě vystavení českého ř.p. za řidičský průkaz např. z EU.

Dále platí, že osoba, která je držitelem řidičského průkazu vydaného cizím státem nebo řidičského průkazu Evropských společenství, má na území České republiky trvalý pobyt a zdržuje se na tomto území více než 185 kalendářních dní v roce, je povinna požádat příslušný okresní úřad o vydání řidičského průkazu.

Pro vydání českého ř.p. musí být cizozemský ř.p. platný. Pozor, řidičský průkaz vydaný cizím státem nebo řidičský průkaz Evropských společenství, ve kterém je zaznamenáno, že jeho držiteli byl uložen trest zákazu řízení motorových vozidel, je pro účel vydání řidičského průkazu považován za neplatný.

A dále je mít na zřeteli, že řidičský průkaz vydaný cizím státem nebo řidičský průkaz Evropských společenství, jehož držitelem je osoba, která je přihlášena k dlouhodobému nebo trvalému pobytu v České republice, je neplatný, jestliže jeho držitel nepožádal o výměnu řidičského průkazu vydaného cizím státem nebo řidičského průkazu Evropských společenství za řidičský průkaz podle cit. zákona.

Dotaz:
Dejme tomu že překročím rychlost a zastaví mě policie. Jsem oprávněn: a) vidět fotografie mého přestupku? b) vidět homologaci příslušného radaru se kterým mě onu rychlost naměřili? c) mohu odmítnout zaplatit pokutu pokud jedna z předchozích věcí (za předpokladu že na ně mám nárok) není splněna?

Odpověď:
Stanovisko není zcela jednoznačné – zákonná úprava tyto věci pregnantně neřeší. Obecný postup je následující:

Pro blokové řízení je nutný souhlas přestupce s přestupkem. V případě, že požaduje fotografii, někteří policisté (a není právní úprava, která by jim to znemožňovala) soudí, že přestupce nesouhlasí s přestupkem, a přestupek již nelikvidují blokovou pokutou, ale postoupí ho do správního řízení, kde je fotografie předložena (také ne každý radar má k dispozici fotografické zařízení). Problém totiž je m.j. v tom, že místo, kde se měří není místo, kde se likviduje, a pohyb chodců např. na dálnici k místu měření není povolen.

Obdobně je to s homologací radaru (patrně se spíše jedná o certifikaci měřidla, kterou má vždy hlídka u sebe. Obvykle se ale předkládá kontrolnímu orgánu Policie ČR, nikoliv řidiči).

Z praxe o dopravní policie Vám mohu doporučit netrvat na uvedených náležitostech, pokud chcete přestupek vyřídit na místě blokovou pokutou. Vím, že se jedná o radu poněkud nestandardní, ale takový je život… Řešení tohoto problému je jedním, o kterých dopravní policie potřebuje jednat s odpovědnými orgány. Jakmile budou k dispozici stanoviska příslušných orgánů (státní zastupitelství, min. spravedlnosti a vnitra), bude veřejnost informována.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků