Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 8.

Dnešním tématem jsou dětské sedačky, víceproudé komunikace a speciální vozidla - například Multicar.
Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 8.

Otázka:
Dobry den, mel bych jeden dotaz tykajici se technicke zpusobilosti vozidla. Jedna se o Ford Mondeo. Puvodne bylo auto vybaveno pneumatikami o rozmeru 185/65R14 a nyni ma namontovane nove pneu 195/60R14. Je potreba zapsat zmenu do technickeho prukazu nebo ji nekam oznamit? - Martin R.

Odpověď:
Na vozidlo lze namontovat pouze pneumatiky, schválené výrobcem vozidla a zapsané v tech. průkazu. Pokud tam nejsou zapsané, je nutno kontaktovat výrobce, zda použití těchto pneumatik povolí (např. se jedná o nový druh, který nebyl v době vydání TP na trhu). Pokud tak učiní, je nutno tyto pneumatiky nechat dopsat do TP, jinak budou na STK při pravidelné prohlídce problémy.

Otázka:
Mám problém s mým "strojem "Multicar 22,tyto vozidla byly dříve provozovány na vyjímku,ale od nového roku jsou tyto vyjímky zrušeny.Dotazem na DI,jsem byl ubezpačen že mohu jezdit s multicarem po silnici bez obav,pokud mám povinné ručení a vozidlo odpovídající předpisům,prý se v nové vyhlášce na tyto vehikly zapomělo a co neni zakázáno ,je povoleno.Zároven mi bylo vydáno jakési dobrozdání o technické způsobilosti vozidla k provozu(multicar nemá technický průkaz)ve kterém se praví ,že vozidlo je způsobilé.Vše bylo dobré až do doby kdy mě zastavil dopravák,který mě začal deptat kvůly absenci techn.průkazu,další věc,která se mu nezdála bylo,že povinné ručení je sjednané na traktor a zemědělský stroj,přitom na pojištovně tvrdily,že multicar do této skupiny patří,poněvadž je to stavební motorový vozík.Onen dopravák si asi taky nebyl jist svími argumenty,protože mi nedal pokutu,ale jen mi zakázal další jízdu.Proto se chci zeptat,jak je to s technickým průkazem ,musím ho mít ,nebo ne.Dále jaké povinné ručení mám platit a za třetí,pokud jsem měl vše v pořádku,má policista právo zakázat mi další jízdu? Na Budějovické dopravce mi potvrdily ,že mám vše v pořádku,ale chtěl bych znát i váš názor. – V. J.

Odpověď:
Problém se netýká jen těchto vozidel, ale obecně všech tzv. zvláštních vozidel. Tato vozidla (např. pracovní stroje apod.) se dělí jednak na vozidla registrovaná a na neregistrovaná. Pro registrovaná platí povinnost nechat je do 30.6.2002 zaregistrovat. Potom dostanou standardní doklady (TP a osvědčení), ostatní musí mít při provozu tzv. výpis z technického osvědčení (doklad nahrazující osvědčení o registraci). Doporučuji kontaktovat okresní úřad, aby Vám řekli, zda se jedná o vozidlo, podléhající registraci a případně je rovnou vzali do evidence. Jinak by měli vydat to technické osvědčení (nahrazuje technický průkaz) a výpis z něj (nahrazuje OTP). Pokud neuspějete, kontaktujte mne přes redakci, zjistíme, jak na to.

Otázka:
Stále nevím, zda je povinnost používat dětské autosedačky do 12 let. A jestli všude. Vítám vaší rubriku, člověk se bojí zeptat jinde. JP

Odpověď:
Zákon to řeší tak, že v zásadě dělí sedadla na přední a jiná. Vpředu platí pro řidiče povinnost přepravovat osobu mladší 12 let nebo osobu mladší 18 let a menší než 150 cm pouze za použití zádržného systému.

Na jiném sedadle, které je vybaveno bezpečnostním pásem, pak při jízdě na dálnici nebo po silnici pro motorová vozidla řidič může přepravovat osoby mladší 18 let a menší než 150 cm, pouze za použití zádržného systému; toto neplatí pro osoby, u kterých jejich zdravotní stav nebo tělesná dispozice použití zádržného systému neumožňuje

Otázka:
mám dotaz, na který mi už několik policistů odpovědělo různě.

Situace: jednosměrná hlavní ulice se třemi jízdními pruhy. K ní kolmá vedlejší, označená trojúhelníkem. Jízdní pruh z vedlejší ulice neústí přímo do pruhu na hlavní, ale po odbočení doprava pokračuje dál souběžně s původními pruhy. Tedy: před křižovatkou tři pruhy, za ní čtyři. Pokud jede vozidlo z vedlejší na hlavní a pokračuje dál ve svém (4.) pruhu, musí dávat někomu přednost, ke které ho vybízí trojúhelník? Podle mě není komu. Což si často nemyslí auta jedoucí ve třetím pruhu, která se ZA křižovatkou chtějí přeřadit do nově objevivšího se čtvrtého.

Podle jednoho policisty musím dát přednost, protože jedou po hlavní a já ne. Podle jiného (důvěryhodnějšího) se ZA křižovatkou jedná už o klasickou jízdu v pruzích a auto jedoucí ve 3. pruhu mi musí dát přednost. Snad jsem to moc nezamotal. Radek M.

Odpověď:
Situace je popsaná jasně, a řešení také. Přednost se dává v celé šíři vozovky. Pokud se nejedná o připojovací pruh, pak řidič musí dát přednost i těm vozidlům, která chtějí za křižovatkou pokračovat co nejvíce vpravo. Situace, kterou popisujte jako druhou, by nastala v případě, že by nebyla křižovatka označena značkami. Pak by platila přednost zprava.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků