Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 7.

Dnes se v Policejní poradně zabýváme problematikou řidičských průkazů, problematice technických průkazů a přihlašování vozidel. Více se k těmto a dalším tématům dozvíte v následujícím článku.
Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 7.

Otázka:
Chci se zeptat na následující věc: Jedu po komunikaci se třemi proudy (obzvlášť nepříjemné je to na dálnici, kde se jede rychle) v nejlevějším pruhu, jiné auto na mé úrovni jede naopak v nejpravějším pruhu - oba se chceme dostat do pruhu středního. Kdo má přednost, je to nějak upraveno? Když se zařazuji do vedlejšího pruhu, většinou kontroluji, je-li tento pruh prázdný, ale vozu blikajícího o jeden pruh vedle a hodlajícího přejet do téhož pruhu jako já si všimnu na poslední chvíli. Jde podle mě o nepříjemnou a nebezpečnou záležitost. - Štěpán V.

Odpověď:
Odpověď není jednoznačná – obecně lze říci, že přednost má ten, kdo “je více vepředu” (a to je běžné), ale obecně platné pravidlo neplatí. Podpůrně by bylo možno uvažovat o přednosti zprava (tedy ten co jede v pravém pruhu je na tom lépe), ale skutečně je nutno říci, že zákon nijak tuto situaci neřeší.

Otázka:
chtel bych se zeptat na registraci babet.karticku uz davno nemam,ale mam fakturu o koupi.mam nejakou sanci na registraci?- Mira.

Odpověď:
Doporučuji kontaktovat okresní úřad (nebo magistrát), což jsou od 1. 7. 2001 úřady kompetentní k těmto věcem. Asi bude třeba někde získat tzv. technický popis (mohly by ho mít na STK a určitě na Ministerstvu dopravy), aby bylo podle čeho vyplnit technický průkaz.

Otázka:
potřebuji informaci ohledně motocyklů. Zaslechl jsem, že kdo má řidičák na malé motocykly, bude moci řídit motocykl, až do 125 kubických centimetrů. Proto se raději optám, zda je to pravda. - B.

Odpověď:
Máte-li na mysli skupinu AM (pro “pionýry” a mopedy), tak tato skupina k tomu neopravňuje. Řidičské oprávnění skupiny AM opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km.h-1. Byla ale zavedena nová skupina - A1, která opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 cm3 a o výkonu nejvýše 11 kW. Velké “áčko” může být od 18 let – pak opravňuje pouze k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklů s postranním vozíkem a s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg a až od 21 let již bez omezení.

Otázka:
už jsem jednou psal a moc děkuji za odpověď. Můj dotaz se týkal řidičského oprávnění B1 (B1 motorová tří- a čtyřkolová vozidla nad 45 km/h do 550 kg(nebo poháněná spal. motorem nad 50 cm3). Odpověděl jste mi, že "Maluch" má 600 kg. Trabant má dokonce cca 650kg. Existuje tedy nějaké auto, které vyhovuje těmto podmínkám? (kromě tzv. Hadraplánu, což je ale spíš motorka, než auto :)

Odpověď:
Musím se přiznat, že o takovém vozidle (z běžné produkce) nevím. Patrně jsou tím myšleny zejména speciální vozíky pro tělesně postižené.

Otázka:
Koupil jsem novy motocykl , a po registraci na prislusnem okresnim urade mi byla vydana SPZ nejen s "cervenou", ale i "zelenou" nalepkou. Znamena to, ze se musim v danem terminu podrobit mereni emisi ? V technickem prukazu je uvedena hmotnost : pohotovostni 210kg, celkova 397kg . Vim, ze plati pravidlo, ve kterem je hranicni hmotnost 400 kg. - Jaromir S.

Odpověď:
Pokud máte celkovou hmotnost do 400 kg, pak na měření emisí nemusíte.

Otázka:
Jak přimět řidiče, který zavinil před dvěma měsíci dopravní nehodu, aby nahlásil způsobenou škodu své pojišťovně?

K nehodě byla volána policie a po hodině čekání nám bylo službou řečeno, že naše nehoda je menšího rázu bez zranění a musíme čekat až budou vyřešeny důležitější případy, což může trvat i 4 hodiny. Byla nám doporučena vzájemná dohoda.

Na naléhání viníka v důsledku jeho časové tísně jsem přistoupil na dohodu. Na místě nehody mi podepsal prohlášení ve kterém stvrzuje způsobenou škodu a bere na vědomí nutnost škodní událost do 15 dnů nahlásit pojišťovně. Likvidátor jeho pojišťovny poškozený vůz prohlédl, obeslal viníka k nahlášení škody (nedostavil se) a dále odmítá vyplatit plnění dokud viník škodu neohlásí.

Já sám jsem viníkovi zaslal doporučený dopis s upozorněním na podepsané prohlášení - bez jakékoliv odezvy.

Je možno požádat policii, aby viníka obeslala ke splnění jeho povinnosti nebo musím jít přímo k soudu? - Michal

Odpověď:
Problém je v tom, že pokud jste učinili vzájemnou dohodu a škoda nepřesáhla 20 000 Kč (ani nebyla způsobena třetí osobě – např. leasingové společnosti), pak se policie o nehodu zajímat nemusí – resp. nemusí se jí hlásit. Pokud jste tedy učinili vzájemnou dohodu a policii nic nehlásili (netrvali na vyšetření), pak pro policii tato nehoda jakoby nebyla. Já bych doporučoval další jednání s pojišťovnou, protože pokud je mi známo, tak systém čekání na “přiznání” viníka již byl opuštěn a pojišťovna vyplatí škodu, pokud je jí viník ohlášen (třeba Vámi) a jeho vina je prokázaná – máte o tom doklad. Dále bych doporučoval kontaktovat instituci Česká kancelář pojistitelů, která je sdružením, v němž musí být všechny pojišťovny, které poskytují pojištění za odpovědnost z provozu vozidla (“zákonné pojištění”). Tato instituce Vám určitě poskytne informace o tom, jak dále postupovat.

Otázka:
Mám automobil Škoda, který má únik oleje z motoru, podvozek není kvalitní a karoserie by potřebovala opravu. Vozidlo má provedenu TK, ale mým posouzením to není s bezpečností vozidla tak jak bych si představoval. Přikoupil jsem v autobazaru dvě auta stejné, ale jedno má dobrý motor, který bych chtěl použít a druhé má motor špatný, ale zase má lepší podvozek a karoserii. Dotaz: Můžete mi poradit jak postupovat abych se dopracoval sloučením těchto dílů k lepšímu automobilu? Z jednoho dodat motor a z druhého dodat karoserii. Uvádím, že všechny 3 automobily jsou provozuschopné a s platnými doklady a osvědčeními k provozu. Po demontážích dílů by bylo možno zbylé odhlásit z provozu. - Kuchař R.

Odpověď:
Doporučuji následující řešení: Z vozidel vytvořit jedno (tedy zřejmě vmontováním lepšího motoru do lepší karoserie) a vzít doklady, v nichž je zanesen motor vozidla. S doklady se dostavit na okresní úřad a požadovat zápis výměny karoserie (protože motor souhlasí). Předpokládám, že všechny doklady znějí na Vaše jméno. Pokud tomu tak není, je nutno vzít doklady z prvního auta (kde jste jako držitel Vy) a požadovat zápis výměny karoserie a výměny motoru. Upozorňuji na to, že se musí jednat vždy o vozidla, kde jsou tyto výměny povoleny, tedy buď (ideálně) zcela totožná vozidla, nebo taková, u nichž výrobce tuto výměnu povoluje (např. mezi vozidly Škoda je to poměrně volné, stejně tak u Lady. Zahraniční výrobci jž tak benevolentní nejsou. Přesně to musí vědět na okresním úřadě).

Otázka:
Chtěl bych se zeptat zda je možné mít na motorce jinou SPZ než jakou dostanu na inspektorátě. Jde mi o to že ty velké cedule docela kazí dojem z krásy motorky a tak jestly si můžu doma udelat značku menší ovšem se stejným obsahem samozřejmě - Tom T.

Odpověď:
Bohužel, registrační značku musíte použít tu, kterou jste dostal od registračního úřadu (jsou na ní totiž ochranné prvky – nápis CZ – v reflexní fólii, kterou nemáte k dispozici). Pokud máte příliš velikou značku, můžete požádat o výměnu za provedení pro motocykl., které je výrazně menší a nedělá takové problémy. Tato výměna ale není zadarmo, platí se správní poplatek a budete mít pochopitelně jinou kombinaci (pokud máte např. HKL 00-77, tak o ni přijdete). Výroba “zmenšené” značky s původní kombinací se nepovoluje.

Otázka:
Jaký ŘP potřebuji k řízení dodávkového auta do nosnosti 3.5 t a vleku ,jiného než lehkého. Jedná se konkrétně o jízdní soupravu Opel Mováno+vlek

Odpověď:
Podle zákona skupina B opravňuje k řízení motorových vozidel, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg, a jízdních souprav složených z motorového vozidla a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla.

Pokud je Vaše přípojné vozidlo těžší než 750 kg, potřebujete rozšířit oprávnění o skupinu E a získat tak kombinaci B+E, kde již není váhový limit 750 kg.

Otázka:
Jsem v situaci , kdy roku 1996 jsem si dovezl z Rakouska motocykl Honda 750 s Rakouským TP Tento jsem, proclil a zahájil 3 měsíční řízení na DI pro získání českých dokladů . Bohužel jsem toto již nestihl dokončit z důvodu zcizení motocyklu . Tento mi byl vrácen Policií ČR v 10 měsíci roku 2001 . Bohužel však současné novely omezující dovoz motocyklů , mi neumožňují tento uvést do provozu a získat české doklady . Existuje nějaká výjimka , která by mi pomohla motocykl zlegalizovat , když jsem jej vlastně dovezl v době , kdy tato omezení ještě nebyla a zdržení zcizením , pátráním i vleklé soudy nebyly zaviněny mou osobou ? - Vígh

Odpověď:
Výjimku ze zákona poskytuje v zásadě Ministerstvo dopravy, ale ve Vašem případě tak asi neučiní, protože k výjimce v takové záležitosti nemá oprávnění. Přesto doporučuji kontaktovat Ministerstvo dopravy, odbor schvalování a předpisů.

Napadají vás další otázky? Máte nevyřešený problém z oblasti dopravních předpisů či jiné silniční problematiky? Pak neváhejte a zeptejte se! Snažte se však své otázky formulovat co nejvěcněji a nejpřesněji, abychom mohli co nejlépe odpovědět.

Dotazy zasílejte na e-mail
autorevue@cpress.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků